Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gjort en fertilitetsutredning i Sverige men vi påbörjade aldrig IVF-behandling av olika anledningar. Nu har vi flyttat till Oslo och vet inte hur vi ska göra för att gå vidare. Jag ringde Ullevål och de sa att vi behövde en søknad. Vem kontaktar man för det? Fastlegen? Eller är det bättre att ringa en privat gynekolog direkt?

Att jag ringde till Ullevål var mest för att jag hittade numret till deras IVF-klinik. Vilka fler kliniker finns i Oslo-området?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg kjenner ikke prosedyren i Norge, da jeg bor i Kbh. Jeg vil tro du skal til fastlegen som henviser deg til gyn som igjen henviser deg til fertilitetsklinikken. Det kan godt hende du bare kan ta kontakt til gyn - også fordi du jo har en journal fra sverige.

hell og lykke:-)

PS! Vet heller ikke hvilke gyn som er best, men det er flere her inne som bruker Blakstad på Majorstua...

Skrevet

Hei och tack för ditt svar!

Ja, jag har en journal. Jag borde kanske ringa fastlegen och fråga vad de tycker, men av någon anledning känns det lite pinligt så jag har dragit mig för det...

Någon annan som vet vilka kliniker/gynekologer som finns?

Skrevet

Jeg tok kontakt med en privat gynekolog for å utredes. Gjorde alle undersøkelser hos han/fikk rekvisisjoner fra han. Da utredningen var ferdig tok jeg selv kontakt med Volvat medisinske senter i Oslo. Det er privat sykehus som gjør ivf. Jeg vet det finnes flere private i Oslo som gjør det, men husker ikke i farta navnet.

Om du er ferdig utredet fra Sverige kan du ta direkte kontakt med f.eks Volvat. Om du vil bruke offentlige (Rikshospitalet eller Ullevål) bør du ta kontakt med en gynekolog først (tror jeg...)

Gynekologer kan du søke opp på gule sider:-)

Lykke til!

Skrevet

Vi gjorde det slik:

Først fastlegen, som henviste videre til spesialist. For oss ble det hos Aleris som gjorde selve utredningen, og sendte søknaden til det offentlige da vi bestemte oss for å prøve det først før i det private.

I Oslo har du Aleris og Volvat som er private - og Ullevål og Rikshospitalet som er offentlige sykehus.

Skrevet

Tack!

Då kanske jag ska ta mod till mig och ringa några samtal i morgon. :-)

Skrevet

vi var først hos fastlegen, som sendte oss til gynokolog - der tok vi en del tester og når de også var fine, ble søknaden sendt videre inn til Riksen. Ventetiden er kort i disse dager, og man får tre forsøk i det offentlige. Ellers kan man velge det private, men da må man dekke alt selv. I det offentlige må man ha prøvd å få barn i minst to år (det fikk iallefall vi beskjed om) - ring fastlegen og spør, kanskje han kan sende en søknad direkte, så slipper dere turen til gynokologen. Bare å spørre :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...