egetnick Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Min mamma døde nettopp og jeg venter en datter i november. Har veldig lyst til å oppkalle henne etter mamma..... problemet er at hun het Margot - et navn jeg sliter med. Synes det er veldig gammeldags og ikke så fint. Hva synes dere og har dere evt. forslag til noe som ligner?
prysseluskan Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Jeg synes Margot kan være ganske så stilig! Sikkert fordi jeg vet om ei veldig flott dame som heter det, og det er jo nettopp personen som preger navnet og ikke omvendt : ) Og selv hadde jeg vært kjempekry om jeg hadde vært oppkalt etter min mormor som heter Ruth, fremfor å ha det typiske og "upersonlige" 70-tallsnavnet som jeg har. Evt kan du jo finne et navn som kan stå foran Margot? Feks Anna Margot, Lilly Margot, Ella Margot, Ane Margot, Liv Margot... Navn som ligner: Margrethe Margrit Maren Mari Marie
Synnøve_Solbakken Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Margot er ikke så veldig fint nei, men syns det er flott å oppkalle henne! Marte - kjempefint Margrethe - fint og tidløst Margit - ganske fint Martine - fint Mari - fint Maria - fint Marie - flott
Synnøve_Solbakken Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Glemte Maren som også hun over her nevnte, det er veldig fint (ikke så fint når det uttales Maarn)
huldra87 Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Jeg ville absolutt ha kalt opp etter henne. Margot er kansje ikke et supervakkert navn, men det er ikke stygt heller. Det er sterkt og litt stilig. Jeg ser for meg at en som heter Margot ikke lar seg pille på nesen! ;-) Jeg synes for så vidt at Margit er bittelitt finere og "lettere" enn Margot, så kansje det kan være et alternativ? Men jeg synes likevel at Margot er best.. ;-)
sonne Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 Kosleig med oppkalling da. Jeg synes nok Margot er litt gammeldags ja og er enig i at det ikke er så fint heller. Margrethe er jo et nærliggende navn som er ganske fint. Ellers er det jo utrolig mange fine navn på M da, f.eks Mari Marie Maria Marlene Maren Marthe Martine
Neijasså... Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Enig i at Margot er litt "umoderne", men det vil på den positive siden ikke bli to i klassen med samme navnet! ;o) Ellers så synes jeg Margaret er veldig fint, og ville heller brukt det. )
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Hyggelig med oppkalling, men jeg liker ikke Margot. Synes det blir for sært på en liten jente i dag. Hva med Margrete? Det er fantastisk vakkert, tidløst og knallflott, og da får du jo 'Marg' fra Margot med. Jeg ville valgt Margrete :-)
♥ Herligheten ♥ Skrevet 10. juli 2008 #10 Skrevet 10. juli 2008 Du kan jo også bare bruke første bokstav i navnet hennes, på lillejenta di Her er noen forslag: Maria Marielle Marlene Margit Maren Marena Marlin
Cornelianelia Skrevet 11. juli 2008 #11 Skrevet 11. juli 2008 Hvis du ikke vil bruke Margot er det jo massevis av jentenavn som begynner på Mar-.
Vannmann35 Skrevet 11. juli 2008 #12 Skrevet 11. juli 2008 Vet hvordan du føler det, mistet nettopp pappaen min :-( Oppkalling er en fin måte å hedre minnet på, samtidig tenker jeg at navnet er så personlig og at det blir litt "nært" å gi akkurat dette navnet - vet ikke hvordan det er med deg men... Jeg ville nok valgt Margrete, Margaret eller Margareta, da bruker du de fire første bokstavene, samtidig som du skiller litt mellom din mor og datter...
egetnick Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 13. juli 2008 Tusen takk for tilbakemeldinger. Flott å få andres meninger om navnet samt mange godt navneforslag. Liker best korte navn ( hun får to etternavn) så Mari står høyt på listen foreløpig. Jammen ikke lett dette med navn gitt!
anaina Skrevet 13. juli 2008 #14 Skrevet 13. juli 2008 Margot er en fransk dronningnavn, og ganske høyt oppe på navnetoppen i Frankrike, faktisk. jeg syns Margot er flott når man får smakt litt på det. Ellers er både Mari og Marte fine alternativer.
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #15 Skrevet 13. juli 2008 Mari er nydelig, enkelt og pent - og en fin måte å oppkalle på Ville valgt det. Eventuelt Margrethe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå