Gå til innhold

Blir måltidene mer fast med mme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har baby-tvillinger som jeg både ammer og gir flaske med mme. Klarer ikke å fullamme de, da de aldri blir fornøyd og ikke er de glad i å ligge til puppen heller(de har litt nakkevondt og vi skal til manuelterapaut).

Når jeg gir puppen så syns jeg det blir mange småmåltider hele tida. Vurderer å gå over til bare mme, da vi styrer veldig med denne ammingen og jeg begynner å bli utrolig sliten. Så jeg lurer på om hva dere gjør når barnet virker litt småsulten/suterete... lager dere mange småmåltider innimellom da? Eller blir måltidene mer fast da? vil babyen slutte å "mase" etter små skvetter hele tiden, slik som de ofte gjør etter pppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvertfall hos lillemann er det sånn. Han ville ikke ha pupp, vi prøvde i 6 uker, men har hovedsaklig fått mme hele veien, fikk ett måltid med mm i 6 uker (pumpet). I begynnelsen var det jo litt som du sier, ville ha småskvetter, og det var jo litt ekstra styr med flaska, men tror også det hadde litt med at jeg ikke visste hvor mye han skulle ha, og lagde kanskje litt får lite i flaske. Etterhvert lagde jeg opp mer og han spiste til han ble mett, var ofte mer igjen i flaska. Men fort ble måltidene veldig regelmessig hver 4 time. Skjønte at det ikke var så ille at vi ikke fikk til ammingen allikvel, for jeg så på mine venninner som ammet som slet med det du sier, pluss såre brystvorter og andre ammeproblemer. Mens jeg hadde en gutt som spiste seg god og mett til hvert måltid og var alltid fornøyd, sov også lengre om nettene i forhold til bebisene til mine venninner som ammer. Prøver ikke å få deg til å slutte å amme, det er jo selvfølgelig det beste, og de sier jo at det går seg til etterhvert. Men som mor, får du litt mer frihet og litt mer tid mellom måltidene.

Spesielt når du har tvillinger også... Og mme er likegod mat som mm. Jeg sluttet å slite meg ut med å prøve å få til ammingen, det endte alltid opp i hylskrik og jeg ble sliten og gutten ble sliten og det var ikke hyggelig. Når han fikk flaske, var han storfornøyd, må også legge til at jeg nok har vært utrolig heldig med gutten min, aldri vondt i magen, har sovet masse, og gjør fortsatt (nå 4 mnd), gråter aldri, bare blid og fornøyd dagen lang. Gjør det som passer deg og dine barn, ikke slit deg ut med ammingen, mamming er viktigere enn amming. En sliten mor er ikke bra for bebisene. Lykke til med hvordan du gjør det. Jeg har aldri ammet, så vet ikke hvordan det er, men vi koser oss masse med flasken, og har ikke lenger dårlig samvittighet for at gutten min ikke får morsmelk, han ligger godt foran i forhold til alderen sin og kommer til å bli helt normal på mme (jeg er også flaskebarn).

Skrevet

Tulla mi på 4 uker spiser feks 7,11,15,19,02, så ja det er faste tider. Utenom dette får hun sutten hvis hun har sugebehov. Hun er veldig fornøyd og vi bruker også fennikelte før hvert måltid. Hun har fin avføring og raper godt. Sovner gjerne når hun spiser men jeg tar hun ofte opp til rap. Vi bruker Hipp1 og er så fornøyde:)

Skrevet

Vi har gitt minstesnupp kun mme fra hun var 2 uker gammel, nå er hun 5 uker. Hun drikker alt fra 40-120 ml, og ofte og lite på kvelden. Så, nei, det trenger ikke å bli færre og store måltider av å gå over til falske. Regner kanskje med det blir færre og større måltider etter som hun blir litt eldre, men nå er det nesten like ofte som om jeg skulle ha ammet. Eldstesnupp som fikk flaske fra 7 ukers alder var ikke like "ille" med småspisingen, og hadde større faste måltider ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...