Gå til innhold

Hypotyrose-lavt stoffskifte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har kjennskap til denne sykdommen?

Jeg fikk vite av legen min at jeg har testet pos på denne sykdommen,

og må begynne med medisiner for å holde det i sjakk,og for å få tilbake

den gode helsa mi.

Noen som vil dele sine erfaringer med meg?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har høyt stoffskifte jeg da, men kan fortelle litt likevel. Er jo noe det samme. Hadde ingen symptomer eller noe jeg da, skulle testes for noe annet og så ble det påvist. Tar 2 medisiner (elr skal ta, glemmer de hele tiden) hver dag og går til testing hver 3 mnd. Siste test rett etter jul var helt fin, men fikk beskjed om å fortsette med medisinen enda en stund. Men regner med jeg blir friskmeldt til 1 årsprøven.

Tror kanskje det er litt annerledes med lavt, at man må gå på medisiner hele tiden for å holde det i sjakk...

Skrevet

Takk for svar ;o)

Så bra at du er frisk igjen!!!

Naboen min slet også med for høyt stoffskifte etter et svangerskap,

raste ned i vekt,mye uro i kroppen og hadde veldig høy puls. Hun ble friskmeldt etter et års tid på medisiner.

Slik jeg har skjønt, det jeg har lest,må man vist gå på medisin livet ut...

-og gjevnlige kontroller.

Noen andre med erfaring??

Skrevet

jeg har lavt - fikk påvist i 2004, men det gikk gradvis fra ca 2002 og opp.

går på levaxin og må gjøre det resten av livet.

det er viktig å passe på ved evt svangerskap - dosejustering - for fosteret produserer ikke tyroksin selv den første tiden. mangel på dette hormonet kan forårsake hjerneskade o.l.

jeg merker ingenting til det nå, men før jeg begynte på med, var jeg deppa, tjukk og forstoppet hele tiden.

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte. fikk d i 2000. går fast på Levaxin vær dag. Fungerer bra i verdagen,men sliter litt me leddsmerter,dårlig hukommelse,konstant trøtthet, hodepine,dobbelt slag,håravfall,fryser mye og legger veldig fort på meg:/ Er tøft til tider med 2 små barn men d er no bare slik d er. er jo en sjult sykdom så er mange som ikke sjønner hvordan d er. Jeg fikk samboern min til å lese litt om stoffskifte jeg, å da forsto han situasjonen litt bedre, for d meste stemte på meg.

jeg tar blodprøver vær 2 mnd for å sjekke om medisineringen er riktig. Jeg må gå på Levaxin resten av livet for å holde allt under kontroll.

http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html;jsessionid=0283407F67836F8982C5FDD92936C2DC?id=499002

Hær står d litt om d:)

Lykke til iallefall:)

Skrevet

Hei dere,takk for at dere deler erfaringene deres :o)

Er det slik at man går opp i vekt av Lavaxin som en bivirkning?

Er det matvarer man helst bør holde seg unna?

Husker dere hvor høye verdier dere hadde?

Jeg ble testet for stoffskiftet fordi jeg "møtte veggen"på jobben og hjemme. Orket absolutt ingenting,var likgyldig til alt,har alltid vært en frysepinne,og "ammetåka" har vel aldri sluppet taket...

Tenker mye på om ungene mine kan slite med det samme,de var nesten 2 år før de gikk,eldstemann på 6 år sliter litt med grov motorikken,ballansen og hukomelsen.

Yngstemann er bare 2,5 år men sliter litt med grov motorikken.

Annonse

Skrevet

hadde TSH på 2, et eller annet

T4 på 8

levaxin har ikke vektøkning som bivirkning, heller motsatt hvis noe.

jeg har ingen bivirkninger av den.

spiser som normalt gjør jeg også.

hvis du er bekymret for barna dine, er det bare å ta en liten blodprøve for å avkrefte/bekrefte Hypotyreose :)

Skrevet

Jeg sliter å med lavt stoffskifte, fikk det påvist i 2005, da jeg mista nesten alt håret:( Tetta sluket på dusjen hver gang jeg dusja og børsten var full etter 2 tak med den. Jeg går på levaxin, og måtte regne med å gjøre det resten av livet. Nå sist jeg var hos legen, måtte jeg doble dosen... Jeg sliter enda med trøtthet, håravfall og utrolig sliten. De som ikke sliter med dette selv skjønner ikke hvorfor jeg er trøtt og sliten hele tiden, og er irriterte for at jeg ikke orker ting. Jeg er alene med ungene, og det er litt slitsomt, men likevel er jeg i full jobb. her en dag, så holdt jeg på å svime av på jobb. jeg blir plutselig varm og svimmel, og kan være det en hel dag. neste dag kan jeg sitte å fryse. Jeg har ikke gått noe opp i vekt. Men om det er noe spes man kan spise eller ikke spise, det veit jeg ikke, men om noen vet så hadde det vært intr å vite

Skrevet

Jeg har ikke lavt stoffskifte selv (tror jeg, har ikke sjekket), men har folk i familien som har dette. Ei har gått på medisiner uten at dette har hjulpet henne så veldig, hun gikk sannsynligvis udiagnostisert lenge), men hun fikk tips om en lege som holder til i Nydalen som vissnok er ekspet på dette. Hun har fått en diett hun skal holde, som skal gjøre at hun får i seg jevnlig med næringsstoffet gjennom dagn. Det er en del ting hun ikke skal spise, i tillegg har hun en haug med kosttilskudd hun skal ta (ting det kom frem på blodprøver at hun manglet).

Legen er dyr, og det dekkes ikke av NAV (aner ikke hvorfor, mulig det regnes for alternativ medisin), men det fungerer visst veldig bra. Søsteren min skal på samme utredning nå ettersom hun allerede viser symptomer. For de som synes de har mye plager selv om de går på medisin kan dette jo kanskje testes ut? Kegen har visst flere kontor som han rullerer mellom, men vet ikke hvor de andre er. Jeg finner ikke navnet i farten, men det kan jeg finne ut om noen trenger dette. Leger generelt vet alt for lite om stoffskiftet, og lidelsene er også svært individuelle, alle blir ikke kurert av det samme.

Skrevet

Jeg fikk også påvist lavtstoffskifte etter sv i feb 2006.

Hadde sympt som veldig sliten,trøtt,mistet MYE hår og var hoven i øynene.

Har gått på Levaxin siden da,men for ett år siden fant jeg "min dose"

Fungerer veldig bra nå.Men sjekker meg ca hver 3mnd.

Må også bruke Levaxin resten av livet.

Er spent på event neste SV åssen det blir med endring av dosen osv.

Lykke til.

Skrevet

Kan ikke helt skjønne at kosthold kan erstatte inntaket av Levaxin.

Levaxin er jo hormonet Thyroxin som produseres i skjoldbrukskjertelen som ligger i halsen.

Det er når den slutter selv og produsere Thyroxin man får påvist lavtstoffskifte.

Produserer den formye blir det høytstoffskifte.

Man får jo ikke tilsatt dette hormonet igjennom mat.

Men endret kosthold og Levaxin er jeg med på.

Men kroppen MÅ ha dette hormonet for og fungere opptimalt.

Blir som at en bil uten olje fungerer dårlig.

Skrevet

Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke kan så mye om dette, utover det de jeg kjenner forteller, men jeg vet at mange som får diagnosen sliter med at de, selv på medisiner, ikke fungerer i hverdagen, ser også fler av de som har svart over her har dette problemet. Derfor antar jeg at dette opplegget kommer i tillegg til medisinene, ikke hørt at de skal slutte på dem hvertfall. Fant dette da jeg lete etter navnet på legen:

http://www.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2001%7C1145.pdf

Viser vel litt av problemet, at selv om man får diagnosen (som mange ikke får på mange år), så får man feil behandling fordi en del fastleger ikke kan nok om sykdommen.

Skrevet

Jeg fikk påvist høyt stoffskifte og struma for 2 år siden. Gikk på tabletter i 1,5 år, men måtte tilslutt operere. Jeg har nå fjerna 3/4 av skjolbruskkjertelen. Øynene (struma) har gått veldig ned og halsen ser omtrent normal ut igjen. Så det kosmetiske ser bra ut, men med det innvendig er det litt værre med...

Jeg er konstant trøtt og sliten, sover mye, blir fort irritert, mangler energi, har høy puls, svetter/fryser fort. Er langtids sykemeldt og fungerer generelt dårlig i hverdagen. På toppen er jeg alenemor og det krever jo sitt.

Prøvene var litt lave etter operasjonen, men nå er de helt fine. MEN symptomene kan sitte i kroppen opptil 1 år etter operasjonen.

Jeg går fremdeles på Levaxin og må nok gjøre det resten av livet.

Stå på og krev ditt, legene kan som regel for lite av denne sykdommen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...