Gå til innhold

Fostervannsprøve vs duotest

forsiktig-optimist med baby:)

Anbefalte innlegg

Skal til veiledningssamtale på Ullevål neste uke ang fostervannsdiagnostikk. Det virker ut i fra tilsendte papirer som om de helst vil gjøre fostervannsprøve uten å gå veien om duotest først. Noen som har erfaringer? Synes det virker mer riktig å gå veien om duotest for så evt å gjøre fostervannsprøve dersom indikasjon.. Det er jo en liten risiko for SA.

Fortsetter under...

Da jeg var til tidlig UL og duotest i forrige uke (Haukeland), spurte legen meg også om jeg hadde bestemt meg for FVP :o . Aner ikke hvorfor, for jeg har kun sagt til henvisende lege at jeg i første omgang ønsker ikke-invasive prøver. Det var det jeg sa til henne også, vil helst vente og se på svaret fra denne undersøkelsen før jeg bestemmer meg for noe videre. Trodde forresten ikke de gikk så lett på FVP, hvis du fortsatt befinner deg i de aktuelle ukene (senest 13+6). Det er jo en viss risiko for abort og enda litt ekstra hvis en har blødd i svangerskapet.

Men på veiledningen sa de at dersom UL viser alvorlige avvik, var det mulig å ta morkakebiopsi med en gang. Og det slapp jeg heldigvis :)

Hei! Vi hadde veiledningssamtale på SUS (Stavanger). Vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for fostervannsprøve, men fikk beskjed om at de uansett tar duotesten først (blodprøve og ultralyd) og at de ønsket at vi skulle ta en endelig avgjørelse etter at vi hadde resultatene fra denne. Altså obligatorisk med duotest først. Jeg har lest informasjonen på Ullevål sine hjemmesider og der får man inntrykk av at det er enten duotest eller fostervannsprøve. Jeg vet ikke om de ulike sykehusene/kommunene har lov å behandle oss forskjellig eller om det er din rett å velge duotest og deretter fostervannsprøve hvis du ønsker det.

Vi var veldig fornøyde med resultatene fra duotesten og gikk ikke videre med fostervannsprøve.

Ullevål praktiserer enten - eller, hvis du da ikke får indikasjon på ev duotest. Da går de selvsagt videre. Velger du duotest og får resultat innenfor en viss prosent får du ikke fostervannsprøven. Man må derfor velge etter veiledningssamtalen. Vet ikke om de har lov til å behandle ulikt, men sannsynligvis har de det, da det jo også er et kostnadsspørsmål. Vi ville ha full sikkerhet så vi valgte derfor fostervannsprøven.

Jeg var på UNN i Tromsø. Da vi ble innkalt til genetisk veiledning var det for å ta dobbeltest og UL i uke 11, men i brevet stod det at hvis vi ville ta fostervannsprøve uansett så skulle vi gi beskjed, da skulle vi ikke komme til tidlig UL. Fordi man må være i uke 14 for å ta fostervannsprøve, og de tar ikke dobbeltest hvis man har bestemt seg for fostervannsprøve. Vi valgte dobbeltesten, da vi var der sa de at vi fikk ta fostervannsprøve etter testen hvis det var noe indikasjon på at noe var galt.

Jeg syns veiledningen var svært bra. Testen ga liten sannsynlighet for at det er noe, så vi kommer ikke til å ta fostervannsprøve.

Skal på St.Olavs på mandag. Trodde jeg skulle ta duotest, men etter telefonsamtale i går, viser det seg at jeg er satt opp til morkake biopsi. Ble enig om at jeg kunne ta duotesten, og om den har stor indikasjon på avvik, kan jeg ta morkake/fostervannsprøve. Har tatt begge deler tidligere, og synes det er svært ubehagelig. Ikke pga smerter, men de psykiske påkjenningene. I julen fødte jeg tvillinger i 20 uke pga kromosomfeil uforenelig med liv, og får derfor tilbud om ekstra oppfølging nå. Jeg synes det er veldig vanskelige avgjørelser som skal tas, og ønsker jo bare at dette skal være et normalt svangerskap.

Bare noen tanker dette her, håper det går bra med dere. Lykke til

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...