Gå til innhold

Da reiser jeg til Tyrkia i morgen!! Noen tips?

Anbefalte innlegg

Jeg gleder meg veldig.. Hadde gledet meg til å ligge i bassengkanten med en pils å en herlig sigarett.. men den gang ei:)

Nå er det brus å sol:) gleder meg veldig.

Har noen vært der før?

Skal til Alanya, noen bra forslag til plasser å spise? shopping.

Noen plasse vi IKKE bør gå..

Alle svar mottas med glede:D

Fortsetter under...

http://www.vikingenrestaurant.com/ -hit fikk vi ikke gått, men de serverer norsk mat om man skal bli lei. Ligger på kleopatrasiden.Hørt kjempe mye skryt om de.

Hvis man har barn med anbefaler jeg ikke kleopatrastranden, mye bølger, men finest når man er uten barn.

Husk at alle returanter har pick up!! det vil si at dere bestemmer dere på hotellet hvor dere vil spise, får resepsjonisten til å bestille pick up og du blir hentet og kjørt til resturanten gratis. Hvis dere velger å gå til byen for å kikke først så spise, kan du utnytte de til å kjøre gratis tilbake til hotellet. (pleier å gi litt tips) Vi har fått de til å gjøre begge deler hvis vi skulle rett hjem.... Vi fikk et hefte fra ving der det stod hvilkene de anbefalte og tlf nr til de resturantene.

Er man usikker på en restaurant, kikk etter et reiseselskap merke. Da går de god for de. Vi pleier se etter apollo, star tour, bravo tours og ving.

kopierte litt fra ving. kommentarer bak.

Marina

En av havnens hyggeligste restauranter, hvor du foruten god mat kan nyte utsikten over de fargerike fiskebåtene. Her har de et godt utvalg av meze, servert av dyktige kelnere.

- vi var her. kjempe god mat, men vi fikk ikke så god service, en naboresturant kalt Mapheri kan jeg heller anbefale. På Mapheri anbefaler jeg sea bass og chateu briand!!

Crazy Horse

Om det er den avslappende stemningen eller den meksikanske maten som gjør den populær er vanskelig å si, men her havner før eller siden alle yngre gjester som ikke bare vil bli mette, men dessuten ha det moro.

- Dette er en bar om kvelden, så kan være greit å ikke spise for seint. God tex mex mat.

Sedir

Spar denne restauranten til en spesiell anledning. Maten er vel tilberedt og stemningen litt roligere enn på mange andre restauranter i byen. Blir du igjen en stund etter middagen kan du ta en titt på showet, som er minst like godt forberedt som maten.

- ABSOLUTT å anbefale! hyggelig personale, nydelig mat. vi var her både for lunsj og middag. Kjempefornøyd!!!!!!!!

Ottoman´s House

Restauranten med fisk som spesialitet ligger inne i hagen til det som en gang var Alanyas første hotell. Unngå tunfisken, som ofte er litt for hardt grillet. Sats heller på flere av deres utmerkede meze og nøy deg med en lettere hovedrett. Lang vinliste med tyrkiske viner, men dessverre ligger prisene ikke så langt under de vi finner hjemme.

- Vi var her 2 ganger for meze. Gøy med mye forskjellig. kan virkelig anbefale en gryte med kylling og lam!! Ikke den beste vi var på, men. Du får med et visittkort med gratis vin til neste besøk. derfor vi var der 2 gang.

Josefs Place

En av Alanyas beste restauranter. Bra service og fantastisk mat. Mest kjent for sine gode kjøttretter og sauser. Oppskriftene på sausene går i arv fra far til sønn. Ikke en gang kokken kjenner oppskriftene for det er eieren selv som forbereder og lager sausene. Vil du se et lite show skal du bestille Irish Coffee.

- (Er verdt å se hehe....) Vi var ikke fornøyd... de kunne ikke steike kjøttet riktig og kranglet med oss etterpå... ikke rett kundebehandling nei... Godt tilbehør da. Og hvis man skal ha gjennomstekt kjøtt er det sikkert ikke noe problem.

Ev`s Restaurant

Hyggelig restaurant på Ataturk-gaten, nær sentrum. Her serveres internasjonale retter der gode biffer er spesialiteten. Levende musikk.

- Var her både for lunsj og middag. Anbefaler lunsj... alt for mye bråk kveldstid etter vår smak... kunne ikke snakke med hverandre... God mat da.

Kommer ikke på mere i farten. bare spør og jeg skal svare så godt jeg kan!

Tusen takk for bra svar:)

Det er kun jeg å sambo så reiser, å vi reiser med DeTur.

Gleder meg til å gå innom disse resturangene, føles litt tryggere men gang noen andre har vært der:)

Var det mye å handle ? klær o.l?

Jeg syns Alanya var bare mas, de tyrkerne er håpløse, drar deg nesten inn i butikker og restauranter. Må passe på å ikke få øyekontakt med dem hvis du ikke har tenkt å handle- for da maser de høl i hue på deg. Som du skjønner jeg likte meg ikke i Alanya- men vi er forskjelliige..

Masse butikker, men lite å handle- masse fake klær, sko, vesker, belter etc.... De har veldig god mat, der får du smake hva ekte kebab er:-)

Ellers bør du passe på hygienen, vaske hendene ofte.. Jeg ble litt dårlig i magen når vi var der.

God tur:-)

Alanya er et hærlig sted, jeg bare elsker Tyrkia. De fleste er kjempe koselige og hjelpsomme. Er masse å shoppe der, klær, sko, gull,souvenirer,solbriller,vesker ++++++

Vil anbefale Vikingen restaurant. Der er de hærlige, og er ikke bare ute etter pengene dine, de vil du skal bli så fornøyd at du kommer igjen senere. Vi likte den østre stranden best.

Og du må prøve Hamam(Tyrkisk bad). Kan ikke være i Tyrkia uten å

ha prøvd det.Det er veldig deilig.

Vil oxo anbefale å ta en båttur, er mange slike båtturer hver dag.Alle båtene kjører samme rute, båten stoppe flere steder så man kan bade, er mulighet for å se delfiner om man er heldige, og man får servert mat og drikke der og det er mulighet til å ligge på dekk og sole seg og man får se mange gamle historiske steder på turen. Vil oxo annbefale å ta en dagstur, vi dro til en kjempeskjønn naturpark med fossefall og besøkte en mange 1000 år gammel arena.Det var litt spennende.

Er masse å gjøre i Tyrkia, husk å drikke nok vann! 1liter per 10 grader.

Er fort gjort å ikke drikke nok,og da blir man jo i dårlig form..

Kos dere masse!! Misunner deg veldig!!

Annonse

Var i Alanya i fjor på denne tiden.. Hadde en fin uke, men reiser ikke dit igjen.. Tyrkerne er utrolig innpåslitne.

Siste dagen vi var der bestemte jeg meg for å prøve tyrkisk bad, en ekkel mann i 40 årene tok massasje på meg og ville jeg skulle kle meg helt naken. Jeg nektet først, men etterhvert så ble det til at jeg tok av meg alt.(han vasket meg med en sånn slags vott under bikinien uansett, så fant ut at det var like greit.. selv om jeg var veldig skeptisk + at jeg så at flere andre der inne var nakne) Noe jeg ikke skulle ha gjort, det endte med at han masserte lårene mine og plutselig kjenner jeg at fingrene var på vei helt inn, dødsekkelt!!! Og jeg hadde sagt til han flere ganger(for han var litt for nærgående) at jeg ikke likte at han var så nærme.. Jeg har hatt litt problemer med dette senere, men går bra nå.. Dette er min opplevelse, så vær forsiktig! Sier ikke at det er sånn alle steder, de fleste jeg har snakket med anbefaler tyrkisk bad.. Nettopp derfor jeg ville prøve det.

Dette var hamad ved siden av hotellet Sunpark Marine.. Bare så du vet det :)

Ha en super ferie i Alanya! :) Men vit at de ser på oss vestlige på en litt annen måte enn vi kanskje er vant til fra før..

Sedir:) kjempe god mat... Om dere spiser der så må du hilse fra kristin og marie:)

Viking har også god mat...

Nede i havnen er et par gode restauranter...

Jeg vil si at mitt beste råd er: husk å PRUTE

ha en flott ferie:)

Ser det er noen som har kommentert maset.... Ja det er en del mas... Vi ble litt upopulære noen steder etter å ha prøvd klær, pruta og ikke fikk billig nok så vi gikk.... Men men... Snakka mye med en hyggelig selger som faktisk ikke maste. (siden vi var kommet inn i butikken) Men han ble ikke sur når vi gikk uten å kjøpe noe heller. han var hyggelig! Men uansett det jeg skulle si om maset. Han fortalte hvorfor alle maser sånn... De ønsker å beholde jobben sin... Hvis ikke de maser blir de sagt opp på flekken. Sjefen pleier stå litt bortenfor og følge med.....

Når jeg var i Alanya så endte jeg opp på sykehus noen dager etter vi kom hjem - 8 dager i isolat pga salmonellaforgiftning... Nå er jo dette lenge siden (9 år siden), og mest sannsynlig var det en salmonellaepidemi som gikk der akkurat da, tror de fant ut at det var i drikkevannet.

Så mine tips er:

Ikke puss tennene i vann fra springen, bruk flaskevann

Ikke bestill salat ute på restaurant (ofte skylt i springvann)

Når du bestiller brus og drikke, bestill på flaske og om de vil tømme drikken over i et glass så be om å få uten is, du har ikke noe garanti for om de lager isen av springvann eller flaskevann.

Alltid be om å få kjøttet godt stekt! Dersom det har antydning til rosa - ikke spis det. Jeg spiste endel kylling når jeg var der (jeg er ikke så glad i rødt kjøtt), og det kan også være fra det jeg ble forgiftet. Det er nok litt tryggere å spise rødt kjøtt eller svin.

Ellers vil jeg bare si god tur. Var veldig fint i Alanya (bortsett fra de innpåslitne tyrkerne, da...) og de har veldig god mat der! Kos dere, og husk solfaktor!!

jeg var i tyrkia i begynnelsen av juni. jeg var da i Side som er ikke så langt unna Alanya. jeg har hørt mye bra om Alanya, men har hørt at mange har blitt matforgiftet der. så jeg anbefaler å ikke kjøpe rulle kebaber og slikt fra gatebuer. der står kjøttet framme hele dagen i varmen. jeg var 33 uker på vei da jeg reiste, og spiste isbiter konstant, har dilla på det. men forsikkret meg om at dette var renset vann først da. siden jeg kjenner de som jobber der hvor vi var, visste jeg at jeg kunne stole på dem da. men drikk bare flaske vann og flaske brus. fatølene er ofte litt daue også. ellers er jeg veldig glad i tyrkia jeg da. angrer for at jeg ikke handla flere fake adidas dresser til snuppa, da det viste seg at disse holdt meget bra i vask. jeg har handlet der nede før, og se an stoffet litt mener jeg, mye er ødelagt og skeivt etter første vask. hvis tyrkerne er innpåslitne så bare la være å svare. det gjør jeg. later som jeg er dauhørd.. hehe=) GOD TUR. håper på en hopp på tur til tyrkia igjenn senere jeg og!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...