RTprøver Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Hei jenter Jeg er ikke gravid, men med eggløsning i helgen så er det jo lov å håpe at det klaffer denne gangen Men... Jeg lurer meg ihjel på en ting... Dette med metformin og graviditet. Jeg får så mange forskjellige meldinger tilbake fra leger, ang dette temaet. Fastlegen min sier at jeg IKKE må ta noe som helst metformin under graviditeten, for det er ikke dokumentert at det hjelper mot spontanabort osv. En annen lege sa at jeg kunne gå på metformin til jeg er 12 uker på vei, men at jeg da må stoppe. Og oppå det hele, så leser jeg innpå her om kvinner som går på metformin under hele svangerskapet... Hjelp! Er det noen av dere gravide PCOS'ere som går på metformin nå? Og isåfall, hvor lenge skal dere gå på det? Og ikke minst, hvor mye tar dere? Jeg går vanligvis på 2000mg/dag, men pga lavkarbo kosthold, så har jeg redusert til 1000mg/dag. Skal jeg kanskje øke til 2000mg igjen, hvis jeg blir gravid? På forhånd takk
lindynatt Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 http://home.no/lindynatt/pcohp/pcolinklistess.html Her er en del linker tild ette temaet.. men jeg har ikke opdpatert siden på flere år. Søk etter artikkler, les selv, finn ut hva du tror på. Hadde jeg blitt gravid da vi ønsket oss barn, hadde jeg tatt metformin under svangerskapet og både fastlege og gyn var innforstått med det.
BAcer vil ha flere :) Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 En skal ikke selvmedisinere segselv med medikamenter legen ikke har sagt ja til. Metformin er ikke testet nok til at leger kan si at du kan gå på det i svangerskapet. Men det finnes et studie som pågår nå der gravide går på metformin (eller placebo), for å se om det er slik mange tror, at det hjelper oss med pcos under svangerskapet. Når jeg var hos gyn (under begge svangerskapene) ba hun meg strengt om å stoppe med Metformin om jeg ikke skulle være med i studiet. Denne gangen skal jeg være med på det, men jeg vet jo ikke om jeg får ekte eller falsk metformin.. Jeg dytter opp en tråd for deg som handler om studiet PregMet -BAcer
nick_321392 Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Hei! Jeg er ny innpå her og "surfer" litt rundt på de forskjellige temaene. Jeg var til us på en privat klinikk ang. prøverørsforsøk. Ved ultralyd us sa legen at jeg hadde antydning til pco. Jeg ble da satt på p-piller i 28 + 28 + 19. I tillegg skulle jeg starte med Metformin. Første uken skulle jeg ta 1 tabl. om dagen, uke 2 skulle jeg ta 1 morgen og en kveld, uke 3 skulle jeg ta morgen, middag og kveld. Metformin i kombinasjon med p-piller var visst bra. Ved bruk av p-piller skulle vi "starte med blanke ark", altså skulle en ta "knekken på" de umodne eggene som han så på ultralyd. Videre startet jeg med hormonspray og sprøyter osv. Jeg fikk satt inn to gode egg på onsdag denne uken og i den forbindelse fikk jeg beskjed om å fortsette med Metformin som foreskrevet gjennom hele svangerskapet. (hvis jeg lykkes da... Forhåpentligvis!!!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå