isi* med liten januar spire!! Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Jeg er blitt fryktelig plaget med veeeldig hard mage. Kan gå maaange dager mellom jeg er på do. Hører mye rommling i magen som på slutten er ganske ubehagelig, men det kommer hverken luft eller noe annet ut. Når jeg først går på do er det j****vlig vondt, å jeg sprekker litt rundt nede så kommer pittelitt blod på papiret. Å er kjempevondt over 30 min etterpå... Er så redd for at jeg kommer til å få hemorider av dette, å det er fryktelig ubehagelig å ha det slik. Har prøvd med fiber å laktose (eller hvordan det skrives, sånn laxerendes.) å det meste uten at jeg merker noe forskjell. Damen på apoteket var jo helt hjelpeløs å eneste hun kunne foreslå var mini klyster. Men det kan en jo ike bruke ofte +++ å frister lite å ta det. Noen som har noen gode tips på hvordan få fart på systemet. Andre som har det slik? Lurte på om de tab man kan få på resept for kvalme kan brukes til å fikse noe??? Har tatt det for vært så forferdelig plaget md kvalme. Følte kanskje at de hjalp litt... Takk for svar =)
stinky-monkey Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Jeg pleier også å få hard mage når jeg er gravid, spesielt i begynnelsen, og det som pleier å funke av mat som skal være "lakserende" er: biola svisker rosiner pærer store mengder lakris/salmiakk drops...he, he :-) ellers mye frukt og grønnsaker... (men ikke banan, det er bindende i magen) Og sist, men ikke minst... DRIKK STORE MENGDER MED VANN!!! Lykke til ;-)
isi* med liten januar spire!! Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2008 Åhh takk =) Er ikke noe godt, å hørt så mye skrekk omhemorider, at vil helst ikke ha det. Sitter å drikker biola, Minst 1,5 liter vann + iste om dagen. Masse frukt. Svisker har jeg prøvd å følte det bare ble mere rommling. Vi får gi det noen dager til. Jah er bare i uke13 så er fremdeles veldig tidelig her. Lakris skal prøves. Gjør ingenting for meg å spise masse lakris!!! Hvordan går det med magen din da???
stinky-monkey Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 Magen min er mye bedre nå. Var værst i starten. Jeg er ikke så flink å drikke mye, men drikker et eller to glass biola om dagen. Ellers er jeg veldig glad i frukt, så det spiser jeg masse av :-) Håper magen din kommer seg etterhvert også :-)
Promp Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 Maltekstrakt og svisker!!! Kjøpe sånn sviskekompott på bebiglass i bebimat avdelingen, det sklir glatt ned og funker som bare det!!! Lykke til!!
nr2snart? Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 Et velkjent problem. Jeg drikker biola og tar en spiseskje linfrø og drikker masse vann. spiste Ingers rugbrød her om dagen og det satte virkelig fart på systemet, men kan ha vært tilfeldig. Jeg tok jerntabletter i begynnelsen, men det måtte jeg bare slutte med.
saltogpepper Skrevet 8. juli 2008 #7 Skrevet 8. juli 2008 Mosjon hjelper. Om man så bare går seg en ti minutters rask tur rundt kvartalet kan det ha en liten effekt. Linfrø, biola, masse vann osv Og Kiwi! Alt dette kan du jo blande i en smoothie... Mot luftsmerter kan du kjøpe Minofom på apoteket - det er reseptfritt på apoteket. Jeg fikk anbefalt det av legen (ikke farlig for gravide) Etter at jeg begynte å ta det syntes jeg også at systemet fikk litt fart på seg. Også Microlax - Det er miniklyster - ser du ikke synes det er så fristende, og kan ikke brukes så ofte nei - men jeg har vært desperat og brukt det og det er ikke så ille. JOrdmor sier det er helt ok å bruke en gang i blant - og mye sunnere for fosteret enn at alt blir "innelåst"... Hvis du sprekket/blør og får rifter/smerter i endetarmen ,kan du kjøpe en salve som heter "Scheriproct" som lindrer litt (reseptfritt, apoteket) - det finnes også stikkpiller (Alcos Anal) som kan lindre litt hvis du skulle være så uheldig å få en hemorroide.Men hvis man får hemorroider som er vonde er det nok best å snakke med legen. Lykke til :-)
iseb Skrevet 8. juli 2008 #8 Skrevet 8. juli 2008 Enkelt og grei: SPIS KIWI OG YOUGHURT MED MASSE LINFRØ! Jeg garanterer (nesten) god mage:-)
Nagilimia Skrevet 8. juli 2008 #9 Skrevet 8. juli 2008 Det er noe som heter: Alcosanal stikkpiller Hadde ikke klart meg uten!!! Det er ikke altid man klarer å endre magen med kosthold, og da er disse supre! De smører endetarmen og hjelper til å forebygge mot hemorider. Lurt å ta disse når du blør litt for at slimhinnene skal gro fortere
Juli68 Skrevet 8. juli 2008 #10 Skrevet 8. juli 2008 I tillegg til vann, vann, vann og mest mulig bevegelse - kan loppefrø 'Husk' hjelpe. Finnes bl.a i Helsekost forr. Pulver lignende som røres ut i juice eller vann, drikk ekstra i etterkant. Ett glass før leggetid kan gjøre susen.
babygullz <3 vilde Skrevet 8. juli 2008 #11 Skrevet 8. juli 2008 spis mat som er litt eksotisk, og kanksje godt krydra... pleier å hjelpe litt på..
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 8. juli 2008 #12 Skrevet 8. juli 2008 På besøk frå 3. trim.... Mi erfaring er at Massevis med vatn, mosjon og kiwi! også biola er effektivt... gjerne knekkebrød med fiber i. Lykke til. Gruuuuusomt å føle seg oppstappa!!!
chri Skrevet 8. juli 2008 #13 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har et knakende godt råd som alltid hjelper! Spis Ingers rugbrød. Og da mener jeg at du må spise det til frokost og lunsj. Masse fiber og det hjelper virkelig. Det får du kjøpt på Baker Hansen.
lela76 Skrevet 8. juli 2008 #14 Skrevet 8. juli 2008 Hei! Du har jo allerede fått mange gode råd, men om de ikke hjelper hjelper, kan du kjøpe noe som heter Dulcolac mixtur eller lactulose på apoteket. Det er en olje som smører tarmen fra topp til tå og hjelper for lettere passasje :-D Pass bare på å få i deg mye drikke når du tar dette, hvis ikke kan det virke motsatt...:-S Lykke til !
AlmaN Skrevet 8. juli 2008 #15 Skrevet 8. juli 2008 IKKE svisker, jeg syns de gjør magene hardere, i alle fall mer treg. Et eple om dagen hjelper godt syns jeg. Eller kanskje to. Eller annen frukt. Kefir og Biola er nok bra. Mye vann hjelper. Sterk kaffe kan løse opp "proppen". Unngå hvitt brød, spis bare grovt.
isi* med liten januar spire!! Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #16 Skrevet 9. juli 2008 Åhhh tusen takk for svar alle damer. Spes SaltOgPepper. Hihi ja som en over her nevnte så er det ikke alltid mat får sving på magen. Babygullz, vi spiser ofte sterk mat og pleier ikke merke mye forskjell etter jeg har spist det. Nå skal det jo sies at jeg har spydd så mye i det siste at mye av biola, linfrø og frukt kommer opp igjen desverre. Også vann. Ikke sikkert det får virke som det skal. Okei nei tenker fortsetter dette er jeg nødt til å ta sånn mini klyster, men skal prøve disse andre tingene først. Jah sprekker å det er forferdelig vondt å sitte etterpå. Uff så flaut, men måtte ty til dere for å få noen råd. Heldigvis mange som forstår her,så det er godt!!! Pleier dette vare lenge???
isi* med liten januar spire!! Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 9. juli 2008 Forresten, noen som vet hvor en får kjøppt Ingers Rugbrød i Bergen? Og malt ekstrakt. Det var jeg på jakt etter hinn dagen. Var på diverse apotek, helsekost og ica. Snakket da også med en på apoteket, (noe rød i toppen for jeg var jo litt flau) å hun var jo heeelt hjelpeløs å eneste hun kunne selge var jo solkrem. Malt og noen som helst tab måtte ikke gravide ta hadde hun lest ett sted fordi da kunne fordelingen med næring til babyen slutte. Så klyster var tingen for gravide... Men tarmen kunne bli ødelagt, men litt måtte man jo offre når man var gravid. Mens hun holdt på å fnise seg ihel. Så hun var jo helt på bærtur!!!
minimee->Trym Skrevet 9. juli 2008 #18 Skrevet 9. juli 2008 Jeg er også i 13de uke og sliter med akkurat det samme problemet. Sikkert ikke rart jeg føler meg oppblåst og stor allerede ;-) Mister helt matlysta av det også siden det er fullt her! Har prøvd linfrø nå, små og større porsjoner og ekstra grovt brød... Gått tre dager uten hell, så må gå hardere til verks føler jeg! Dette er slitsomt! Ikke liker jeg svisker heller, men får prøve med Biola, og bli litt flinkere med frukta. Er liksom mer glad i grønnsaker enn frukt, men jeg bør bli flinkere med frukta også...
isi* med liten januar spire!! Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #19 Skrevet 9. juli 2008 Jah er ikke så lett å få med seg alle råd med verk og kvalme...Jah føler meg skikkelig oppblåst her så lenge jeg ikke spyr. Når jeg spyr så bare verker det. Uff få håpe det kommer noe ut på deg snart. Hihi fordi om det er fryyyyktelig ubehagelig. Du har min FULLE sympati!!!
tussemor5 Skrevet 9. juli 2008 #20 Skrevet 9. juli 2008 Det er nevnt tidligere her med store mengder lakris, hvis du i tilegg klarer å få ned litt kaffe samtidig, har jeg den erfaringen at det ofte løsner på proppen:) Sånne pastiller er også lakserende i store mengder. Jeg har merket meg at hvis det skal fungere med fiberrik mat må man drikke sinnsykt mye i tilegg ellers får det motsatt effekt - nemlig at det stopper enda mere opp...men det er ikke lett når man er kvalm og kaster opp i tilegg...Huff, har skikkelig mye sympati. Foresten ett annet tips. Vær oppe på natta og spis mye frukt og pastiller og lakris - effektivt, du får i værtfall luftavgang da (det kan jeg skrive under på). Lykke til
isi* med liten januar spire!! Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #21 Skrevet 10. juli 2008 Hihi takk. Føler meg litt som en sytekopp. Men er sånn i dages og ukesvis så orker du jo ikke virke som vanlig hehe. Som svigermor sier; det er ikke synd i deg. Er selvpåført å du ville det selv. Er jo sant det, men hun var ikke kvalm eller noe dårlig. Å jeg syns litt synd i meg selv og alle andre som har det slik! Men er jo verdt det. Ja ikke vært så flink med lakrisen, har med at jeg spydde masse masse lakris hinn dagen. Men gått ett par dager så kanskje jeg må prøve det igjen. Hihi våkner jo om natten pga vondt i magen, gjort det i en uke nå men kommer nesten ingenting. Prøvd å drikke vann, men er jo så trøtt så tenker jeg prøver bare å sove så slepper jeg plagen akkurat nå... Så her skal det kjøpes doc, stupedama, ifa og salmiakk. Har du noen gode forslag?? Hvor langt er du nå da tussemor??
saltogpepper Skrevet 10. juli 2008 #22 Skrevet 10. juli 2008 Føler med deg ang sprekk/rift i endetarmen- har lidd mye av et selv - det er FRYKTELIG vondt! Jeg har snakket med ulike leger om dette, og det er desverre ikke stort de kan gjøre for å hjelpe oss arme sjeler. Men trøst deg med at det gror innimellom og bare sprekker opp igjen i blant /særlig ved hard mage. Som sagt hjelper og lindrer Scheriproct salve -det finnes også Scheriprioct stikpiller som du kan få resept på hos legen. Det er litt "sterkere saker" enn Alcos anal som fås kjøpt reseptfritt og som også kan hjelpe. Et bonus er jo at slike stikkpiller ofte også får fart på avføringen. Kjenner mef helt igjen i din apoteksituasjon. Selv har jeg med årene blitt mindre og mindre sjenert over forstoppelse og slikt- liker selvfølgelig ikke å snakke med samboer om det , men at damer på apoteket blir flaue syunes jeg rett og slett er uprofesjonelt. Dette er jo en folkesykdom og noe de bør være vant til. Før var jeg kjempeflau over å kjøpe Canesten o-l også, men nå kan jeg prate i vei med damer på apotek om det - de fleste synes det er så naturlig at... Disse tingene gjelder faktisk uhorvelig mange - det er bare ingen som snakker om det, så alle tror de er de eneste - litt komisk :-)
tussemor5 Skrevet 10. juli 2008 #23 Skrevet 10. juli 2008 Synes ikke du er noen syte kopp jeg!!!! Kjente at jeg ble lettere hissig på din svigermor. Det er da jaggu meg ikke valgfritt å bli plaget under en graviditet, tror ikke akkurat at det er så sinnsykt mange som krysser av på listen at "jo takk, la meg bli kvalm, spy, få forstoppelse og ellers det som kan komme av svangerskapsplager" at det er ett ønske å bli gravid og at det er "selvforskyldt" er en sak, men...ja...nei...måtte bare kommentere det litt;) Jeg har nok sneket meg inn her litt før tiden, er 12 uker på søndag, men tenkte at det sikkert var greit, fikk se den lille spira i går i full vigør, så håper dette skal gå bra!!!!!!!!!!! Ang det lille problemet ditt, du trenger ikke bare lakrispastiller, alle typer pastiller som lecerol, dent osv fungerer utmerket i store mengder, så hvis du fyser på mere sure ting, er det bare å trykke innpå. Jeg har jobbet en del natt og har derfor litt erfaring med at spising på natt kan øke tarm aktiviteten betraktelig og spiser du frukt i tilegg som f.eks eple da får du værtfall fart på lufta, men anbefaler da at du ligger alene en stund, for du kan oppleve en vill krig der nede. Om du ikke får i deg vann, så er det aller viktigst å få i seg væske som ikke er vanndrivende, men som nevnt hos meg gjør kaffe susen hver dag eller te, en kopp så bærer det rett på do, så jeg sliter ikke så mye nå egentlig....men måtte innom her å nevne litt om det jeg allerede har gjort sånn i tilfelle. Husker foresten vi gav noen pasienter noe som het hamburger te en gang i tiden fy f...det var effektivt, men vet ikke om det er å få tak i. Kanskje du også kan spørre legen din om det er forsvarlig med laksoberal dråper????? De blander du bare ut i litt væske og drikker på. Hvor langt er foresten du på veg isi*med liten januar spire???? Håper du får orden på sakene snart:)
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #24 Skrevet 10. juli 2008 legg 5-6 svisker i et glass vann på kvelden. på morgenen tar du sviskene OG VANNET på fastende mage. vent 30 min før du spiser eller drikker noe annet. dette gir bedre effekt enn å bare spise sviskene slik de er. legg linfrø i bløt i en time ca, og så tilsetter du dem i brøddeigen. dette gir også bra effekt. stryk litt på tarmen utenpå magen i den retning tarmen går, det kan hjelpe den i gang. hjelper spesielt å massere litt hardere akkurat det svingene på tykktarmen er, altså der colon ascendes (oppadstigende)møter colon transversum (tverrliggende), og der colon transversum møter colon descendes (nedadgående). når jeg er på jobb hender det at vi må hjelpe i gang pasientene med å stimulere litt rundt endetarmsåpningen. så prøv å hold en finger akkurat i åpningen og bevege litt på den. (bare bruk papir eller hansker på så blir det ikke så ubehagelig) dette kan provosere tarmen litt slik at den vil utløse tømmingsrefleksen. og ellers bare vær litt i bevegelse hver dag. jeg kan skrive under på at forstoppelse er ubehagelig. lykke til, håper noe av dette hjelper for deg også.
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #25 Skrevet 10. juli 2008 glemte å si at når du blør litt og har vondt såpass lenge etter avføring, så høres det ut som du har fått deg en aldri så liten hemorriode. så kjøp sheriproct salve slik du har fått anbefalt lengre opp i tråden. men husk at du må smøre denne også på innsiden av endetarmsåpningen. det er ikke alle hemorroider som er på utsiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå