Gå til innhold

Hvor lenge MÅ man være på sykehus etter ks?

Anbefalte innlegg

Sist dro jeg hjem tredje dagen, men kunne det vært mulig å dra hjem enda tidligere?

Skal ha KS nr to snart, og trives dårlig på sykehus. Vanskelig å sove og hvile der syns jeg. Hadde vært så mye bedre å kunne reise hjem.

Jeg vet det er en del sprøyter man må få, men det er vel bare to dager med blodfortynnende etter snittet? Og føllingsprøven må det vel gå an å stikke innom å få tatt etterpå? Hmm...

Jeg finner det vel ut når jeg kommer dit, men liker å vite på forhånd! : )

Noen her som vet?

Fortsetter under...

Så lenge såret gror fint og babyen og du er i fin form + at melken er kommet, kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke kan reise hjem litt før. Samtidig er det jo en tanke at du nå har en fra før hjemme og at det kanskje vil være mer avslappende å være noen dager på sykehuset? Men kanskje ikke hvis du trives dårlig..

Jeg fikk 5 blodfortynnende sprøyter etter mitt snitt, men var der bare i 3 dager. Var innom og fikk både disse og føllingsprøven..

Jeg hadde ks en fredag og dro hjem søndag. Var der altså i litt over to døyn, 51 timer helt nøyaktig. Jeg spurte om å få dra hjem en dag før (det var på Ullevål og der beregnes det tre dager på barsel), fordi det var umulig å sove der og liker meg ikke videre godt på sykehus, jeg heller. Jeg har et ks-barn fra før og visste derfor hva det hele dreide seg om og var veldig glad for å komme meg bort derfra så tidlig. Så vidt jeg skjønte, må ammingen være ordentlig igang før de ev. godtar at du reiser hjem så tidlig. Dro opp på sykehuset dagen etterpå for utskrivingssamtale, føllingtest og blodfortynnende sprøyte.

Så ja, det er mulig å dra hjem før tredje dagen.

Jeg mener du får dra fra sykehuset så fort du føler for det og det er helsemessig forsvarlig fra sykehusets side å sende deg hjem.

Det går jo an å te en telefon til sykehuset og høre deres generelle rutine på dette...

Som du sier finne du det nok tidsnok ut, men det kan jo samtidig være greit å vite på forhånd også :-)

Jeg har hatt tre keisersnitt. Første gang lå jeg 5 døgn (pyton lenge, sov ikke, slappet ikke av...lengtet hjem). Andre gagn lå jeg 2 netter på sukehus og 2 på sykehotell, (bedre men...). Siste gangen lå jeg akkurat 48 timer fra prinsessen ble født og til vi satt i bilen på vei hjem. Jeg fikk ikke blodfortynnende mer enn de timene, de sa at så lenge jeg var i aktivitet hjemme og ikke lå strak ut uten å bevege meg, så ordnet kroppen opp selv. En venninne dro hjem etter 3 dager og fikk med seg de blodfortynnende sprøytene hjem og satt de selv. Så det er nok litt forskjellig. Men det var uansett ikke noe problem å få dra hjem, fikk med smertestillende så jeg klarte meg bra. Og jeg var en super-lykkelig tre-barnsmor som var sååå glad for å være hjemme. Men det skal sies at jeg hadde mannen min hos meg den første tiden, ellers hadde det nok ikke gått...

Var innom og tok følling etter noen dager.

Lykke til!!

Da satser jeg på hjem etter 48 timer! Det får da klare seg.... Er jo nesten nabo med sykehuset, så... Og mannen min skal være hjemme hele tiden.

Hører "alle" sier at det er fint å få sove og slappe av på sykehuset når man har et barn hjemme, men det blir ikke slik for meg. Føler at jeg er konstant "på besøk" og etter sist fødsel lå jeg våken hele nettene omtrent. Var utslitt etter tre dager! Litt sykehusangst, kan du si. For meg er det lettere å sove hjemme med en treåring hoppende rundt i senga. (vel nesten da)

Takk for svar, høres ut som om det er litt forskjellig praksis. Og det kommer vel an på hvilken sykepleier/lege man treffer på.... mange av dem har sine heelt egne meninger har jeg skjønt.

Annonse

Jeg fikk tvillinger på en mandag kl. 12.30 og dro hjem onsdagen kl 15 !!!! Mye bedre å være hjemme!! Fikk to blodfortynnende sprøyter med meg hjem som stemora mi som er sykepleier satte på meg. Orka ikke være p åsykehuset mer, var bare stress og ikke fikk vi noe hjelp heller. det var så utrolig godt å legge seg i senga mi den dagen vi kom hjem. De sykehussengene er så høye og det var dritvondt å kommer seg opp i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...