ruffen Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Kom dere til legen!! Har slitt selv i to perioder. Da babyen var nyfødt og nå, etter 6-7 mnd. Har prøvd alle velmenende råda fra helsestasjonen, men de virka ikke i det hele tatt. Hadde sår som ikke ville gro, og det var mildt sagt fryktelig vondt å amme. Viste seg begge gangene at både jeg og babyen hadde sopp, og at det i tillegg hadde satt seg bakterier i såra. Jeg satt med blødende sår og tårer i øyenene på helsestasjonen, men de anbefalte meg å lufttørke med melk på brystvortene...joda... Ingen som sa at jeg muligens burde ringe legen, helt til jeg leste en plass at det var medisinsk hjelp å få. Fikk salve, og denne gangen måtte jeg også ha penicilin, så jeg sier det igjen: Har du såre bryster/sår på brystene, så kom deg til legen!
BergensMamma18 Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Hadde babyen din hvit belegg på tungen eller i munnen?? Jeg har så sinnsykt såre brystvorter og svir og brenner ned i armene når jeg ammer, så jeg fullpumper fortiden..Ingenting hjelper:-(( de på sykehuset mente det ikke kunne være sopp, men jeg lurer på om det kanskje er det?!
BergensMamma18 Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Jeg ammet forresten de første dagene men måtte gi meg pga smerten, satt å hylgren menst jeg ammet.. Og nå er lille gutt 3 uker, er redd han nekter å ta puppen igjen visst jeg ikke begynner å amme for fult igjen:(
line_n & sara Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 da jeg var sår i begynnelsen, var hs kjempe flinke, de tok flare melkeprøver og bakterieprøver, og sørget for at jeg begynte med antib. med en gang de viste seg å være staffylocokker (eller hvordan man enn staver det) fikk antib før de dyrket bakterien, altså før de viste om den var farlig eller ikke, bare sånn for sikkerhets skyld! altså, krev at de tar prøver!!! også av melka!
mariamus Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 Babyen trenger ikke ha hvitt belegg i munnen selv om du har sopp på brystvorten. Typisk for brystvorten ved sopp er at det stikker innover i brystet ved amming og etter, brystvorten blir hvit (dette er alltid et tegn på at brystvorten ikke har det helt bra) og det brystvorten kan ofte bli kløyvd. Jeg ville fått meg en soppkur med en gang! Det hjelper veldig fort selv om hele behandlingen varer 3 uker.
ruffen Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. juli 2008 Første gangen hadde babyen hvitt belegg på tunga, men ikke andre gangen. Da hadde hun akkurat som noen små blemmer på innsiden av leppa. Men som sagt før her: De trenger ikke ha hvitt belegg for å ha sopp. Jeg hadde også sånn stikking i brystet. Det er typisk for soppinfeksjon. Gå til legen du. Det skal ikke være vondt å amme! Klart det er vanlig å bli LITT sår i starten. Brystene er jo ikke vant med en slik behandling. ) Men det er ikke vanlig å ha så vondt at en sitter med tårer i øynene og gruer seg til hver amming. Så bra at noen helsestasjoner tar dette problemet på alvor! Jeg har blitt møtt med en "det går seg nok til"-holdning. Kort sagt: Det gjorde det ikke. Sliter ennå etter tre dager på antibiotika og salve. Håper det blir bedre snart. Hvis ikke tror jeg at jeg kutter ut. Dumt det også da. Er jo vant med amminga nå. Men det er ikke noe jeg gjør for en hver pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå