Gå til innhold

Sole seg med jordnøttolje (peanøttolje)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren og tanten min smurte seg inn i jordnøtt olje på armene og satte seg i solen. De satt ikke lenge før de begynte å føle seg små svidd. Dette var på sensommeren og i Nord-Norge i tillegg, moren min ødela piggmentene i armene. Så årene etter når vi har vært i syden å slik har hun ikke blitt brun på armene pga jordnøttolja som ødela piggmentene

Skrevet

Lillemy:

Hvor hevdes det at peanøttolje (jordnøttolje) er kreftfremkallende? Jeg ser ikke at noen har skrevet det her. Å sole seg uten faktor, derimot, kan føre til hudkreft. Trenger du referanser for å tro på det også?

Tette porer kan føre til urenheter i huden, men det er forskjell på at huden "ikke blir så fin lenger" og rynker.

Skrevet

HAHAHA... Ja, det er det jeg tenker når folk er då DUMME at de smører seg inn med olje før de går i solen. Herregud! "Det er ikke farlig hvis du ikke er så lenge" tsj.. Kom tilbake om 15år - så kan vi diskutere da hvor bra dere syns det har fungert!

Men er mer disponert for hudkreft når man soler seg uten solkrem - og dobbelt disponert om man smører seg med olje! Og det er faktisk ikke sånn at hvis du kun soler deg en time omgangen så blir du ikke disponert for disse farlige strålene som sola avgir. Men dere får leve i trua - ikke kom og klag når dere må fjerne flekk for flekk med hud pga misstanke om kreft.

Og for de som vil bli brune på en sunn måte så anbefaler jeg faktor 20 og 15 (minst). Da får du en farge som varer og som er mye dypere og penere!

Men det er jo opp til dere å velge hvordan dere passer på huden deres. Selv vil jeg gjerne ha min i behold i mange, mange år til! :)

Skrevet

Ok, jeg forsto det slik at det var selve oljen som var kreftfremkallende, og det klarte jeg ikke helt å si meg enig i. Så da har jeg altså misforstått her.

Men da får jeg vel forandre meningen min til at å sole seg med jordnøttolje, da altså UTEN faktor, er man mer utsatt for disse farlige strålene fra solen som kan være kreftfremkallende.

Ha fin dag.

Skrevet

Og hvor mye peiling har DU på hudpleie anonym 00:50, som påstår at man ikke får raskere rynker av sminke?

En god del sminke inneholder parfyme, lanolin, alkoholer, mineraloljer og kunstige fargestoffer, som fremskynder rynke/aldringsprosessen i huden. Det er som oftest billigmerker som loreal som bruker disse ingredienser i sminken sin, for nettop, å gjøre den billig, men brukbar( til en viss grad)

rynker får vi uansett, og det er ingen her som har anbefalt hverken jordnøttolje, eller aen olje, i ansiktet. Her var d snakk om å sole benene med jordnøttolje, og om jeg får rynkete knær når jeg er 50 så gir jeg faktisk jamt faen=)

Skrevet

så er vel sola i Nord-norge litt annerledes enn sola på Sørlandet da, anonym 02:42?

nord-norsk sol blir som høyfjellssol..Har bodd der i nesten 2 år, og vet godt at der bruker man faktor, tom klokka 12 om natta!

Skrevet

Du kan like gjerne få hudkreft som starter på bena som i ansiktet,- i hvertfall når du behandler dem så dårlig som du gjør. Men du tror jo du vet best uansett, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder å bruke tid på å forklare dette til en person som åpenbart ikke bryr seg bare hun blir brun.

L'Oréal Paris er faktisk er et merke som til tross for den lave prisen svært ofte deler teknologi med bl.a. Lancôme når det gjelder utvikling av både hudpleie og kosmetikk. Det du sier om rynkefremkallende ingredienser i sminke er bare tull, og har ingen forankring i hvordan kosmetikk faktisk virker på huden.

Til din orientering er jeg utdannet hudpleier, har ni års erfaring fra hudpleiesalong i tillegg til mange års jobbing hos Engelschøn, og har dyp kunnskap om hudpleie og kosmetikk.

En person som anbefaler bruk av peanøttolje i sola er så totalt på jordet når det gjelder grunnleggende hudpleie, og det du liret av deg om ingredisenser over her fjernet siste rest av tvil. Skriv heller innlegg om emner du har peiling på, for det du hevder her er direkte vranglære og kan faktisk gjøre folk syke.

Skjerpings! :(

Skrevet

Jeg signerer innlegget skrevet 20:30. Tjukk teatersminke kan til en viss grad tette til porene og føre til kviser og sorte prikker, men sminke vil i seg sjøl ikke kunne føre til rynker. Rynker kommer hovedsaklig av at elastinet og collagenet i huden svekkes, vanligvis pga sol, røyking, stress og miljøbelastninger. Sminke har ingenting med rynkedannelse å gjøre.

Jeg er også hudpleier.

Skrevet

Du har jo tydeligvis ikke peiling på det du snakker om anonym 20:30, så hvorfor råde meg til å skrive om emner jeg har peiling på, når du tydeligvis ikke har d selv?

Og siden du mener du står så sterkt i din sak, hvorfor signere med anonym, når du mener det er så viktig å vise at du har rett, og at du er hudpleier?

Som hudpleier burde du skjemmes over uttalelsene dine, når du påstår at sminke som inneholder disse stoffene, IKKE fremskynder aldringsprosessen.

Loreal er er brukbart nok merke, MEN, d er ikke godt nok. LANGT i fra.

Selv om jeg "anbefalte" jordnøttolje for en raskere brunfarge, så betyr ikke d at jeg ikke har kunnskaper om hudpleie eller er grønn på hvilke skader solen kan gjøre på huden.

Dessuten var d heller ingen anbefaling jeg kom med, men et tips, som også etterfulgte råd av forsiktighet.

Klart man kan få hudkreft på bena like så godt som i ansiktet, tror du jeg er helt dust eller? Hud er vel hud, samma om den er på rævva eller ansiktet. MEN, det var noen som brakte inn temaet pigmentflekker i ansiktet på bane, og rynker i ansiktet, og det var kun her jeg skulle ha frem at d ikke var noen grunn til bekymring, da jeg kun smører jordnøttolje på bena.

jeg tilbringer maks 1-1,5 time i solen uansett, og d er her jeg mener at jeg er hverken mer eller mindre utsatt enn andre som bruker 3-4 timer i sola om dagen med faktor, for hudkreft, og for ikke å snakke om dem som soler seg i solarium et par ganger i uka. Skjønner ikke hvorfor du skal være så himla opptatt av om jeg får hudkreft eller ei? Sett deg utfor brun og blid og gi dem en leksjon heller, siden du er så forbanna god på området. Jeg synes det du kommer med virker urkomisk i forhold til det som er fakta. Selv om jeg ikke er utdannet hudpleier, så har jeg kunnskaper om hudpleie, jeg går til hudpleier en gang i uka, og blir mata med hva som børs og ikke børs, hva som er best og ikke best.

Vi lever i en såpass opplyst verden, både når d gjelder kosthold, hud og hår, at de fleste av oss vet også hva som er bra og ikke bra for huden. Man trenger ikke være noen ekspert for å vite at soleksponering fremskynder rynkeprosessen, at kost og livsstil gir dårlig hud, osv osv.....

Så, klart jeg bryr meg om huden min, jeg tar KJEMPEGODT vare på den, både innenfra, og utenfra. Om jeg soler bena mine med jordnøttolje, det kan på ingen måte utgjøre noen stor skade, når jeg tar så godt are på huden min som jeg gjør ellers.

Det ville være like dumt som å påstå at jeg ble feit og gikk opp 10 kilo dersom jeg spiste 1 sjokolade en lørdagskveld, derav jeg hadde levd hele uken på eggehviteomelett, rugbrød, salat og vann..

Skrevet

Jeg skrev ikke innleggene over, men naar du skriver "Om jeg soler bena mine med jordnøttolje, det kan på ingen måte utgjøre noen stor skade, når jeg tar så godt are på huden min som jeg gjør ellers." saa er jeg enig i at det ikke virker som du helt forstår hva som skal til for at man kan få hudkreft.

Skrevet

anonym 20:57

Så hva gjør sminke med kollagenet og elastinet i huden, siden du er hudpleier?

herregud dere er jo helt på jordet, hadde vært flau hadde jeg komt med slike uttalelser, etterfulgt av en påstand av at man er hudpleier. Skjønner godt at dere signerer med anonym.

Men, hvem som har rett eller ikke rett, til orientering, ALLE( de fleste som er opplyste nok og ikke gjemmer seg som huleapekatter ute i skogen) vet at soleksponering fremskynder en rynkeprosess, så soling uten faktor( som i dette tilfellet er med jordnøttolje, eller, peanutolje som d også heter!) kan være skadelig, og man kan være mer utsatt for hudkreft enn ved bruk av faktor. Det vil dermed ikke si at du har større sjans for å få hudkreft fordi om du soler deg med jordnøttolje, enn det du ville fått uten jordnøttoljen, men du har større sjans for å bygge opp til hudkreft når du eksponerer huden for direkte sollys, uten faktor.

Så jordnøttolje eller ingen olje: du er like utsatt for rynker og hudkreft, når du ikke bruker solfaktor i solen!

Jeg bruker jordnøttolje på bena mine uansett, her er d jeg som bestemmer over min egen kropp og hud, heldigvis!!!

og hvis noen skulle være så fryktelig redd for at jeg får hudkreft og rynker senere, så kan jeg berolige med at jeg tar kjempegodt vare på huden min ellers, og jeg tilbringer ekstremt lite tid i solen:)

Skrevet

Så hva gjør sminke med kollagenet og elastinet i huden, siden du er hudpleier?

Her mente jeg å skrive; så hva skjer med HUDEN når elastinet og kollagenet svekkes?!

JO, man får rynker;);) d burde du jo visst, siden du er hudpleier, eller hva?!

herregud dere er jo helt på jordet, hadde vært flau hadde jeg komt med slike uttalelser, etterfulgt av en påstand av at man er hudpleier. Skjønner godt at dere signerer med anonym.

Skrevet

Bruk alltid solkrem...du blir hvis du er i sola mange nok dager, men ta det forsiktig. Og bruka alltid solkrem...

Skrevet

Du vet åpenbart ikke hva du prater om Babygullet eller hva enn nicket ditt er.

Skrevet

Her henger man seg virkelig opp i detaljer altså. Alt for å ta Babygullz, ikke sant?!

Virkelig håpløst, for det kommer ikke til å skje=) Å forklare ting til en vegg eller sau, er like nyttefullt som å forklare ting her inne. Her leser folk det de vil lese, og så lager de sin egen vrangforestilling av hele situasjonen.

Nå er d ingen som vet nøyaktig hvor mye soleksponering uten faktor som skal til for å få hudkreft, og man kan like godt få hudkreft om man soler seg med faktor, som om man soler seg uten. Men klart, man er kanskje mer utsatt for hudkreft ved soling uten faktor, som man blir mer utsatt for lungekreft om man røyker. Alle har vel fått med seg det nå, og er fullstendig klar over d. Men hallo, her virker d som påstanden er at jeg blir og få hudkreft, og at dere er skråsikre på det, fordi jeg velger å sole bena mine med jordnøttolje, den sjeldne gangen jeg velger å sole dem.

Man kan like godt få lungekreft uten å røyke også...skjønner ikke hvorfor dere skal henge dere så grusomt opp i d?

Hva så hvis jeg får hudkreft da? Dere hadde vel gitt jamt faen i d, hadde vel aldri kjent noe til det dere uansett..så finn noe aent å tenk på, eller hva?

Må være kjipt å ligge å plage seg selv med å tenke på at en man ikke kjenner på bim, kan få hudkreft pga bruk av jordnøttilje i solen( den sjeldne gangen hun soler seg), og irritere seg over d at hun ikke gjør som de "kloke" sier..

nej takke meg til at jeg er min egen sjef=)

Skrevet

Og d vet du nn 23:35, som åpenlyst er så på vidda at du ikke klarer å lese nicket mitt engang..

*GJEEESP*

Skrevet

Jeg finne rnisck som inneholder z istedet for normale flertallsendinger sørgelige. Det samme gjelder stor eog små bokstaver om hverandre. Men det tristeste av alt er smårips som tyr til billige hersketeknikker som gjesping.

Skrevet

"Alt for å ta Babygullz, ikke sant?!"

Litt paranoid, kanskje? Det kan jo kanskje være at folk faktisk er uenige i det du hevder her, og slett ikke er ute etter å "ta" deg.

Skrevet

De fleste hudeksperter anbefaler å bruke faktor 15 eller høyere uansett om man sitter i sola i lang tid, og det virker som et godt tips. Mange kremer kommer jo med faktor 15 som "standard" uansett, og da er det ikke så vanskelig.

Skrevet

Hvis du går gjennom tråden, så sr du kanskje at den starter med rådføring og meninger fra andre om tipset om å sole seg med jordnøttolje for en raskere brunfarge. Når d så kommer frem hvem person som kom med dette tipset, ble det plutselig fryktelig mye kritisering. Resten av tråden, som blir helt usaklig( diskusjonen begynner plutselig å handle om sminke), som omfatter hudpleie, årsak til rynker osv, er egentlig bare helt på jordet å diskutere om, for du kan møte to hudpleiere, som kan begge ha helt fullstendig forskjellige meninger, om hva som er best og ligger bak for en sunn og vakker hud.

Skrevet

Her i år rundt påsketider, kom d på framsida av VG, at dem anbefalte de 15 første minuttene i påskesola, uten noe som helst faktor, for å gi huden, og kroppen, et tilskudd av nok D-vitamin etter å ha gått hele vinteren uten...

Skrevet

hvordan kan babygullz ha en flertallsending? babygullz er jo nick på en enkelt person..ikke flere. Skjønner derfor ikke hvordan dette har noe med flertallsending å gjøre? NN 00:02? billig herseteknikk som gjesping er d eneste som funker på ikea-hodene her inne på bim og dib.. trist, men sant.

Skrevet

Jeg er ikke paranoid, men jeg ser jo stor forskjell på noen som "bare" er ute med nebbet for å kritisere og provosere, og noen som er ute med fakta for å for å nettop, sørge for at folk ikke blir fortalt misvisende historier.. Her i denne saken var det tydelig at det var provosering som var den "store" planen, da argumenteringen var så slapp og ulik fakta, at det var ikke til å ta feil av hva som ar baktanken med innlegget:)

Skrevet

Og nå snakker jeg om argumenteringen til den påståtte hudpleier, som mener man ikke får rynker av å bruke sminke, selv om sminke gjør at elastanet og kollagenet svekkes...

At jordnøttolje kan være uheldig for huden å bruke under soleksponering, er jeg helt enig i, men i mitt tilfelle, så synes jeg ikke det er noe å henge seg oppi eller bekymre seg over, da jeg bruker så lite tid i solen som jeg gjør:)

Skrevet

Tråden begynte på 2. trimester og handla om å bruke olje på mellomkjøttet for å unngå revning, så foreslo Babygulz å bruke den i sola for å bli raskt brun, så var det noen som spurte her inne om det var en god ide, og så var det bla. Babygulz som skreiv at sminke var en av grunnene til rynker.

Jeg tviler på at noen oppegående hudpleiere anbefaler bruk av olje uten faktor i sola.

Jeg tror dessuten jeg vet hvem som skreiv det siste innlegget her for å forsvare seg sjøl, men det hadde kanskje vært bedre å bare skrive at du tok feil. De fleste vet at de ikke skal bruke olje i sola i våre dager, og man lærer så lenge man lever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...