Gå til innhold

Sole seg med jordnøttolje (peanøttolje)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så noen anbefalte det på 2. trimester. Er ikke det litt farlig med tanke på hudkreft og solbrenthet, da? I Asia bruker man jo ofte peanøttolje til frityrsteking, så det må jo være ganske hardt for huden? Men jeg vil jo gjerne bli nrun da, som om det er trygt er det vel bare å bruke det.

Skrevet

hehe.. brukte det i de rare tenåra. Ikke helt å anbefale som solkrem, nei. Eller om du vil bli rød som en hummer, så er det bra saker;)

En bør bruke solfaktor for å få en brunfarge som holder lenge, og unngå farene for solbrenthet og dermed kreft:)

Skrevet

Pappa og stemora mi bruker det i Syden.....og de blir virkelig nøttebrune begge to, det er helt vilt å se på.

Men de er jo gærne da, så jeg vet ikke om jeg vil anbefale det akkurat.

Skrevet

Det må du ikke finne på!! Som du skriver sjøl så bruker de det til å steke mat i! Jordnøttolje er forresten det danske navnet på peanøttolje. Huden blir stekt hvis du bruker det i sola, og det er skikkelig kreftfremkallende. Om du er så heldig å unngå kreft så får du ihvertfall massevis av rynker! Jeg vet ikke hvor gammel du er, men ei jeg kjenner brukte alltid olje når hun sola seg før. Nå er hun 32 og ser ut som hun er ca 50 pga rynkene. Før pleide hun å si at hun dreit i hvordan hun så ut om ti år, for det var nå hun ville bli brun. Angrer LITT i dag, kan du si...

Du må ha faktor i sola! Det er ikke bare sånn at det tar lenger til før du blir brun¨, men det beskytter mot rynker og hudkreft også.

Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å prøve en gang! Har opplevd hudkreft i familien opptill flere ganger bla pga manglende beskyttelse mot solen.

At folk i det hele tatt tørr å gni seg inn med olje for så å legge seg til steiking i solen... Er ikke så viktig å bli brun- Tenk på langtidseffektene som stygg hud for ikke å nevne KREFTFAREN.

Man skal uansett være forsiktig med soling når man er gravid - veldig mange får pigmentsflekker som ikke går bort igjen etter fødselen - og det er jo heller ikke noe særlig.

Skrevet

Var det ikke en episode med Seinfeld der Kramer hadde smurt seg inn i peanøttolje og lagt seg i sola? Han sovna, og etter noen timer så var han helt sprøstekt, så Newman fikk lyst til å spise ham. Ha ha. Utrolig morsomt! Jeg digger Seinfeld!

Tror jeg ville holdt meg unna olje i sola om du ikke vil friste sånne folk. Dessuten er det lettere å få hudkreft.

Skrevet

Ha haha. Husker den episoden, ja. Han så ut som en kalkun!

Jeg så også det innlegget HI snakker om, og tenkte at folk er gærne som gjør noe sånt. Men noen tenker bare på utseende og ikke helsa, virker det som. Tror ikke jeg ville tatt mot tips fra sånne folk.

Skrevet

Takk for svar! Har ikke lyst til å bli en rosin, så jeg holder meg unna.

HI.

Skrevet

Herregud, tenkt at noen virkelig måtte ta opp DET temaet og kritisere også? At d er mulig...

Skrevet

Nå trodde jeg faktisk du kødda! ;-D Den som smører seg med peanøttolje før de legger seg i solen må jo ha hjerner på størrelse med peanøtter!! ;-D

Olje i solen er som olje i stekepanna...

Skrevet

Jeg kødda ikke=) Har bestandig brukt jordnøttolje på bena mine jeg:) Men bruker d kun der.. Mormora mi har brukt jordnøttolje så lenge hun har solet seg, og hun smører inn HELE seg hun, og hu er 70 år nå, ekke mer rosin enn andre 70åringer hu;) men brun og fin, ja d er hun=)

Skrevet

Farmoren min og søsteren hennes brukte vazelin i ansiktet fra påske til høst -de er mer innskrumpet en de aller fleste på sin alder!

Det er jo galskap å dekke seg i olje og legge seg i solen -iallefall med den sterke solen som er nå!

Nei, takke meg til faktor:-)

Skrevet

Jeg kjenner ei som brukte margarin en påske jeg! Hun fikk en stooor nydelig blemme midt i panna, og har fortsatt arr!

Men d er også forskjell på å smøre bena med olje å sitte ute enn time, enn å smøre hele seg å ligge ute hele dagen. Man kan da bruke skjønn og fornuft selv?=)

Skrevet

Er du overhode ikke redd for hudkreft da? Det er ikke pent det heller vet du.

Skrevet

Man bygger opp til hudkreft fra man er barn, til man er sånn ca rundt 20...

Skrevet

Jeg tror ikke jeg er særlig utsatt for hudkreft selv om ejg soler bena mine med jordnøttolje. Jeg ville nok kanskje vært i faresonen om jeg satt ute hele dagene, konstant når sola titta frem...men, jeg er veldig sjelden ute å vifter med naken hud foran sola, så akkurat der er jeg ganske avslappa=)

Skrevet

Du må ikke sitte ute i "sola hele dagene, konstant når sola titter frem" for å få hudkreft, nei. Hvis du sjelden er i sola så skjønner jeg ikke at du er så mørkebrun som du er. Hvordan får du det til? Melanotan?

Skrevet

eh... denne tråden har en ting til felles med den du linker til... jordnøttolje....

Det står ingenting om denne tråden der.

Skrevet

Jeg påsto ikke at man måtte sitte ute hele dagen i solen for å få hudkreft, gjorde jeg vel? jeg sa bare det at jeg er vel heller mindre utsatt for hudkreft ved å sitte i sola så sjelden som jeg gjør, enn en person som konstant griller seg i solarium, og ligger pal hele dagen når sola titter frem bak skyene?! kun d=)

brunfargen min kommer fort og varer lenge. Noen er tildelt mer pigmenter enn andre.

Skrevet

..de fleste kan vel se på bildene til babygulz princess of belly at hun er halvt pakistansk eller noe..hallo..ikke rart hun er så brun akkurat..

Skrevet

Halvt pakistansk? Den var ny...

Skrevet

Nå syns jeg dere begynner å bli litt vel hakkete her på Babygullz +pRinCesS of BelLy<3.

Det er da mange som bruker olje før de soler seg, så slipper de å ligge så lenge ute i solen som ellers. Og her i Norge er jo ikke solen akkurat den sterkeste, så å bruke jordnøttolje for å få raskere/mer brunfarge er nok ikke så farlig.

Og de som ser ut som 50åringer allerede når de er 30 år, har nok grillet seg masse i solarium og stekt seg hvert eneste sekund ute i solen, for å ikke nevne all sminken de sikkert har brukt.

Det er jo bare snakk om å bruke sunn fornuft og ikke ligge ute hele dagen, men gjerne en time som Babygullz sier.

Dersom man har et godt grunnlag, altså er litt brun, så går det nok fint å la vær å bruke faktor og heller bruke olje.

Skrevet

Er du gæren? Man trenger ikke ligge lenge ute i sola med olje før man får solforbrenning, og det er ekstremt kreftfremkallende!! En time i sola når du er innsmurt med matolje kan gjøre STOR skade! Peanøttolje brukes til frityrsteking!

Sminke i seg selv gjør forresten ikke at rynkene kommer raskere, så der viser du hvor lite peiling du har på hudpleie.

Skrevet

Ja for sminke tetter jo iallefall ikke igjen porene, som kan gjøre at huden ikke blir så fin lenger.(dette gjelder ikke normal bruk)

Hvor står det at jordnøttolje er kreftfremkallende? Dere kan ikke bare si det uten å ha noe å referere til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...