Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #1 Del Skrevet 6. juli 2008 Da jeg gikk gravid med vår første, valgte jeg å ikke lese alt jeg kom over om fødsler. Vi gikk på et meget bra svangerskapskurs, men valgte å ikke se video av fødsel. Jeg tok heller aldri stilling til smertestillende eller fødestilling. Jeg håpet å klare meg uten epidural, da jeg hadde hørt at man ikke "følte" fødselen ved bruk av epidural. Men jeg var ikke fast bestemt på noe som helst. Jordmoren jeg gikk til kontroll hos mente jeg var naviv, og at jeg ville være mye bedre rustet hvis jeg "hadde en plan". Fastlegen min applauderte meg. Hvorfor jeg valgte å gå inn i det "med bind for øynene": Jeg hadde aldri født før, og visste ikke noe om hva dette var, og hva jeg måtte ta stilling til. Alle "historier"/erfaringer jeg hadde hørt var negative. Hvis jeg hadde kommet på sykehuset med en plan, og det av forskjellige årsaker ikke ville la seg gjennomføre slik jeg ønsket, ville jeg mest sannsynlig fått panikk. Kjenner meg selv såpass. Jeg følte at dette er noe jeg ikke kan ha kontroll på, så jeg må bare se hvordan det går, og stole på dem som er rundt meg. Jeg var heldig. Punkt 1: Vi fikk en jordmorstudent. Hun var tilstede hele tiden, og løp ikke mellom flere fødsler. TIPS: si gjerne i fra når du er på journalskriving at du gjerne "tar" en jordmorstudent. Min erfaring er veldig positiv! Punkt 2: Jeg hadde en grei føsel, som gikk ganske raskt, og det holdt med akupunktur. MEN: jeg ville ikke nølt med å bedt om sterkere saker dersom det var "påkrevd". Stol på jordmoren din, og be henne om råd! Barn nr to hadde litt dårlig tid, så jeg rakk bare å legge meg til rette i fødesengen. Hadde ingen mulighet til å ta stilling til noe som helst... I september kommer barn nr tre. De to første fødselene gikk veldig bra. Men jeg går inn i denne siste runden med samme åpne sinn som ved de to forrige: jeg tar det som jeg føler er nødvendig, og jeg stoler på at jordmor vet mitt beste. Jeg vet vi alle har forskjellig utgangspunkt, forskjellig smerteterskel, osv. Og at mine erfaringer ikke passer alle. Jeg har lest litt innlegg her om skryt/fordømming når det gjelder smertestillende i forbindelse med fødsler. Jeg tror det er viktig at man ikke "låser seg" til en idé om hvordan det hele blir. Ikke ta det for gitt at du får en fødsel fra helvete og at du må være helt neddopet for å komme igjennom det. Ikke tro at du skal få verdens letteste fødsel, og at du ikke trenger noe som helst.Gå inn i det hele med åpent sinn, og husk at jordmoren er der for å hjelpe deg. Stol på henne! Samtidig må du kjenne etter hva du selv føler, og lytte til deg selv. Uff... Laangt innlegg... Lykke til alle sammen. Måtte din fødsel bli en opplevelse for livet, og måtte det bli DIN fødsel... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138178572-gode-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #2 Del Skrevet 10. juli 2008 Har to fødsler å skilte med og har hatt samme innstilling som deg i begge to. Er helt enig med deg i alt du sier!! Noen ganger er det best å ta ting som det kommer og være forberedt på at det kan gå begge veier, både positivt og negativt, men å deale med det som skjer når det skjer. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138178572-gode-erfaringer/#findComment-138205611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå