Gå til innhold

Erfaringer med vanlig fødsel etter KS?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha barn nummer to i høst, og fikk forrige med KS.

Keisersnittet var ikke planlagt og jeg "fødte vanlig" i nesten 20 timer før det ble bestemt å ta KS. Da var åpningen 8 cm, og han ville ikke kommer lenger ned.

De på sykehuset sa at jeg fint kunne føde vaginalt neste gang dersom jeg ønsket det. På den andre side så sa jordmor ved UL at jeg også denne gang vil bli regnet som førstegangsfødende siden jeg hadde KS sist.

Vanligvis så går det jo raskere med nummer to, fordi man alt har "kjørt en unge gjennom systemet". Mitt spørsmål er: Får jeg betalt for de 20 timene med pressing denne gangen? Altså kan jeg vente at ting går litt raskere ved denne fødselen? Har noen vært i samme situasjon?

Snart mamma til to!

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har hatt 2 KS, og skal til samtale neste uke ang det å føde vaginalt nå, tredje gangen. Men jordmor har også sagt til meg at selv om det er mitt 3.barn regnes jeg som førstegangsfødende i forhold til fødsel. For jeg har ikke vært gjennom en hel fødsel. Akutt KS til meg også. Enda jeg lå i flere dager med av-og-på-rier før de endelig greip inn å hjalp meg ut av elendigheten.(første gangen).

Så tror nok du må belage deg på å bli regnet som førstegangs. Når det er sagt så er ingen fødsel lik, så det tenger ikke å bety at du får en like hard fødsel denne gangen.

Mange som har født vaginalt flere ganger kan ha opplevd at første fødsel gikk fort mens andre fødsel feks brukte lengre tid. Poenget er at ingen er lik.

Lykke til videre.

Søren også!

Jeg har alltid lurt på hvordan man orker mer enn en fødsel, men så kommet frem til at det jo kun er den første fødselen som er så ille. Følte jeg liksom gikk gjennom to typer fødsel forrige gang (sa de på sykehuset også), og så får jeg antakelig ingenting igjen for det nå. Jeg vet at jeg kan være heldig og få en smertefri fødsel nummer to, men jeg ser det liksom ikke helt for meg..

Lykke til til deg også. Du er tøff som tar tre førstegangsfødsler..:-)

Hei.

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke regnes som 1. gangsfødende selv om jeg endte i et hastesnitt slik som med deg. Jormor og lege har sagt til meg at i og med jeg var i fødsel hadde åpning (kun 4 cm) og rier, så vil kroppen "huske" dette og dermed vil ikke neste fødsel være en 1. gang.

Men må si at jeg er så lei av at leger og jormødre sier så mye forskjellig til oss gravide. Har dere blitt fortalt at dere ikke kan settes igang når dere har et tidligere keisersnitt? Ingen har sagt det til meg og det er ikke umulig at jeg må det heller, da jeg ikke vil gå over termin. Men så leser jeg om andre som har fått beskjed om det, blir jo helt forvirra man.......

Helt enig med deg. Forvirrende med så mye (motstridende) informasjon!

Til meg har de ikke sagt noe om å ikke kunne bli satt i gang. Tvert i mot, slik jeg husker det (var litt i tåka da de sa det rett etter fødselen) sa de at pga KS forrige gang så kunne jeg bli igangsatt slik at jeg ikke gikk over termin. Jeg vet ikke helt hva de mente med det, men jeg forsto det nesten slik at sjansene for et nytt KS øker dersom jeg går over termin, og at det derfor kan være aktuelt å igangsettes tidligere neste gang.

På en måte syns jeg det virker rart, for jeg ble igangsatt sist, 14 dager over termin, og fikk vite at riene ofte ikke er så effektive når man blir igangsatt, og at det kanskje var en medvirkende årsak til at det endte med KS.

Men jeg er litt ofrvirret over denne informasjonen. Får prøve å få en oppklaring når jeg skal ha samtale med lege om evt. nytt ks.

Jeg håper iallefall at du har rett i at forrige gangs innsats skal telle noe for neste fødsel :-)

Hei

Jeg hadde haste ks og fikk beskjed om at jeg IKKE regnes som førstegangsfødende neste gang fordi jeg hadde full åpning. Det er slik jeg har skjønt det ikke utdrivningen som "teller", men altså om man har hatt rier og åpning av livmorhalsen eller ikke. Kroppen har jo vært i fødsel når man har hatt åpning av livmorhals.

Annonse

Hei

Jeg har ett keisersnitt med førstemann (18 dager over tiden og ble satt i gang uten at det skjedde så mye - ente i keisersnitt etter laaang tid med maserier).

Nr. 2 ble født på normalt vis. Fødselen startet av seg selv med vannavgang. Det var en flott opplevelse (men selvfølgelig smerter..).

Er gravid med nr. 3 nå og velger helt klart naturlig fødsel igjen hvis jeg får velge.

Hei!

Min erfaring er lik din!!-Gikk gjennom hele åpningsfasen til så og si 10 cm,men da ble det oppdaget at barnet hadde dreiet seg rundt og lå i stjernekikker-posisjon og bare stanget! Ble derfor akutt ks også fordi pulsen til barnet begynte å bli ujevn.

Fra veene mine var virkelig vonde(var det fra starten av) til ungen var ute,tok det 22 timer.

Har nå termin om 6 uker og håper så inderlig at jeg denne gangen får fullført hele fødselen på naturlig vis og får min,som du skriver,"belønning"!!!!!

Jeg prøver å trøste meg med at moren min brukte nesten 3 døgn med meg,som endte med sugekopp fordi jeg lå litt feil med hodet,kom med "ansiktet" først (-hadde det vært i dag ville hun jo garantert fått ks mye tidligere) mens hun bare brukte 6 timer med min lillebror som kom som en rakett!....

Jeg lurer altså på det samme som deg....

(også godt å se at vi er flere i samme båt....) :)

• 2 uker senere...

Hei!

Første fødsel startet med 2,5 døgn med veer og endte med haste-snitt ettersom de tilslutt fant ut at barnet lå med ansiktet ut (stjernekikker) og hodet ikke beveget seg nedover i bekkenet.

Da jeg ble gravid igjen merket jeg at jeg hadde litt angst pga den første erfaringen og fikk derfor et møte med en spesialist på Ullevål for å vurdere risikoen for at det samme skulle skje igjen. Hun sa at de ikke ville gjøre noe før jeg var to uker over tiden, men hvis det gikk så langt ville det bli keisersnitt med en gang uten igangsetting etc.

Jeg gikk 4 dager over tiden og da satte fødselen igang av seg selv. Veene startet ca kl 23.30 og 10.37 var lillegutt født på normalt vis. Det gikk med andre ord veldig bra!

Lykke til!

• 2 uker senere...

Tusen takk for god respons. God å se at andre har vært i samme situasjon, og ikke minst så er det godt å se at man kan ha en forholdsvis grei fødsel andre gang. Det er det jeg satser på!

Må få høre hvordan det går med deg som har lignende erfaring og termin nå rett rundt hjørnet.

Og så lurer jeg også på om jeg har hørt det samme som deg som var på Ullevål (det var jeg også sist, men Elverum nå), at de tar ks dersom man går 14 dg over tiden. Men som sagt så var jeg veldig i tåka da. Og ikke vet jeg om de tenker slik i Elverum.

Fint å lese at det er flere som går med de samme tankene og bekymringene der ute. Jeg hadde haste KS forrige gang og ønsker ikke et hasteKS igjen. Dette kan man jo ikke garantere seg mot, men kjenner jeg ønsker planlagt KS fremfor haste. Helst vil jeg jo ha en naturlig fødsel, men er bekymret for om jeg kan føde normalt. Sitter liksom med følelsen av at jeg ikke kan pga jeg ikke klarte det forrige gang. 9 uker igjen......jeg blir ikke klokere med tiden. Skifter fra dag til dag hvordan jeg har det med det.

Hei!

Tenker akkurat sånn som deg.

Men nå har jeg snakket med jordmor og hun sier iallefall at man får betalt for jobben forrige gang, selv om det endte med ks. Så dersom det stoppet på feks 8 cm, så trenger er man andregangsfødende frem til det samme stadiet neste gang. Dvs. at man iallefall kanskje slipper å bruke et døgn på det, sånn som sist. Men jeg er jo også usikker, sånn som deg, om jeg klarer den siste biten, siden jeg ikke klarte det sist.

Men nå har de jo uansett min historie fra forrige gang, og det kan vel kanskje hjelpe personalet til å ta kjappe og greie beslutninger denne gang.

Lykke til til alle i samme situasjon!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...