Gå til innhold

Dobbeltammer dere?

Fanny08

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med dobbeltammingen. Puten jeg har er helt merkelig, den ligger ikke noe godt inntil kroppen. Den er på en måte altfor stor. Hun jeg fikk den av sa hun var kjempefornøyd med den, så kanskje det er teknikken? Hva er deres erfaringer?

Hvordan løser dere matsituasjonen ellers? Hvor ofte spiser de små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en hånd på tastaturet og to babyer under dobbelamming forsøker jeg svare deg..

jeg dobbeltammer altså.. forstår det du beskriver, men sånn er det i begynnelsen. Var slik da jeg ammet en med enkel ammepute. Jeg bruker to babytepper som jeg snurrer sammen mellonm puten og kroppen. Barnepleierene på Ahus viste meg det. Hadde med meg ammeputen på sykehuset - (veldig lurt!) - og fikk "opplæring" med den.

Anbefaler ikke gi opp da jeg føler det redder meg.. blir mye amming,, spes frem t du har fått opp melkemengden!

Må også si at jeg gir noe tillegg innimellom for ikke å bli sinnsyk...

Lykke t!

Skrevet

moden mamma du må vise meg det trikset.

Jeg har sissels ammepute, men synes den er for stor, så hodene til barna detter ned i fanget ,mitt i hullet mellom magen min og ammeputa. tenkte jeg skulle bruke den mer når de kan holde hodet selv.

Jeg legger en pute under de. eller vogndyna og ett hode på hvert av lårene mine, heiser de opp med sofaputer sånn at de ligger behagelig og stapper en pupp i hver munn:) funker ok.

ellers har jeg en i vanlig ammestilling og støtter armen min med sofapute, så legger jeg den andre med hodet på bena til den som allerede ligger der, og har bena til nummer 2 ned langs siden min.

Eller jeg har de loddrett nedover med hver av de på armen, de blir vant til å ligge tett, oppå hverandre, bein kryssendes osv, tror jeg har dobbelt ammet overalt nå (unntatt på trikk og buss..haha denne mammaen dobbeltammet på likningskontoret, de måtte jo få mat, hadde det hylekoret..fnis)

Det jeg pleier å gjøre(selv om jeg har 2 ammeputer) er å legge en god myk pute over lårene, og en pute på hver side av meg, legger til den tyngste og så den neste. jeg både dobbeltammer og enkelt ammer, men vekker ikke opp for å dobbelt amme.

Jeg synes sissells ammepute er litt for stor, men det hender jeg bruker den..den er perfekt til å rape med forresten, ta den som er ferdig og legg den med mage ned mot ammeputa, bena ned mot deg og hodet hvilende på toppen av ammepute. jeg strekker armene sånn at de henger litt over puta, for da kan jeg klappe litt på ryggen.

prøv deg frem med dyner,puter osv, ikke så mye som skal til for at det blir ok. tror jeg har ammet i masse forskjellige stillinger, prøver meg frem enda..noe funker, andre ting funker ikke. .

prøv deg frem for å se hva som funker for deg.

jeg skal prøve å bli flinkere til å bruke ammeputa, har hørt at den blir bedre og bedre ved bruk.

Ikke gi opp, du får det til etterhvert, tar litt tid å bli helt komfortabel med det. Mine 2 spiser litt opp og ned, på de varmeste dagene har de sist hver time!! ellers så er det alt fra 1 time til 3 timer mellom hver mating. ikke alltid de er sultne samtidig så noen dager føler jeg at jeg har en pupp hengende ut hele tiden.

Tror det beste du kan er å prøve deg frem med puter, støtte opp ammepute, osv. evt en dyne som du ruller sammen og legger som en ammepute rundt deg, masse man kan gjøre for å lette ammingen.

Skrevet

Jeg for min del syns det er nesten mere styr med dobbelamming en enkel, så dobbel ammer svært sjeldent. Det kan hende jeg gjør det om natta hvis de våkner å hyler samtidig, men som regel så våkner en først og så våkner den andre når den første er ferdig...veldig praktisk:-))

Det hender jeg m å vekke den andre også, men det er sjeldent.

Jeg syns også det er vanskelig med dobbelamming da jeg syns det er vanskelig å plasere de riktig på puta, men jeg ser dere andre her har trent dere opp til gode teknikker på det.

Siden vi har vært en del på farta siden vi kom hjem fra sykehuset. (Jentene er 9 uker i morgen) så syns jeg det er mye drass å ta med seg ammepute for eksempe på stranda og kafè, så derfor har jeg trivdes med å amme en og en, men det er jo ikke tvil om at det tar vanvittig mye tid!!!

Det kan gå alt fra 1 til 4 timer mellom hver gang Emma og Tina spiser, så som andre erfarer her kan det gå dager hvor jeg føler puppene henger ute hele dagen....kjenner jeg blir lei av det, men ønsker å gi morsmelk enda en stund...

I tillegg så pumper jeg en del, så jeg får mulighet til å komme meg ut et par- tre timer i ny og ne, det er veldig viktig for meg....og kan hende tilogmed ta en øl en fin sommerkveld:-))

Du finner nok ut av hva som passer best for deg..trening gjør mester vettu.

Lykke til.

Skrevet

Hei,

Jeg dobbeltammer som regel, føler det går veldig greit. Har en litt stor ammepute, en fra Emmaljunga som jeg har arvet. Fungerer veldig greit, kan knyte den fast rundt meg så den sitter godt.

Ellers har jeg etter å ha lest tips fra pluttiplutt tidligere funnet ut at det går veldig greit med en i vanlig ammestilling og den andre i tvillingstilling med hodet på bena til den andre. Da klarer jeg meg med en vanlig sofapute under bena til den i tvillingstilling. Veldig greit hvis jeg ikke er hjemme med ammeputa....

Ute på kafe etc. tar jeg en og en. Det går som regel rundt 3 timer mellom måltidene. (2-4 timer).

Jeg synes det går lettere og lettere etterhvert som de er blitt litt større. ( 6 1/2 uke nå)

Fortsatt lykke til!

Skrevet

Takk for mange gode tips, skulle gjerne dobbeltammet gitt... For det første får jeg ikke opp melkeproduksjonen slik at jeg kan fullamme. Selv under brystbetennelse og pumping 2.hver time i 3 døgn ble det ikke mer melk.

Tv2 ble vant til å få mat gjennom sonde i nesa på sykehuset og vi måtte jobbe en del bare for å få han over på flaske. Vil gjerne få han over på pupp, men han har en helt annen sugeteknikk enn broren så han får ikke ut noe..

Løsningen her er: tv1 ammes på dagtid + at han får ofte flaske m/nan på slutten fordi han klarer ikke suge seg mett (selv om det er nok melk til det). Han får flaske på natta med nan (mest fordi han bruker så sinnsykt lang tid når han ammes). Pumper til tv1 på natta slik at han får stort sett kun morsmelk i flaska si.

Men når pappaen begynner å jobbe for fullt blir det nok flaske på begge to hvis dette fortsetter. Klarer å amme tv1 og gi tv2 flaske samtidig, men er ganske tungvint å ha det sånn..

Skrevet

Veldig bra tråd, jeg sliter også og har også lurt på hvordan dere andre greier dette!

Jeg dobbeltammer på natten hvis de våkner samtidig. Da går det greit for jeg har godt om puter og en ammepute, men jeg har det samme problemet med at hodene detter ned mellom puten og magen min, eller at tvillingenes bein ligger høyere enn hodet. Pleier da å heve hodet med å dytte inn helseteppe under dem.

På dagen er det vanskeligere for meg. Mye pga at vi ikke har stor nok sofa til at jeg skal kunne bruke ammeputen (har kun en liten to-seter). Isteden bruker jeg to vanlige pynteputer på hver side om meg. Egentlig greit men da klarer jeg ikke å legge dem til selv, for jeg har ingen plass å legge barnen når jeg skal opp eller ned i sofaen. Føler at vi må investere i en rimelig liten hjørnesofa innen jeg skal være alene med tvillingene hver dag etter ferien. Men jeg må nok teste noen av Pluttiplutt sine tips på stillinger innen dess :)

Pleier ikke å vekke dem for at de skal spise samtidig, i hvert fall ikke når jeg er alene. Enkeltamme er også enklest mange ganger for mine to er veldig ulike i måten de spiser på. Henrik suger langsome tak, men er veldig effektiv og trenger kun å rape når han er klar - tar som regel ikke mer en 15 minutter. Oscar er helt hysterisk og glemmer å puste. Derfor må jeg "koble løs" han fra puppen etter 3-4 sugetak slik at han kan puste, innen jeg legger han til igjen. Han må også rape veldig mange ganger underveis slik at det kan ta 45 min for han å tømme en pupp.

Jeg klarer ikke å produsere nok melk for å fullamme mine to, sikker pga litt vanskelig start for oss samt at jeg hadde akkurat nok melk til første man, som altid tømte begge puppene til hvert måltid. Prøvde å pumpe og legge barna til ofte for å få opp produksjonen men det ble for slitsomt. Så nå får de først en pupp og så flaske med tillegg til de er fornøyde. Det er også slitsomt, men fungerer veldig bra når jeg har hjelp. Må finne ut hvordan jeg skal gjøre når jeg blir alene hele dagene... dobbelflaskemating med barnen i hver sin vippestol ?? (Forutsetter at Oscar lærer å puste...)

På dagtid går det mellom 3-5 timer mellom hvert måltid. På natten har de nå begynt å sove lenger, slik at det går ca 5-6 timer fra kveldsmaten (pupp+flaske, serveres en gang mellom kl 21-23). På natten gir jeg så kun pupp (gidder ikke å styre med flasker da og så kan pappaen sova) og da våkner de etter 2,5-3 timer for mer mat og da er klokken gjerne 07.30.

Det er min hverdag nå som mine gutter presis passer 6 uker. :)

Skrevet

Heisann stakkars nybakte mødre, hehe

neida, dere er heldige. Men nå er mine jenter snart 11 mnd (!!!!!!!) og slitet med dobbeltamming er bare et fjernt minne...

vil bare si at dere ikke må stresse. Det går seg til. Vi dreit i hele dobbeltammingen til de var 3 måneder gamle, først da var de i stand til å ligge stabilt på ammeputa og suge godt nok begge to, uten å ramle av eller måtte rape hvert tredje minutt!

Jeg ammet en og en. Hadde strengt tretimersregime på dagtid, noe som gjorde at de var sultne hver 3. time på sekundet omtrent. Derfor pleide jeg å vekke den ene ca et kvarter før det var gått 3 timer, og som regel rakk jeg akkurat å amme den ene ferdig før den andre våkna. Den som ikke fikk mat lå som regel på magen på tvers over lårene mine og rapa/gulpa eller bare koste seg. Jeg satt og vugga med beina for å holde den rolig...

Dobbeltamming er IKKE alfa og omega for tvillingmødre. Jeg trodde lenge jeg var den eneste i verden som ikke fikk det til, men det har jeg jo skjønt at ikke er tilfelle. Det viktigste er at barna hvis mulig får noe morsmelk i det hele tatt de første månedene. Om de får det samtidig eller en og en er strengt tatt underordnet. Man har nok å styre med som tvillingmamma om man ikke skal bli stresset over at man ikke får til det!

Er dere inne på Dobbel Glede? www.tvillingforum.com .

Man må melde seg inn for å lese innlegg, det er veldig aktivt i forhold til dinbaby f.eks. Et godt sted å søke råd!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg dobbeltamma litt i starten,helst da når mannen var inne og kunne hjelpe meg å legge de til.Om natta dobbeltamma jeg og en del.nå er det så lenge siden at jeg har vel glemt hva og hvordan...men gikk vel rimelig kjapt over til å mate en og en,ble mer kos og mindre stress syntes jeg da.Nå er de snart 10 mnd og jeg ammer enda,har enda ikke måtte gi de mme og er glad for det!Da de var små spiste de vel hver 3-4time tror jeg...lykke til med amming.ikke stress med dobbeltamming viss du føler det ikke går.fint å amme en og en!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...