Elin1980 Skrevet 6. juli 2008 #1 Del Skrevet 6. juli 2008 jeg er gravid i 6 uke og har ikke fortalt noen på jobben det enda. Jeg har fast jobb, men har fått et vikariat på en sjef stilling. Den stillingen jeg er i nå skal utlyses forhåpentligvis i slutten av august, og jeg er 99% sikker på at jeg får beholde den hvis de ikke vet aty jeg er gravid selvfølgelig. Jeg har gått på vikariat nå siden 1 januar 2008, og er redd for at utlysningen av stillingen blir utsatt enda lenger enn august, hva gjør jeg da?? Er kjempe redd for og gå ned i lønn og miste den stillingen jeg har nå. Når den utlyses og hvis de vet at jeg er gravid så vil de jo aldri i verden ansette meg fast da???!!! Jeg trives så godt i den stillingen og med ale folka jeg jobber samme, og lønna er kjempe bra...Om jeg ikke får beholde den så taper jeg mye... Hva skal jeg gjøre??Skal jeg sykemelde meg slik at jeg er sikker på og beholde lønna hvertfall?? Skal jeg si i fra at jeg er gravid? eller skal jeg vente med å si det til etter jeg forhåpentligvis har fått stillingen?? Da blir de sikkert kjempe sure på meg for at jeg har " jugd " for dem..Og da blir det bare kjipt og jobbe der brått..For når jeg da går til permisjon om en stund så må de ansette en vikar for meg, og det koster vanvittig med penger og tid... er myyyyyyyyye og sette seg inn i... Huff, jeg synes dette er kjempe vanskelig, for jeg har sååå godt forhold til alle på jobben og vil gjerne være ærlig, men må tydligvis være litt egoistisk hvis man skal nå langt her i livet.. Håper noen kan gi meg noen råd..er kjempe vanskelig !! Får jeg beholde den samme ønna som jeg har nå gjennom hele svangerskapet samt permisjon?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138176298-kontrakten-min-g%C3%A5r-ut-i-august-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2008 #2 Del Skrevet 7. juli 2008 Vanskelig situasjon. Min kontrakt går også ut i august, men jeg får jobbe her et år til har jeg fått vite - men har tenkt til å holde tett om en eventuell graviditet (driver å prøver!) til jeg har fått kontrakt, og er over de gyldne 12ukene. Men når man har et godt forhold til de man jobber med er det vanskelig å "juge". Kan du ikke vente med å si det til ny kontrakt er signert? Det er synd at mange arbeidsgivere ser på det som negativt, alle mer eller mindre skal jo igjennom en eller flere graviditeter i livet. Det er jo bare en liten periode av helheten du jobber der. Så lenge du har opptjent deg foreldrepenger så tror jeg du får lik lønn igjennom hele permisjonen hvis du velger 100% i litt færre uker enn hvis du hadde valgt 80%. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138176298-kontrakten-min-g%C3%A5r-ut-i-august-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-138181474
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2008 #3 Del Skrevet 11. juli 2008 Man pleier å vente til 12 uker er over. Jeg måtte fortelle det når jeg var bare 9 uker på vei i fjor pga ting på jobben. 10 dager etter hadde jeg en spontanabort... Ironisk? I din situasjon så ville jeg fortalt det den dagen du i tilfell blir tilbudt jobben, mulig en uke e.l. før. Hvis du er den rette for jobben så er det deg de vil ha og velger deg. Kommer selvfølgelig an på din sjef, men han vet det er en rett til å få barn. Å sykemelde seg er jo en ting, men hva i alle dager skal du gjøre da? Du er jo ikke lovet jobben...ennå. Uansett hvilken jobb eller stilling du har så må de sette inn en vikar. Er arbeidsgiver oppegående så ansetter han noen på engasjement/vikar for et år. De vil da ikke koste mer enn du vill gjort. De betaler jo ikke din lønn når du er hjemme i permisjon. I ditt innlegg virker det som du er mer opptatt av det enn å få verdens beste mirakel.... Å være ærlig kommer du lengst med. og husk at penger er ikke alt her i livet. Du bærer på noe mye mer verdifullt enn hva alle penger i verden kan gi deg. Så glem lønna og penger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138176298-kontrakten-min-g%C3%A5r-ut-i-august-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-138212496
JuliGutten Skrevet 12. juli 2008 #4 Del Skrevet 12. juli 2008 Arb. giver har faktisk ikke lov til å la være å ansette deg eller sparke deg pga graviditet... jeg ville tatt jobben:) Du kan jo i værste fall senere si at du ikke visste du var gravid før det var ganske langt inn i svangerskapet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138176298-kontrakten-min-g%C3%A5r-ut-i-august-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-138215917
Herkules Skrevet 12. juli 2008 #5 Del Skrevet 12. juli 2008 Klart arbeidsgiver velger bort en gravid om de syns det er negativt at man er gravid. Ingen lov klarer å sette en stopper for det. Klart det er viktig for en å sikre seg økonomisk. Om du forteller om din graviditet og de velger deg bort så kan du be dem begrunne det en annen ting er å be dem betale deg den lønnen du har frem til perm slik at du er sikret samme inntekt under permisjonen. Om du har et godt forhold til arbeidsgiver og de velger en annen til stillingen så kan du spille på det for å sikre inntekten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138176298-kontrakten-min-g%C3%A5r-ut-i-august-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-138216836
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå