Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 jenta mi sliter enda med lav blodprosent, og de finner ikke årsaken. etter sommeren skal de ta beinmargsprøve. men jeg er så spent på hva det kan være. ikke noe morro å ikke vite. tenker jo bestandig det verste.
meg tjohei Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Har du ikk fått opplyst dette hos legen? kan være flere årsaker: jernmangel b-12 mangel folinsyremangel og ulike kroniske sykdommer. skjønner du er bekymret og det er lite og gjøre før de finner ut av det. ikke gruble og les for mye om det. det vil bare gi unødvendige bekymringer. Lykke til
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2008 disse årsakene er allerede sjekket(jern, b-12, folleinsyre, blødninger) men alt er i orden. så nå sjekker de beinmargen for å se om hun produserer nok blod. men hva skjer hvis hun ikke gjør det?slike ting sier de ingenting om.
Ioren Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Eller så kan hun være som meg - som rett og slett har lav blodprosent og de ikke finner noe galt med. Jeg har tatt gastoskopi, kapsleendoskopi, og tester ut av en annen verden - men ingenting utenom blodprosenten og jernlageret er det noe galt med.. Hvor lav er blodprosenten hennes?
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. juli 2008 sist så var den 9,2 (nedre grense for alderen hennes er 10,5) men vi var innlakt da den va 7,4.
Ioren Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Okei, jeg målte aldri da jeg var barn, siden jeg ikke fant det ut før jeg var 18. Men har etter det aldri vært over 10. Ligger som regel på rundt 8.... Så som voksen kan hun godt leve med så lav blodprosent, jeg gjør det og har ingen plager (selv om jeg vet av andre som er veldig slitne med samme eller til og med høyere). Vel og merke hvis da ingenting annet er galt. Hvis du synes du får for dårlgi informasjon så si fra til legen din, si at du vil vite hva som skjer at du vil være oppdatert på om det er noe som er alvorlig eller noe som kan holdes i sjakk med daglige piller, eller hva det nå enn er...
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. juli 2008 får håpe at det er slik hos henne også(at hun har lav hb).men det blir jo til at man tenker det verste, slik er det jo bare.
meg tjohei Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Det er vel noen som får blodoverføring når de har lav blodoverføring, eller er det kun ved blødingner? er hun plaget med dette? hvordan er allmenntillstanden hennes?
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. juli 2008 almenntilstanden er ganske bra. men det virker som om hun er svimmel innimellom og hodepine. tar seg påhode og gråter, ruller med øynene osv.
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 9. juli 2008 kan få blodoverføring ved lav hb ja...
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. juli 2008 dytter jeg... håper flere vet. eller har vært borti det samme.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #14 Skrevet 9. juli 2008 pappa slet veldig med lav blodprosent i fjor på denne tiden. klarte ikke snakke uten å bli kjemp apusten, svimmel, og du skulle hørt han da han gikk i trapper. hjelpes meg... me hvertfall... de trodde første detvar b12 ,mangel- sånn som noen skrev over her- og alt det andre.... var desverre ikke det da. Men han hadde blodprosent nede på nesten 2 på det verste da- storsett på 4. og fikk blod overføring hver uke til de fant ut hva det var- eller benmargstest. vet egentlig ikke om jeg vil skrive hva det var her da, for det kommer sikkert til å skremme deg, uten grunn. for det er sikkert ikke det som er med jenten din siden hun har såpass " høy" blodprosent. og legene hadde vel hastet mer med prøver om de trodde det var noe veldig alvorlig..... kan jo hende det "bare" er som en over her skrev- at hun bare har lav blodprosent!
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 9. juli 2008 bare si det... var det leukemi? tror nok ikke det er det nej. men det er pga av at den er ganske stabil de venter til etter sommeren. men det irriterer meg at de ikke kan si hva de tror det kan skyldes eller hva som kan være årsaken.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #16 Skrevet 9. juli 2008 Hei:-) Fælt å være bekymret for barnet sitt, håper du snart får svar på hva det kan være. Man kan få lav blodprosent av ulcerøs colitt, crohns, cøliaki. Har det blitt utredet mtp det? Kan også få anemi av kroniske betennelsessykdommer, og revmatiske sykdommer. Finnes også noe som heter aplastisk anemi (beinmargen produserer ikke nok røde blodlegemer) og hemolytisk anmi (kroppens immunforsvar ødelegger blodcellene). Og selvfølgelig leukemier, men de har et mer akutt forløp og ville gitt andre symptomer i tillegg. Finnes sikkert en masse andre tilstander hvor man får anemi også. Ønsker dere lykke til, og håper det snart blir funnet ut av.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #17 Skrevet 9. juli 2008 var ikke leukemi, men kronisk benmargskreft. Helt enig i at det er kjempe teit at de ikke sier hva de tror det er. det gjorde de ikke med pappa heller ( jeg leste såpass mye, så jeg hadde faktisk satt diagnoen før legene sa det- for vi skjønte jo etterhvert at det var noe alvorlig, ettersom at han ble innlagt og hadde seng på sykehuset som han bare måtte komme til hvis han trengte det, ble nektet å reise på ferie osv osv )... men han hadde flere symptomer da- bla lavere blodprosent enn datteren din, raste ned i vekt og hadde lite matlyst, hevelse i milten.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #18 Skrevet 9. juli 2008 er kanskje leukemi og benmargskreft det samme? eller er leukemi blodkreft---- hukser plutselig ikke helt nå.
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #19 Skrevet 9. juli 2008 cøliaki tror jeg hun er utredet for ja. de skal te beinmargsprøve av henne da hun skal i narkose etter sommeren(ang. aplastisk anemiosv.) (hun skal i narkose og ta mr av hodet fordi de mistenker at hun har et syndrom. hun er sen motorisk, nakkeskade, har hørselstap, mulig epilepsi, og lav hb.)
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #20 Skrevet 9. juli 2008 Hei:-) Ville bare kommentere dette siden jeg jobber på kreftavdeling. Når pasienter er inne til utredning hos oss, er man forsiktige med å si hva man tror feiler pasientene. Rett og slett i tilfelle det viser seg å være noe annet. Det finnes en rekke sykdommer som kan gi ganske like symptomer. Man informerer gjerne om hva det er en mulighet for det kan være, men er altså ganske forsiktige.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #22 Skrevet 9. juli 2008 leukemi er blodkreft ja. Beinmargskreft heter myelomatose.
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #23 Skrevet 9. juli 2008 skjønner hva du mener Aliena. de sier at hun kanskje produserer lite røde blodlegemer, men de sier ikke hva de vil gjøre dersom det viser seg å være det. men slik er det vel å være en "hysterisk" å uvitende mor! :s
giggsi Skrevet 9. juli 2008 #24 Skrevet 9. juli 2008 Ble hun født til termin? Da jenta mi var blodfattig var hun bleik og slakk. Får hun jern tilskudd?
Håpefull mamma Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #25 Skrevet 9. juli 2008 ble født 1 uke før ul-termin. hun er veldig blek ja. får ikke jern da prøvene var fine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå