Gå til innhold

Fostervannsprøve

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet når i svangerskapet man kan ta fostervannsprøve, om den er hundre prosent pålitelig, og om det er smertefullt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FVP tas fra uke 15 og er ikke smertefyllt men kan være litt ubehagelig. Og medfører en abortrisiko på 0,5-1%.

Du får kun svar på evt avvik på 3 kromosomer 13, 18 og 21. Og prøven er 100% pålitelig på det området.

Skrevet

De ser flere eventuelle kromosomavvik enn downs og trisomi 13 og 18. Husker ikke hva de het, men det får man vite på genetisk veiledning.

Ellers syns jeg som corleone at prøven ikke var vond, men litt ubehagelig.

Skrevet

Til meg ble det kun fortalt om 13, 18 og 21 (Haukeland) hvis det nå skulle bli aktuelt (venter på duosvar). Det er selvsagt mulig å se flere kromosomfeil hvis det er aktuelt men tror neppe det er rutine, siden de er så sjeldne?

Skrevet

Jeg mener også som corleone at det kun er avik i kromosom 13, 18 og 21 det går an å avdekke gjennom fostervannsprøve. I tillegg tror jeg det er det en type kjønnsavik som kan oppdages. Skulle gjerne ha informert mer om dette, men det eneste jeg husker er at dette er det andre som man kan få avdekket utenom ovennevnte.

Skrevet

De ser hvertfall om det er eks xxy på kjønnskromsom, samt kjønnsbaserte syndrom (turners for jenter, og et for gutter som jeg ikke husker). Er det jeg husker sikkert fra veiledningen. Men fikk jo forevist hele kromosombildet, så det er mulig at de sjekker mer? Må man ev spørre om på egen veiledning.

Hilsen anonym 09.07 kl 00:41

• 4 uker senere...
Skrevet

Får man vite barnets kjønn også etter en fostervannsprøve? Og er det svaret pålitelig?

Skrevet

Hei hei, Ja og Ja, svaret her er mere pålitelig enn UL...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Snakker du da om den fostervannsprøven vi over 38 blir tilbudt, er det mellom uke 11 og 14? Er ikke det for tidlig til å få vite kjønnet? Er selv i uke 8 og gleder meg veldig til å komme på den tryggere siden, og ha gjennomført forstervannsprøven så man vet om iallefall det er bra.

Skrevet

Ved en fostervannsprøve får man ut selve DNA fra babyen, og der ligger som kjent kodene for bl.a kjønn. Kjønnet er bestemt fra egget og sædcellen smelter sammen. Så en FVP vil med 100% sikkerhet si barnets kjønn, uansett uke i svangerskapet.

Skrevet

Kjønnsbestemmelse ved fostervannsprøve er 100% sikker, da de sjekker kromosonene til babyen, også kjønnskromosonene. Det er ikke for tidlig å bestemme kjønnet i de ukene, fordi kromosonene er der helt fra begynnelsen av svangerskapet. Selv venter jeg jente, sjekket det da jeg tok fostervannsprøven i uke 15.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...