dolly29 Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Har ei tulla på 3,5mnd som nå våkner annenhvertime (tidligere våknet hun etter 3 timer) og er sulten. (hun har i tilligge til bryst fått mme i 1 uke nå) Tenkte i natt at nå begynner vi med grøt eller velling blir det vel. MEN så fikk jeg klar beskjed fra helsesøster at det skulle man beg. tidligst når hun var 4mnd og jeg måtte bare være gla til at hun våkna på natta og ville ha mat (holdt i gang melkeproduksjonen da). Og nå har helsestasjonen ferie (tenkte å bare gi beskjed om at jeg trossa det som ble sagt) Men så er det store spr. vi skal reise på ferie på fre. Blir det litt kav og begynne med det nå, eller går det greit? Og så tenker jeg på den lille magen, hva er best å beg med og er det greiest å blande vellingen ut med mm?
nungo Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har selv opplevd og også hørt om mange som opplever at babyen, når den nærmer seg 4 måneder, plutselig får en periode på 1-2 uker der den vil ha matt mange ganger om natten. Deretter roer det seg igjen. Særlig med tanke på at dere skal på ferie snart, hadde jeg nok vært tålmodig noen netter ennå. Det er mye greier å fortsette med bare melk når man er på reise. Det er jo ikke til å forutsi om hun reagerer negativt på grøten; det er jo relativ tidlig ennå så hun kan jo få litt problemer med magen/avføring. Det er jo heller ikek alle som får bedre nattesøvn etter introdusjon av grøt (50 % sies det vist, opplever ingen forbedring). Jeg syens det er greiest som introduksjont til fast føde å blannet ut velling med mm, da blir det nok så tynt.
dolly29 Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. juli 2008 Så du har hørt at noen babyer "maser" etter mat rett før 4 mnd. kanskje jeg bare skal bite tenna litt mer i sammen og prøve litt lengre da. Får se det noen netter til da. (for det har pågått en stund nå) Hadde som mål og fullamme til 6mnd. men det brøt forrige uke,da vi beg. med mme:(
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Må signere nungo på denne. Prøv å ha is i magen. I hvertfall nå som dere har begynt med mme i tillegg til mm. Jeg tror ikke grøt/velling vil ha nevneverdig effekt dersom mme ikke har gjort susen. Prøv heller å gi mer melk. Du kan jo gi opptil 1 ltr. mme i tillegg til mm, og det skal være mer enn nok til å dekke matbehovet. Det aner meg at det er like mye søken etter nærhet som etter mat. Prøv å gi mm og mme annenhver gang slik at du holder mm-produksjonen oppe. De vokser mye, så det trengs mye mat, og den økingen kommer ofte i rykk og napp. Innføring av fast føde på ferietur kan i verste fall ødelegge mer nattesøvn enn det gir! Og husk at når dere etterhvert starter med fast føde kan det være lurt å gi grøtmåltidet på formiddagen. Da slipper dere magevondt på natta. Og selv om grøtmåltidet kommer tidlig så kan det hjelpe på nattesøvnen allikevel. I tiden fra 4/6 mnd og fremover skal jo barnet gradvis vennes til å spise det det trenger iløpet av et døgn på dagtid. Så når dere har 2-3 faste måltider + melk i boks kan du nok forvente mye bedre og mer sammenhengende søvn. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå