Gå til innhold

Sykemeldt - men får ikke sykepenger av Nav!

Anbefalte innlegg

Argh! Nå har jeg nettopp stanget hodet i veggen (les: snakket med en konsulent) på Nav og må bare høre om min situasjon virkelig er så uvanlig som Nav skal ha det til:

Jeg har en 100% stilling som flyvertinne og en 30% stilling som tekstforfatter. Disse to jobbene lar seg fint kombinere.

Siden februar har jeg mottatt svangerskapspenger for flyvertinne-jobben da jeg ikke får lov å fly som gravid og flyselskapet ikke hadde noen alternative arbeidsoppgaver å gi meg. Siden skrivejobben ikke utgjør noen fare for meg som gravid, har jeg fortsatt å jobbe der frem til slutten av mai, da bekkenløsningsplager gjorde at jeg ble sykemeldt derifra.

Og nå i juli får jeg plutselig ingen lønn/sykepenger fra skrivejobben. Jeg ringer Nav og får der til svar at man kan ikke få både svangerskapspenger og sykepenger. Jeg prøver å forklare at dette er to forskjellige jobber, men til ingen nytte.

I dag gikk jeg innom Nav for å få snakket med en saksbehandler. Hun sier at de aldri har vært borti en sak som min, og er derfor usikker på om jeg kan få sykepenger når jeg er permittert fra en annen jobb. Når jeg spør om det ikke er lov å ha to jobber gjentar hun bare at de ikke har noen klare regler på min situasjon og derfor må vurdere min sak. At jeg er permittert fra min hovedarbeidsgiver som følge av "farlig arbeidsforhold for gravide" og IKKE sykdom, har visst ikke noe å si. Hun kan ikke si noe om hvor raskt de kan gjøre det, men anslår "noen uker".

Så lenge jeg var arbeidsfør var det INGEN fra Nav som klaget på at jeg har to jobber. Men straks jeg ble sykemeldt og Nav skulle betale lønnen min - se, da ble det problematisk! Grr!!! Blir så sint!!! Dette var liksom penger jeg skulle handle inn babyutstyr for. Og nå er det ikke sikkert jeg får pengene før barnet er både født og døpt om man skal dømme etter hurtigheten på Navs saksgang.

Er det virkelig bare jeg som har en hovedarbeidsgiver og en biarbeidsgiver her i Norge???????

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jobber i NAV og har jobbet noen år med sykepenger og synes dette høres rart ut.

Det er jo helt vanlig å ha flere arbeidsforhold og det er fult mulig å være 100% sykemeldt fra bare et av tilfellene.

Det er riktig at NAV ikke har et datasystem som tillater at man kan kombinere svangerskapspenger og sykepenger, men det er mulig å "trikse" dette til slik at du for eks får sykepenger fra begge arbeidsforholdene.

Det er nok en uvanlig sak og en uvanlig kombinasjon, men det står ikke noe sted i lovverket at sykepenger og svangerskapspenger ikke kan utbetales på samme tid.

Svangerskapspenger beregnes jo etter samme regler som sykepenger (jmf § 14-4, fjerde ledd).

Dersom du får avslag på sykepengene ville det vært interessant å se hva de begrunner avslaget i.

Håper det ordner deg for deg.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...