Gå til innhold

tips mot kliping, kloring, biting og lugging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 9 mndr gamle rambo er blitt fæl til å angripe meg (og andre, men oftest meg) med ovenfor nevnte grufullheter...

Noen som har tips til hvordan en kan få ham til å slutte? Prøver å ikke gjøre spesielt stort nummer av det, da strenge "nei" og sinte øyne bare får ham til å le og ser ut til å forsterke adferden. I det siste har han tydd til dette når han blir frustrert over ett eller annet, men gjør det også når han ser ut til å være fornøyd. Får masse kos og oppmerksomhet fra minst en voksen 24/7. What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sønnen vår var 1 1/2 år begynte han å bite i barnehagen og hjemme. Vi sa konsekvent hardt "NEI" hver gang og gikk fra "åstedet". Han sluttet med det ganske fort. I barnehagen gikk det ikke så bra og han beit lenge. Personalet fant ut at det var pga frustrasjon over å ikke kunne gjøre seg forstått. Det gikk også over etterhvert som språket utviklet seg. Nå er han 3 år og han har ikke bitt noen eller seg selv på iallefall 1 år. Så det hele stod på sikkert i 6 mnd.

Skrevet

Tror ikke "NEI" har noen umiddelbar effekt så lenge han er så liten, men du kan jo prøve å fjerne han eller deg selv fysisk når han begynenr på dette - sette han et stykke unna, ta ham ned fra fanget etc. SI gjerne "nei" samtidig; da skjønner han kanskje etterhvert. Ellers vil jeg tro det " bare" er en fase, men det kan være slitsomt nok det.

Skrevet

Tusen takk for svar! Flere?

Skrevet

Hei HI!:-)

Var som om det var jeg som har skrivd innlegget ditt!!

Gutten vår på 9 mnd gjør akkurat det samme..

Det blir spesielt ille om han er sliten,ikke får det som han vil osv.

Da blir han helt krakilsk å klyper HARDT,slår også kjempe hardt, lugger,sparker og spreller... Noen ganger kan jeg rekke å hindre at han "klikker" ved å si bestemt "nei" når han klyper el. første gangen, for å så gi han en leke el. så han blir distrahert. Men ikke alltid dette funker, så da må jeg bare holde han tett inntil meg (litt godt og fast) så han roer seg, for å så legge han i sengen.

Skrevet

Nei er ett ord som SKAL brukes:) Det kan man begynne med tidlig.Rører dem noe dem ikke skal røre så er det NEI.Prøver barnet en gang til,så er det NEI.Prøver barnet enda en gang så er det nei ,mens du tar bort barnet fra plassen.Det funket fort her.Min på 9mnd rører det ikke når vi sier nei.Han har skjønt det,men noen ganger er fristelsen for stor,hehe.Da sier vi nei og tar han bort.Det som ikke skal brukes mye er :IKKE.Men det er ikke altid lett.Ikke ta på den feks,da skal du heller si :la den stå der feks.IKKE ordet blir øutomatisk til bare gjør det.Rart med det.Jeg er bestemt med ndg sparking,biting osv.Det skal ikke skje.Er bare og være bestemt,ikke sint.Her hjelper Nei,og MASSSSSE skryt.Det ælsker barn.Også voksne:) Frister mer og lye da.Skryt når barnet lykkes,klarer og høre etter,og bestemt nei.:):)

Skrevet

Takker for tips! ..og godt å høre at det ikke er bare min plugg som er litt i overkant rampete.

Er jo ikke verst for meg; jeg er jo et voksent menneske og klarer alltids å forsvare meg mot lille krabaten; he-he (det sa seg vel selv kanskje;) ) Synes bare det er så trist hvis han skal lære seg slike metoder for å få ut frustrasjonen, eller hva han enn oppnår med det. Og så er det jo adskillig verre når han lar det gå ut over andre på egen alder; han er jo skikkelig sterk i klypa! Skal snart begynne i barnehage, og jeg frykter han skal fortsette adferden der. Er redd han skal gjøre andre barn vondt, og også at han skal skaffe seg uvenner eller ikke sosialiseres på normalt vis... Hm; mange bekymringer skal man visst ha...

Har blitt mye verre i det siste, og skjønner ikke hva som trigger adferden, hva han får ut av det eller ønsker å oppnå. Tror ikke han skjønner at det gjør vondt for meg, men det er mulig jeg undervurderer ham på dette området. Er det ikke slik at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet, forresten? Hadde et håp om at jeg kunne oppnå forbedring ved å "omgå" problemet litt slik en over her foreslo, men det synes ikke å ha effekt. Så kanskje bør jeg gi sterkere uttrykk for hva jeg mener om det med "nei" og atter "nei".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...