Gå til innhold

Slitsomme soverutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår baby har i det siste sovet svært lite. Han er en gutt på snart 5 måneder og veier cirka 8,5 kilo. Han spiser ganske ofte og vi har i det siste prøvd å gi han litt grøt på kvelden for at han skal holde litt lenger om natten. Han sovner aldri før 11 og sjelden før ett tida på kvelden, og våkner for dagen i 10 tida på morran. Mellom der våkner han bare for å spise så sovner han igjen. I det siste har han bare sovet 1 til 2 timer i løpet av resten av døgnet. Er ikke dette veldig lite? Han har fått en tann så til tider virker han ganske plaget av kløe men ikke hele tida. Han er også umulig å få til å ligge/sitte alene og underholde seg selv uansett hva slags leker han får. Når han er våken må han ha konstant oppmerksomhet, ellers blir det bare hyling. Er dette normalt? Han sovner heller aldri av seg selv, vi må alltid trille eller vugge han i søvn. Noen som har noen gode tips til slitne foreldre som ikke rekker stort annet enn å underholde baby og trille han for å prøve å få han til å sovne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår tulle nektet å sovne i sengen sin når hun skulle legge seg for natten. Hun var vant til å sovne nede i stua sammen med oss, og helst da i armene mine. Så da hun var 6 uker og vi skulle begynne å legge henne på soverommet gikk det heller dårlig. Mye skriking og hyling, og klokken var ofte 23 før hun sovnet. Men vi holdt ut, la henne hver kveld kl 21 og satt sammen med henne. Og det ble bedre og bedre for hver dag. Nå er hun 3 1/2 mnd, og sovner alene i sengen kl 20. Hun er også glad i oppmerksomhet, og skal helst sitte i fanget. Men av og til må hun ligge i lekegrinden eller sitte i vipestolen, og da må hun bare syte og kjefte litt. Tar henne opp hvis hun beynner å skrike, men hun må venne seg til dette.

Du må bare holde ut, og dere får heller ta leggingen på skift. Vi lot henne ikke ligge å hylskrike, men sutring og lett gråt i sengen overså vi. Satt ved siden av sengen og sang og pratet med henne. Tok hun bare opp når hun hylskrek. Roet henne og la henne ned, og begynte på nytt. Vi har holdt på i over en mnd, og først nå den siste uken er leggrutinen inne. Så stå på, og gi ikke opp er det beste rådet jeg kan gi.

Du bør starte dagen tidligere selv om han sovner sent. Vekk han mellom 8 og 9 om morgenen, og la han være skikkelig trett før du legger han i vogna på formiddagen. Hva med å gi han grøt på dagen før du legger han? Min tulle sover også lite på dagtid, men sover derimot 12 timer uten mat om natta. Men sønnen min sov 4 til 5 timer om dagen, så alle barn trenger ikke like mye søvn. Er han trett og uggen, trenger han å sove mer. Men er han blid og fornøyd, trenger han kanskje lite søvn på dagtid.

Rutiner tar tid å få inn, og det kan være tøft mens det står på. Min erfaring er derimot at til slutt ordner det seg, og alt slitet var verdt det!

Skrevet

Jenta vår sover også lite på dagtid. Til tider maks 15-20 min x 3 ila dagen. Vi må også vugge henne i søvn (tar ikke lang tid da) og da sovner hun mellom 19-20. Våkner mellom 6-8 om morgenen. Før sovnet hun mellom 23 og 03 på natten!! Hun var også misfornøyd når hun lå alene på gulvet, men det har blitt bedre ettersom dagene går. Nå kan hun fint ligge alene og pludre mens jeg ordner litt. Jeg har ikke stresset med noe av dette, ting har bare bedret seg av seg selv. Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...