Gå til innhold

Hva gjør dere med etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem her...

Min samboer syntes selvfølgelig at baby skal få etternavnet hans, og jeg vet jo at det er mest vanlig. Men det er et sånn superkjedelig etternavn, skikkelig typisk norsk og det er 14.000 andre som heter det i Norge.

Jeg har et litt mer spesielt etternavn som bare 72 personer har, og vil heller bringe det videre.

Også vil jeg jo at folk skal høre at jeg er slekt med sønnen min da, men det vil jo selvfølgelig barnefaren også...

Har tenkt på og bruke begge, men begge er egentlig ganske lange og tunge, begynner med samme bokstav og passer rett og slett ikke sammen!

Har dere dere noen synspunkter? Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være ærlig: Jeg synes Emilian Jensen, Hansen eller Andersen høres veldig harry ut. Det passer liksom ikke sammen. Derfor ville jeg nok valgt ditt, om det er litt mer spesielt. Dessuten er det kjedelig å ha et etternavn "alle" andre har.. Men kan dere ikke bruke begge, med ditt sist? Men, vær da klar over at om han f.eks heter Emilian Jensen Nikolaisen, så vil det fort bli Emilian J. Nikolaisen, altså Jensen blir en J.

Skrevet

Merkelig at unge, moderne menn fortsatt mener ungen "selvfølgelig" skal få deres etternavn.

Jeg holder nok med deg, men faren har jo også følelse for sitt etternavn, selv om han har et vanlig navn.

Skrevet

Våre barn har pappaens etternavn, vi har begge ganske sjeldne etternavn, men mitt er sjeldnest. Vi ønsket ikke at barna skulle ha begges, da det blir litt for tungt. Men dersom pappaens navn hadde vært et kjedelig navn alla Hansen eller Pedersen etc, så hadde vi tatt mitt. Syns det er fint hvis barna kan få et etternavn som det er litt stas å føre videre og selvfølgelig hete :)

Skrevet

Dersom du har en bror, så vil jo navnet bli ført videre ettesom at det er gammel tradisjon å ta mannens navn. Holder alle på denne vil navnet aldri forsvinne! Har du derimo ingen bror, så synes jeg absolutt at du bør føre navnet videre! Blir dere ikke enige, ta begge, eller trekk lodd :-) Personlig regner jeg med vi tar begges etternavn i og med at vi begge har sjeldne navn som ikke er for lange, dessuten har mannen min en navnebror som vi stadig får post til... Greit å få et ekstra navn som skiller han fra den andre...

Skrevet

Jeg har et av Norges vanligste etternavn (noen og 20.000) og mannen min et mer sjeldent (ca 500).

Ikke er jeg så veldig glad i doble navn selv om vi diskuterte det da vi begge liker oppkalling og ikke liker jeg doble etternavn... Ikke liker jeg så veldig spesielle navn heller.....

Mannen min trodde lenge at vi skulle ha begge men jeg sa NEI. Vår lille gutt fikk dermet et "vanlig" fornavn og hans etternavn og p.t. er han den eneste som heter det i Norge.

Planen er jo at vi skal gifte oss og at jeg skal skifte etternavn, men så langt er vi ikke kommet enda... men jeg tenker ikke på at sønnen min har et annet etternavn enn meg selv... for meg er det helt utenkelig at folk ikke skjønner at han er min sønn så for meg er det ikke noe problem at han ikke har mitt etternav som en del av sitt eget.

Jeg hadde aldri i livet gitt meg på å gi slipp på et etternavn som bare 72 personer har. Ikke snakk om!!!! Da MÅ dere nesten velge et "spesielt" navn / navnekombinasjon for å unngå navneforviklinger...

Sidene dere er samboere og får barn sammen vil dere kanskje gifte dere også og da kan jo mannen din skifte navn til ditt etternavn... skjønt den ligger vel enda lengre inne..... he-he... bare et lite forslag og da blir dere en skikkelig kjernefamilie med samme etternav alle sammen... :-)))

Skrevet

Ja, velg ditt etternavn:) Eller hvorfor ikke lage et nytt etternavn for dere alle 3 som er en kombinasjon av ditt og hans etternavn? Hørt om folk som har gjort det før med hell:)

Skrevet

Jeg har AKKURAT samme problem som deg.

Samboern min har ett supervanlig navn og jeg ett veldig sjeldent.

Våre passer heller ikke sammen....

Jeg vil helst ha kun mitt etternavn, han nektet.

Så jeg har gitt meg da og babyen får kommer til å ha ett fornavn, hans etternavn som mellomnavn og mitt som siste etternavn.

Selv om det blir "stygt" er det den løsningen vi er kommet fremtil :)

Satser på å bare kalle h*n f.eks Emil P. Skolebolle (hehe, dårlig eksempel men du fatter poenget) istede for begge etternavnene,

Så får heller babyen bestemme selv når h*n blir gammel nok :)

Skrevet

Vi har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Grunnen er at jeg tapte loddtrekkninga med førstemann, som er fra tidligere forhold, så vil at alle skal ha samme rekkefølge. Kunne godt sett at mitt stod sist, men det er ikke så farlig så lenge det er med uansett.

Skrevet

Jeg har et sjeldent etternavn (35 stk som heter), han heter et av de vanligste sen-navnene som finnes. Jeg har sagt fra før vi ble klare for barn at det ikke blir aktuelt med hans etternavn ;)

Jeg er ikke *så* knyttet til mitt etternavn at jeg er i mot å bytte eller at våre barn skal få noe annet, men jeg når mitt navn er helt klart mer personlig og skiller seg ut så ser jeg ingen grunn til å gi våre barn hans kjedelige sen-navn.

Vi begge ønsker felles etternavn, sambo har forsøkt å smake på å bytte til mitt, men er ikke overbevist. Så vi begge fant fram til etpar gamle familienavn, og etter litt diskusjon så har vi har vel endt opp på at vi skal bytte til hans mormors pikenavn (som kun 14 har). Da beholder vi begge våre etternavn som mellomnavn, mens småtten (og kommende barn) kun får fellesnavnet som etternavn. Jeg kunne sikkert kranglet mer på det, mulig jeg kunne overbevist han, men vi gir litt begge to og som sagt så har jeg ikke et så nært forhold til mitt navn.

I trådstarters tilfelle så ville jeg heller gitt et dobbeltnavn som ikke klinger sammen, med trådstartes navn som etternavn, enn å gi etter og la gutten kun få farens etternavn.

Skrevet

Jeg skjønner problemet veldig godt og er i akkurat samme situasjon! Min samboer har et de vanligste -sen etternavnene og det er jo superkjedelig! Mens jeg har et mer sjeldent etternavn som er ganske vanlig her i kommunen, men som det likevel ikke er mer enn 400 stk som heter. Jeg er veldig stolt av etternavnet mitt, og jeg føler at med det navnet har jeg ordentlig tilhørighet til stedet vi bor på og at navnet er personlig.

Hans etternavn er det 17.000 mennesker som har, over hele landet! Jeg synes navnet hans er kjedelig og veldig upersonlig. I tillegg så har han et ganske vanlig fornavn, og dermed er de 4 stk i denne kommunen som heter akkurat det samme, noe som har ført til at min samboer flere ganger har fått telefoner og slikt fra folk som skulle ha tak i noen av de andre som heter det samme. Så han er jo fullstendig klar over ulempen med et så vanlig etternavn, og han har nevnt for meg en gang at han kunne tenkt seg og tatt et annet etternavn. Likevel er jeg usikker på om dette bare har vært en tanke som fort forsvant igjen, eller om han virkelig mener det.

Vi har ikke diskutert dette med etternavn, og om det barnet vi planlegger skal ha hans etternavn eller mitt. Men det har tidligere virket som at han tar det som en selvfølge at barnet skal ha hans navn! Og selv om at navnet hans er såpass vanlig, så har også uttrykt stolthet over familienavnet hans... Så jeg er så usikker på hva han virkelig mener! Og grunnen til at jeg ikke har tatt opp dette emnet med han er at jeg er redd han skal bli fornærmet hvis jeg sier at jeg ikke liker etternavnet hans! Jeg husker godt hva han sa da sønnen til en kompis av han fikk morens etternavn! Han syntes det var sært, og mente at tradisjonen om at barn får farens etternavn burde holdes... Så jeg lurer på hva han vil si når jeg foreslår det samme.

Ikke vil jeg at barnet skal få begge våre etternavn, da de ikke klinger bra sammen i det hele tatt! Så dette vil bli en vanskelig nøtt..

Men kansje er eneste alternativ og ta begge etternavnene, selv om det blir stygt, som du sier.

Lykke til, hvertfall!

Skrevet

Her får ungene hans etternavn og jeg dropper mitt. I gjengen min er jeg kjent som superfeminist nr 1, og de syns det er rart at jeg ikke bruker mitt etternavn i det hele tatt. Saken er at dobbeltnavn er fælt (må man ikke ha bindestrek nå, kan man ta etternavn som mellomnavn lenger??) og jeg har 4 brødre. Han er enebarn. Begge har sjeldne navn, mens hans har lokal tilhørighet til der vi bor. Det har ikke mitt. Så- jeg blir outsidern i familien:-S Ser for meg julekortene etc.

"God jul hilsen familien Jensen og Janne Hansen"

Eller dørskiltet:

Her bor familien Jensen og Janne Hansen

stakkars meg hehe (bare fant på navnene altså:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...