sofieb Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Gutten min på 8 uker elsker å ligge på magen når han sover - har bare fått lov til dette et par ganger i vogna om dagen til nå, men i går kveld var han så vrang, ville ikke sove - etter 2 timer med bare sutring la jeg han på magen og han sovnet så fort nesa traff lakenet og sov i 8 timer! Er det virkelig sååå farlig å sove på magen? Vi sov da på magen når vi var små..! Er det flere her som legger barna på magen om natta??
aya75 Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Hei! Siden han klarer å sove på ryggen, ville jeg ha lagt han på ryggen siden det er det de anbefaler. Men har selv ei snuppe som bare sovner på magen. Flere har skrevet endel om det her før så anbefaler deg å søke litt. Fant noen tidligere tråder om dette tema ..der er endel tips til hva man kan prøve først og forklaringer hvertfall;) Lykke til m sovingen! http://www.dinbaby.com/forum/thread/138051883 http://www.dinbaby.com/forum/thread/138098465
Kvitrebekk Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Jenta mi har begynt å snu seg på magen om natta. Ligger veldig gjerne på siden også. Snur henne jo selvfølgelig når jeg ser det, men hva midt på natta? Siden jeg er et lite nervevrak når det kommer til krybbedød så har jeg sjekket henne x antall ganger i løpet av natta, men sånn kan det jo ikke fortsette. Så nå har vi kjøpt Babysense II og den kom i dag! Ser frem til første natt med ordentlig søvn på leeenge!
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Vår gutt sover bare på magen. han er snart 10 uker og klarer fint å snu hodet fra side til side. han er utrolig sterk i nakken så jeg er ikke urolig mtp at han blir liggende "fast" med ansiktet ned. Men jeg hadde ikke lagt ham på magen dersom han ikke var i stand til å flytte på hodet selv. Personlig synes jeg ikke at det er livsfarlig at de små sover på denne måten. Klart at det kan være en årsak til krybbedød, men de kan jo kveles av gulp når de ligger på ryggen, så sånn sett er det vel ingenting som er helt trygt om man skal dra den heeeeelt ut. kan jo være greit at du tester ut dette, om du da velger å fortsette med å la ungen sove på magen, på dagtid når du har anledning til å følge med.
3-prinser Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Hva med å la han sovne på magen for så å snu han etterpå?
månesol Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Min gutt er 3mnd'er og sover kun på magen(på rygg i vognen, da der er så trangt). Han har sovet slik i 3uker nå. Vil ikke sove på rygg. Snur seg på rygg selv når han våkner for mat eller vil opp. Sover 6-8 timer første nattesøvn :-), deretter mat hver annen time hele dagen(untatt den lange luren midt på dagen, da han sover ca 3timer
shimonie Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 er ikke det en litt falsk trygghet da? hvertfall det jeg har hørt. vurderte det selv i starten, men så hørte jeg om det og da syns jeg ikke det var noe vits. min sover på magen unntatt i vogna, og i bilen selvasgt=P men er klin umulig å få til å sovne på ryggen i senga.. blir lys våken og bare vil leke i stedet. så han får gjøre som han vil. legger seg ofte på siden nå om dagen også.
Kjukka Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Forskning har jo vist at riskikoen for krybbedød øker ganske mye ved mageleie. Før i tiden var det jo anbefalt at de sov på magen, og da var det maaaaaange flere som døde i krybbedød. Ikke for å skremme noen, men det er det som er realiteten.
Kjukka Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Riskikoen for krybbedød er 13 ganger høyere ved mageleie, og 3 ganger høyere ved sideleie, sammenlignet med ryggleie... http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/16BB556BB30E44C6C125719B004457EB?OpenDocument <--- dere kan jo gå inn å lese litt selv...
Hellinor Skrevet 10. juli 2008 #10 Skrevet 10. juli 2008 Tror dere ikke vi vet det? Tåpelig med slike kommentarer når dere tydeligvis ikke har dette problemet selv. Hva mener du vi skal gjøre da? Alle barn må sove sjøøøøøøøøøø
mygirl Skrevet 10. juli 2008 #11 Skrevet 10. juli 2008 dette kan jo også være tilfeldig statstikk.......
Solskinnstrall Skrevet 11. juli 2008 #12 Skrevet 11. juli 2008 Syns egentlig det er litt tullete å skrive at det er stor risiko for krybbedød når de sover på magen eller på siden. Så da skal vi som har barn som snur seg om natten sitte våkne da- og passe på at de ikke snur seg?? Nå er jenta mi over 5 mnd, men man er jo alltid bekymret. Men jeg tror vi stresser litt mye med det- unger liker å sove på forskjellige måter og det gjelder vel bebisser og:) Tror ikke man skal være hysterisk for det.
Gjest Skrevet 11. juli 2008 #13 Skrevet 11. juli 2008 Når babyen klarer å snu seg selv kan de bare sove på magen, sa min helsesøster.
Tredjemann på vei :D Skrevet 11. juli 2008 #14 Skrevet 11. juli 2008 Ahh, så godt å lese at flere her ikke er fanatiske på dette med rygg- VS mageleie... Tuppa her sliter med magevondt om kveldene så hvis jeg legger henne på ryggen i senga hylskriker hun samme hva jeg gjør. Derfor legger jeg henne på magen og da sovner hun, og sover 4-5 timer minst. (Hun er 7,5 uke). Begynte å legge henne på magen på dagtid da hun var 5 uker fordi hun plagdes med luft og da sutret hun litt for seg selv til hun sovnet helt uten "hjelp". Hun er sterk i nakken og har åpen og trygg soveplass, så jeg sover godt selv om hun ligger på magen:-)
Labambie Skrevet 11. juli 2008 #15 Skrevet 11. juli 2008 Om jeg hadde hatt et barn som bare sov på magen eller siden hadde jeg kjøpt meg en pustealarm,ferdig med det. Da slipper man å bekymre seg. Hadde ikke giddet å diskutert det her en gang... Selvom jenta mi bare sover på rygg,har vi pustealarm. Uten den hadde vi ikke klart å slappe av på nettene.
LilleMillaMedKeiserogenPrins<3 Skrevet 11. juli 2008 #16 Skrevet 11. juli 2008 dere som har sånn puste-alarm.. har den noen gang gått av? lillegutt her vil også bare snu seg på magen og siden, og med engang jeg snur ham tilbake våkner ham. skikkeli frustrerende! så har vurdert å kjøpe sånn... men hva betalte dere, og hvor fikk dere tak i det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå