Gå til innhold

Sykkelhjelm i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to jenter som går på barnehage. Der er trehjulssyklene hyppig i bruk, men ingen hjelm..

I media fokuseres det veldig på bruk av sykkelhjelmer, og vi som foreldre startet tidlig med å introdusere barna for at hjelm og sykkel hører sammen.. og dette er ikke noe problem for barna..

Men når hjelm er påbudt hjemme men ikke på barnehage blir det selvmotsigende, barna stiller spørsmålstegn med hvorfor dette er så viktig hjemme når det ikke er det på barnehagen.. Man ser oftere slurv med hjelmbruk hjemme..

Jeg spurte på barnehagen da vi var på omvisning i forbindelse med barnehageoppstart til hun eldste, om de brukte hjem, om vi skulle ta med dette, men fikk til svar at "nei, det brukte de ikke, de syklet bare på plattingen" (plattingen ender i noen trappetrinn)..

Er ikke meningen å være hysterisk, mine barn sykler uten hjelm på barnehagen de også..

Det jeg lurer på er hvordan praksis er på andre barnehager. Er det noen barnehager som bruker hjelm? I såfall, er dette barnas private hjelm, eller har barnehagen gått til anskaffelse av hjelmer?

Vi vil jo gjerne lære barna våre gode rutiner fra de er små, og jeg tenkte at det kanskje var naturlig å starte i barnehagen?

Hadde dere bare latt det være, eller hadde dere sendt med barna hjelm i barnehagen? Det kan jo hende flere foreldre ville gjort det samme da, men ingen vil at deres barn skal være det eneste med hjelm (nå er jo jeg i sådan måte heldig som har to i barnehagen, så de vil jo ikke bli helt alene om en evt hjelmbruk..)

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen hjelmer i barnehagen hos oss (største og eldste bhg i vår by) - rikgitnok ikke noen trappetrinn i enden av plattingen, men likevel. Hjemme bruker ikke snuppa hjelm på 3hjulssykkelen sin heller da den kun brukes i lave hastigheter og i gården vår (er vi på lengre tur med den har vi tau i så vi kan passe bedre på), men om hun sitter i sykkelvogna, sykkelsetet med en av oss eller på 2-hjulssykkelen med støttehjul har hun hjelm siden både fart og fallhøyde blir større på den. Hun har ikke stilt noe spørsmålstegn ved det, så sånn sett har vi sluppet å ta stilling til det...

Skrevet

Vi har det ikke i vår barnehage og ikke hadde dem det i barnehagen til eldstemann heller. Det føles litt rart. Men jeg har valgt og se det på den måten at skulle dem bruke hjelm i bhg. så vil det bli litt komplisert. Når barna ikke sykkler, sykkler jo ofte i korte perioder om gangen, så skal jo hjelmen av sånn at barna ikke blir skadet (feks. hengt i klatreulykker) i annen lek av hjelmen. Skal personalet løpe rundt og ta av hjelmer for å ta dem på nestemann lissom. Er jo drøssevis med sykler i bhg. jo. SÅ er det problemstillingen med feks. lus... Vi vil jo ikke at barna skal dele lue bla. pga. lus... hvordan blir det med sykkelhjelm da?? Jeg kan finne flere grunner til at jeg ikke vil at min skal dele hjelm med andre barn... feks.. lukt.

Skrevet

Ja, jeg tenkte i såfall at barna måtte ha hver sin hjelm, som de kunne henge på knaggen sin etter endt bruk..

Skrevet

Tror ikke det er noen bhg i Norge som ber foreldre ta med hjelm! Spør de om det er nødvendig. Jeg hadde i alle fall ikke tatt med!

Skrevet

Det brukes ikke hjelm i bhg til snuppa heller. Har igrunn ikke fundert så mye over det annet enn at det er av hensyn til sikkerheten. Å leke med hjelm kan være farlig. Og da barna er ute og leker er det kort mellom sykling, litt leking, litt sykling, skli på sklie, litt sykling, huske og deretter litt sykling igjen.. Poenger mitt er at de ansatte vil ha sitt svare strev med å putte på og av hjelmer hele dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...