samuraibeibi Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 På norge.no leser jeg: Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved tilvenning av barn i barnehage eller skole. De lovbestemte rettene til fri fra arbeid finner du i arbeidsmiljølovens kapittel 12 Rett til permisjon . Fri fra arbeidet i forbindelse med skolestart eller oppstart i barnehage må derfor enten være avtalefestet i tariffavtale eller lokalt permisjonsreglement, eller det kan avtales direkte med arbeidsgiver. Så derfor lurer jeg på hva slags erfaringer dere har. Greit å ha noen eksempler når jeg nå skal snakke med arbeidsgiver om dette.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Har ikke vært noe problem å få fri....men får selvsagt ikke lønn de dagene. Dette gangen har mannen spart opp sin permisjon til barnehagestarten. Han får da fri med lønn. Noen sparer også noen dager av ferien sin ved bhg.start.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 De fleste arbeidsplasser (ihvertfall av litt størrelse) har ordninger med velferdspermisjon. Jeg har aldri hørt om noen som ikke har fått permisjon MED lønn i forbindelse med tilvenning i barnehage. Jeg selv jobber i en statlig virksomhet. Vi har dette tariffestet. 3 dager til innkjøring i barnehage, fri første skoledag osv...
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 Tror jeg fikk fri MED lønn sist.. Men jeg lurer på om noen vet om begge foreldrene kan søke om fri, for jenta mi trenger nok flere innkjøringsdager...?
ifie Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har lest at man har rett til 3 dager fri til tilvenning. Dette gjaldt da begge foreldrene (3 dager på deling). Men man kan jo uansett søke! Jeg fikk mine tre dager med lønn, uten noen form for diskusjon.
Willy Wonka Skrevet 10. juli 2008 #6 Skrevet 10. juli 2008 Jeg får også fri 3 dager MED lønn....dette til oppstart hos dagmamma (fikk ikke barnehageplass)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 Nei, det stemmer det som står på norge.no, man har ikke krav på fri til tilvenning. Men staten og kommune har 3 dager med lønn, i tillegg til mange store private som følger statlig ordning. Er nok mange private som gir fri med lønn. Men min manns kjipe arbeidsgiver gir bare 1 dag med lønn.
Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 11. juli 2008 #8 Skrevet 11. juli 2008 Jeg har 3 dager fri med lønn og min samboer har 2 dager... Totalt får vi 5 dager fri...
samuraibeibi Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. juli 2008 Takk for nyttige svar alle sammen. Vi har ikke erfaringer med småbarnsforeldre på min arbeidsplass, så her er jeg nødt til å tråkke løypa selv. Går fint det altså, viljen er god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå