Piamin Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 Er det noen som har oppskrift på et fint babyteppe? Hadde tenkt å strikke, men kan godt hekle også. Hvis jeg skal ha mulighet til å få det ferdig må det være enkelt sånn at jeg kan strikke foran tv
lykketreff:-) Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 Nøstebarn har et par oppskrifter på babytepper i ubehandlet ull som er veldig enkle å stikke. Bor du i Oslo, Bergen eller Trondheim, kan du stikke innom i en butikk. Ellers kan jeg sikkert hjelpe deg med oppskrift, men det kan være litt vanskelig å få tak i riktig garn.
lykketreff:-) Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 Glemte helt at du kan bestille både oppskrift og garn på nettet! www.nostebarn.no
Gjest Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Alpakka garn, 120-150 masker, strikk frem og tilbake til ønsket lengde. Er fint om en hekler en kant rundt etterpå.
Herkules Skrevet 7. juli 2008 #5 Skrevet 7. juli 2008 Kan du forklare med det skråstrikkede teppe fra nøstebarn? Det er liksom veldig enkelt men skjønte altså ikke oppskriften Skjønte kast i begynnelsen hver gang jeg snur men så står det 3m regner med at det er 3masker og skjønner ikke hva jeg skal gjøre etter disse 3 m ene??? Ja jeg vet jeg er ikke en kløpper på strikkeoppskrifter
Piamin Skrevet 7. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. juli 2008 Jeg fant dette: Mål:54X82 cm (i lanettgarn, 31m pr 10 cm): Legg opp 165 m på pinne 2 1/2 og strikk 10 p rett fram og tilbake (rillestrikk). Fortsett med rillestrikk over de 6 ytterste m i hver side og mønster over de midterste 153 m. Mønster: 1.p: (vrangen) ¤1 rett,3 vrang,gjenta fra ¤, slutt med 1 rett. 2.p: strikk rett. 3.p: ¤1 vrang,3 rett, gjenta fra ¤, slutt med 1 vrang. 4.p: Strikk rett. 5.p: ¤1 vrang,3 rett, gjenta fra ¤,slutt med 1 vrang. 6.p: Strikk rett. Gjenta disse pinnene til arbeidet måler 80 cm, eller passe lengde. Slutt med 10 pinner rett over alle masker (5riller). Fell av. Er veldig enkelt å lage det større/mindre etter smak og behag.. Mønsteret er veldig fint ihvertfall. MEN! Jeg synes pinne 2,5 er så utrolig tynne! Ikke nok med at det går utrolig sakte, jeg fåt jo vondr i fingrene av det.. Mønsteret her virker veldig fint, da, så mulig det er bare å kjøre til butikken og shoppe garn. Tror kanskje jeg skal velge grønt?? Vi får jente, men synes det er fint med grønt for det!
☆twinkle twinkle Skrevet 7. juli 2008 #9 Skrevet 7. juli 2008 inne på drops garn design sine nett sider har jeg funnet et som jeg hekler der er det gratis oppskrifter
Piamin Skrevet 7. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. juli 2008 Kikka der, men fant ikke noen jeg likte. Har liksom sett det for meg inni hue også, det er egentlig ikke så lurt..
lykketreff:-) Skrevet 7. juli 2008 #11 Skrevet 7. juli 2008 Ser det er litt forvirrende, ja.. Hvis du har begynt hver pinne med et kast, har du kommet feil ut. På første halvdel av teppet skal du strikke 3 m, deretter et kast og strikk pinnen ut. På neste pinne gjentas dette sånn at det blir hullmønster på begge sidene. Poenget med de tre maskene, er at du skal få litt kant førr hullraden. Når du skal strikke den andre delen av teppet, skal det felles. Fortsatt 3 masker først, deretter et kast, så tre masker sammen (fortsatt i begynnelsen av hver pinne). Grunnen til at opplegg og felling er litt annerledes helt i begynnelsen/slutten, er at ikke hjørnene skal bli for stramme. Hvis ikke dette ble forståelig, må du bare spørre igjen :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå