Gå til innhold

Atopisk eksem og fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutten min er snart seks måneder, og har hatt atopisk eksem et par måneder. Etter iherdig salving av huden er kroppen så godt som fin, men nå har et nytt problem oppstått. Vi har begynt med smaksprøver på fast føde, og han blir så utrolig rød rundt munnen og på halsen av det. Tror ikke det er allergi mot en konkret matvare, for vi har prøvd både maisgrøt, risgrøt, banan og sviske, og ALT gjør han like rød. Han blir også kjempetørr. Det skal sies at han sikler en del og er en storgulper, så det påvirker nok også. Men problemet har forværret seg voldsomt etter vi har begynt med fast føde.

Jeg synes liksom jeg gjør det jeg kan, tørker han godt med en fuktig klut hele tiden mens han spiser, etterpå vasker jeg han grundig og smører med salve. HS hadde ikke noen andre råd :(

Er det noen her som har erfaring med det samme, og som vil dele råd med meg? Det hadde vært så fint!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm- høres ut som en form for kontakteksem. Har du prøvd å bruke en svært fet salve (f.eks en kuldekrem) rundt munnen før han spiser, slik at maten ikke kommer i kontakt med huden?

Både banan og sviske står på lista over ting som ganske ofte gir allergiske reaksjoner, så hadde prøvd de safe tingen først viss jeg var deg. Er de først disponert for allergi, og reagerer på noe, så er det lett at det tuller på seg. Bringebær og ananas er "safe" for de aller fleste, det samme er ris og maisgrøt. Har du prøvd å holde deg unna kumelk selv dersom du ammer? Fikk beskjed om at kumelk ofte forverrer eksem dersom de får det gjennom morsmelka. Gulpebarn blir ofte verre av at mor drikker kumelk eller spiser mat med kumelk.

Riktig lykke til! Vår lille gutt reagerte på masse vanlig mat, inkl gulrot, eple og banan. Han er melkeallergiker, har atopisk eksem, men er nå mye bedre etter at jeg nå lever helt melkefritt.

Skrevet

Okei..takk for godt svar!! Utrolig dumt egentlig, for han elsker banan..Men sånn er livet.. kanskje jeg heller skal prøve bringebær feks.. Jeg prøvde å smøre han med salve i dag før han spiste, foreslo det faktisk for HS (jeg nevnte babyolje eller fet krem) men hun syntes ikke det var en god idé..! Uansett, så ikke ut til å funke. Men jeg kan prøve et tykkere lag i morgen. Takk skal du ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...