-SJ- Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 jeg er rh negativ, og med første barn gikk alt greit. etter fødselen fikk jeg sprøyte sånn at du skal bli som "førstegangs gravid" når du blir gravid på ny igjen. men nå har jeg begynt å danne antistoffer mot barnet siden jeg er negativ og barnet mest sannyselig positiv. dette skal jo ikke skje så hvorfor det har skjedd vet jeg ikke. du danner antistoffer når barnets blod kommer i kontakt med ditt. skal ta ny blodprøve i uke 18. i ille tilfeller må barnet skifte blod enten i magen eller etter fødsel. noen starter fødselen før tiden om fosteret tar skade. så håper ikke jeg danner mere antistoffer. det vil vises om en stund når jeg skal ta ny prøve. andre i samme situasjon eller med erfaring??
Elsker jenta si<3 Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er rhesus negativ, og er gravid med første barnet. Hvordan merker du at du har begynt å danne antistoffer da? Og er du langt på vei?
-SJ- Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. juli 2008 det ser de når du tar blodprøver. er 13 uker på veg
trollmor85 Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 jeg er rh neg. har ingen erfaring med å danne antistoffer, har ikke sjekket det heller, skal ta blodprøve om ett par uker da jeg er i uke 33. men tror legen passer på hvis det er noe som er galt.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Hei! Er rhesus negativ jeg også, og skal ta blodprøver om ca. 4 uker til når jeg er i uke 32+. Så vet ikke om jeg har danna noen antistoffer enda..
Gutt05Jente09 Skrevet 10. juli 2008 #6 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er også rh negativ, legen min sa han skulle ta 2 ekstra blodprøver av meg denne gangen-en i uke 32 og en i uke 36.(er 2.gangs fødende) men i mitt første svangerskap tok de bare en. Mest sansynelig må man nok skifte blod på andre ungen etter som jeg har skjønt! Noe de gjør etter at ungen har kommet ut-hvis jeg har skjønt dette riktig! Men jeg er jo ikke sikker. Skal snakke mer med legen om dette på neste kontroll. Syntes tanken er skummel hvis de må bytte blod på babyen- og hvordan gjør de evt dette?!?!?!
mamarama og lille banan Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 jeg er rhesus negativ, og barnefar positiv, dette er første barnet, jeg hadde ikke dannet antistoffer i beg. av svangerskapet, og skal testet igjen i uke 28 og 32. er 25+1 uker på vei.
07 +08:) +10:-) Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 jeg er negativ og fikk ett resus pos.barn første gang, fikk også sprøyte da. tok prøve i uke 8 og skal ta neste i uke 28 tror jeg, men det så greit ut i uke 8 så håper det fortsatt er det:) er i uke 24 no
prins06+2til Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 jeg er også negativ, jeg er annengangs gravid og nå venter jeg tvillinger. jeg skal ta mye prøver fremover. har ikke begynt å danne antistoffer enda ihvertfall er 12+4. var på kontroll på sykehuset i dag han var ikke spesielt fornøyd med at jeg var negativ hehe. men jeg regner med at det går bra denne gangen også...
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 10. juli 2008 #10 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er også rhesus negativ. Er førstegangs, så vet lite. Skal ta nye prøver i uke 32 og 36. Er i uke 18 nå.. Uff er nifse greier det der med å skifte blod...
husmus &2 Skrevet 10. juli 2008 #11 Skrevet 10. juli 2008 Til å være bare 15 % som er RH neg så er vi jammen meg mange. Jeg er også rh negativ, og skal ta ny test i uke 32, men jeg har bitt meg merke i at noen sier 32 og 36 mens andre sier uke 28. Hva kommer det av? Er selv i uke 24 så langt.
trultemor07 Skrevet 10. juli 2008 #12 Skrevet 10. juli 2008 Hmmm var ikke det tidlig med tanke på at det er andre barnet ditt bare? Hva sier legen din da? Har selv ingen erfaring med antistoffer, og er gravid med 3 barnet nå. Første er rhesus negativ, andre positiv. Hatt en MA, men fikk sprøyte etterpå. Moren min opplevde på slutten av 4. svangerskap, men ble fulgt opp med ekstra blodprøver. Ingen bytting av blod og friskt barn. Ville tro at du blir fulgt ekstra godt opp denne gangen, siden du allerede har dannet antistoffer. Det går nok helt sikkert bra. Tror jeg ville tatt en prat med legen, for din egen skyld.
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 10. juli 2008 #13 Skrevet 10. juli 2008 alle tar blodprøve på første svangerskapskontroll. Dette er for å finne blodtypen din og hvis du er rh negativ blir det i tillegg kontrollert om du danner antistoffer. Alle som er neg skal ha to blodprøver til seiner i svangerkapet. Dette er forsikkerhetens skyld. I noen tilfeller blir det dannet antistoffer seinere i svangerskapet. De som det blir oppdaget antistoffer, få mere oppfølging i form av blodprøver og kontroll. Dette slik at de kan overvåke barn og mor. De bytter blodet på de barna som det er nødvendig, dette er p.g.a antistoffene til mor. Mer om disse prosedyrene ville jeg ha tatt kontakt med den nyfødtavdelinge som ville tatt hand om barnet etter fødselen. Be om en time med litt infromasjon. Du har rett på informasjon, men i dagens helsenorge er det dessverre slik at vi ofte må kreve dette. det kommer ikke automatisk slik det skulle ha gjort. Lykke til
revemor silkesvans Skrevet 10. juli 2008 #14 Skrevet 10. juli 2008 heisann . har det som deg.gikk bra med førstemann.men oppdageet antistoffer når jeg tok de første blodprøvene ca uke10 tror jeg.tar blodprøver hver 4 uke for å skjekke om det har steget.er i uke 25 nå.vet at hvisst det stiger må jeg ta hyppigere prøver og evt ultralyd i tilegg for å skjekke at babyen har det bra.det er ikke mye svar å få av legen.men det er fordi de ikke kan si så mye.de vet jo ikke om det vil stige eller ikke.vil vel ikke uroe en unødig hvis det ikke skulle stige.har en venninne som det steg mye på på slutten tok hyppige kontroller og alt gikk bra.hun sa jeg måtte prøve å slappe av på det,ikke lese alt som kan skje.hun hadde gjort det og uroet seg masse unødig....men det er lett å si var helt knust da jeg fikk beskjeden.og er veldig spendt hver gang jeg skal ta nye prøver.men håper i det lengste at det ikke skal stige. inne på kopliserte svangerskap har jeg lest litt om flere som har det,hjelper litt og ikke være alene... lykke til vi får oppdatere hverandre på hvordan det går
Gurine Skrevet 10. juli 2008 #15 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er rhesus negativ, og har født to barn som er rhesus positive. Dannet ikke antistoffer ved noen av svangerskapene, og begge ble født friske. Fikk sprøyte etter begge fødslene. Er nå gravid med nummer 3, er snart 16 uker på vei, og hadde ikke dannet antistoffer ved første blodprøve i hvertfall. Så for dere som er førstegangs. Ikke uroe dere så mye for dette, det går bra for de fleste.
Katarina, mamma til gullet Skrevet 11. juli 2008 #16 Skrevet 11. juli 2008 Hei alle dere.. Jeg vet veldig lite om dette.. Men en kollega av meg snakket om dette for en tid tilbake... Han forklarte at noen på¨sykehuset i Trondheim var spesialister på dette.. Så anbefaler dere å ta kontakt med dem... Siden det er så få kvinner dette gjelder (15%), er erfaringene og kunnskapen om dette andre plasser liten.. Og dette bør en ta alvorlig..
niania Skrevet 11. juli 2008 #17 Skrevet 11. juli 2008 Takk Gurine Det er hyggelig å lese litt positivt om dette også. Jeg er førstegangs og er rhesus negativ, har også heterozygot leidenmutasjon og når jeg leser om dette er det meste negativt. Leidenmutasjon ble oppdaget i 95, så dette vet man heller ikke så mye om. Jeg har en tante som er det samme som meg og hun har født fire friske barn (to enkle først, så tvillinger) uten at legene var obs på noen av disse tingene - så alt kan gå helt fint også! Det er forresten ikke så rart at det føles som om det er mange av oss rhesus negative til å kun være 15% når mange av oss helt sikkert samles her inne :-)
lille spira Skrevet 11. juli 2008 #18 Skrevet 11. juli 2008 Bare sånn for at det skal virke som "alle" har det så kan jeg jo si at jeg har det også Førstegangs og ingen antistoffer foreløpig For å hoppe over til en helt annen ting så vil jeg jo si at jeg håper dere, i allefall noen av dere, er blodgivere. Jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis det var litt blod til meg hvis jeg noen gang skulle trenge det. Er ikke blodgiver selv, enda. Visste ikke jeg var så "sjelden" før for halvannen mnd siden. Men etter jeg har kommet meg i form etter fødsel så skal jeg jammen gi litt blod jeg også. Trenger såpass lang tid på å forberede meg -har helt sprøyteskrekk selv om jeg vet jeg ikke syns det er noe vondt eller noe Så må psyke meg opp litt
desember80 Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 Jeg er også rhesus negativ og kan ikke tro at det bare er 15 % av oss. Forsto ingenting før ei venninne begynte å legge ut om spontanabort og skremte vettet av meg.....folk må slutte å være så hysteriske og skremme andre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå