Gå til innhold

Blir man bra igjen med det samme etter fødselen mtp bekkenløsningen?

Anbefalte innlegg

Dette er mitt 3 svangerskap, men første med BL, og jeg føler meg så invalidisert nå 5 uker før termin, at jeg lurer fælt på om alt går over med det samme fødselen er overstått. Eller er det sånn at en må trene seg tilbake igjen?

Fortsetter under...

Det varierer nok veldig etter hvor hardt angrepet man er. Jeg var ikke så veldig hardt angrepet første gang og var plaget i ca 1 år etterpå, men kun ved lengre fjellturer, skøyting på ski, bæring av ryggsekk og for lange turer på kjøpesentere. Har to venninner som har vært betydelig verre rammet. Ho ene var skikkelig plaget i 8 år etterpå!!!! Så du vil nok finne alle varianter. Syntes det ble bedre med en gang ungen var ute og i tillegg så oppleves plagene i ettertid på en helt annen måte enn når du går gravid. Er spent nu på hvordan det blir. Er i uke 17 og går på krykker og er ikke særlig mobil lengre.

Gjest amandine

Kjenner de som har blitt helt bra, så det er håp! Jeg selv har hatt siden begynnelse av svangerskap nr 2 høsten 2001...men er faktisk bedre nå i uke 32, svangerskap nr4 og barn nr 3. Hvis du bruker bekkenbelte er det viktig at du bruker det etter fødsel også, jeg har iallefall vært veldig plaget rett etterpå. Lykke til!

• 2 uker senere...

Den første måneden etter man har født kan man forsøke å bevege seg som om man fremdeles må passe på pga bekkenløsning. Det sa legen min.

Det skal du gjøre selv om du ikke merker noen plager, for da får kroppen garantert komme seg helt.

Og så lenge du har påvist bekkenløsning pga svangerskapet så er det gratis behandling med fysi osv i et halvt år etterpå!

Bare litt flisespikkeri:

Det er gratis behandling i seks mnd etter OPPSTARTET behandling etter fødselen. Så hvis du ikke kommer deg til fysio før barnet er 4 mnd, har du fortsatt seks mnd fri behandling, altså til barnet er 10 mnd.

:-)

Annonse

tja... hvor nytt er ny?

Dette var i alle fall tilfellet fra juni 2001, den sommeren jeg startet min behandling etter første fødsel. I følge min fysio hadde de endringene akkurat startet da jeg kom valsende inn for behandling. Og glad var jeg for det. :-) Min datter var da fem mnd, og jeg fikk fri behandling i seks mnd fra oppstart.

Dette er en av de tingene vi skal takke LKB for, en endring de jobbet for å få igjennom. :-D

jeg var til behandlig våren 1999. men det var bra det var kommet nye regler. sist var jeg så lealaus etter forrige fødsel at det lot seg ikke gjøre å starte med en gang. så det er jo bra at man får utnyttet alle 6 mnd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...