vimsa;) Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 har en datter på snart seks måneder som får pupp to ganger om natten. spiser fort og sovner igjen med en gang nesten alltid. Synes det er koselig på sin måte også.. Så koselig når det er stille rundt oss og hun ligger helt slapp og god å spiser...) Men begynner å føle presset på nattavvenning fra folk rundt. feks sier helsesøster at når babyene runder et halvt år burde man slutte å gi mat på natten... Det jeg lurer på er: Er det noen grunn til å ta opp denne kampen hvis det ikke plager noen av oss? Og er det noe argument for å gjøre dette som jeg burde vite om? Feks at tulla ikke har godt av å våkne på natta eller no? Vil jo ikke fortsette hvis hun har det bedre uten:)
nungo Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Min personlige meninger er at dersomd ere begge (du og babyen) trives med dette er det vel ingen grunn til å stoppe før om et par måneder. Men jeg ville nok forsøkt å slutte nattamming rundt 8-9 måneder. Førstemann hos oss ble først nattavvent rundt8 måneder og minstemann er nå 6 måneder og får fortsatt 1-2 ganger om natten. "Min" helsesøster sier at det ikke nødvendigvis er riktig å avvenne rundt 6 måneder. Dette gjelder primært dersom babyen får 2-3 måltider fast føde om dagen - forutsetningen for å nattavvenne er at babyen er mett nok når hun legger seg. Morsmelk nedbrytes fortere og babyer som primært ammes vil derfor ikk være mette på samme måten gjennom hele natten som babyer der får mye fast føde. Vi har akkurat begynt smaskprøver på grøt og hun spiser vel 5-6 barneskjeer til kveldsmat - ellers bare pupp. Jeg regner derfor ikek emd å begynen nattavvening før rundt 8 måneder; eller når jeg syens hun får nok fast føde på dagtid :-) Jeg kan aldri tro at tulla di direkte tar skade av å bli ammet om natten, men om det fortsetter mange måender ennå kan det antakelig bli vanskeligere å avvenne. Oppsummert min mening; kos deg med amming om natten noen måneder ennå - kanskje det går seg til helt av seg selv :-)
majsenna™ Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Dette var en utrolig interessant tråd for meg å lese!! Har lurt på akkurat det samme. Tulla mi er snart 7 mnd og pupper 1-2 ganger hver natt. Hun sovner med en gang etterpå, og det gjør jeg også. Pappan våkner ikke i det hele tatt, så han plages heller ikke. HS maser om avvenning, og det gjør også omverdenen ellers. Syns det nesten er mer slitsomt å høre maset fra andre enn det er å amme et par ganger om natten. Hun spiser grøt morgen og kveld, og et halvt middagsglass med fruktmos til dessert... allikevel føler jeg ikke hun spiser nok til å være helt uten mat om natten. Hun drikker intenst i ca 10 min før hun raper og sovner, så da har jeg tenkt at hun nok trenger det. Godt å vite at jeg ikke er helt på jordet. Takk:)
vimsa;) Skrevet 5. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2008 takk for svar begge to:) Godt å vite at vi er flere. Her spiser tulla grøt to ganger om dagen hun og, men ofte litt for aktiv på dagen til å gidde å ligge på puppen så særlig lenge. tar liksom bare det aller nødvendigste.. Så som du sier, det kan jo være de trenger litt natt påfyll;)
MathildeC Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 Helsesøstre mener tydeligvis også mye forskjellig - min helsesøster mente at det aldeles ikke var nødvendig å avvenne datteren min da hun ble 6 mnd, faktisk mente hun at jeg i hvert fall IKKE burde ta fra henne alle måltidene på en gang. Kanskje jeg kunne kutte ut ett f.eks. Men da jeg var på kontroll sist, ved 10 mnd, mente hun vi kunne begynne å prøve... nå er hun snart et år og det er bare 4 netter alt i alt hun har vært uten puppen. Litt lei av nattammingen nå, men vi har prøvd en del forskjellig uten å få til å avvenne - vi klarer ikke gråtingen :-).
Bergene Skrevet 5. juli 2008 #6 Skrevet 5. juli 2008 En link om nattamming: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=71
des Skrevet 5. juli 2008 #7 Skrevet 5. juli 2008 Dette var fint å lese :-) Var nesten som om jeg skulle skrevet både spørsmålene og svarene selv ;-) Jenta vår er 7mnd, våkner ofte et par ganger om natta hun og, som regel bare for å få bittelittegranne pupp, så sovner hun igjen. Jeg lar henne t.o.m sovne ved puppen når hun skal legge seg til kvelden jeg, det er vel nokså bannlyst ettersom jeg har skjønt ;-) Hun blir selvfølgelig veldig avhengig av meg, men jeg syns at det foreløpig er OK jeg. Det jeg gruer meg til i fht avvenning generelt er å "ta fra henne" puppen, hun koser seg jo sånn! Jeg håper inderlig at hun er av de som etterhvert mister interessen av seg selv... Men tenk - i kveld gjorde jeg et lite forsøk. Hun tar egentig ikke flaske (drikker vann fra tutkopp på dagtid). Men når hun våkne i stad etter hun hadde lagt seg gav jeg henne vann på flaske i stedet for pupp, og hun tok det og sovnet akkurat som om det skulle vært puppen! Skal prøve meg litt mer fram med det der, hvis hun kan kose seg med det blir det ikke like ille for en litt for bløthhjertet mamma å skulle slutte med amming etterhvert. Så til HI; så lenge dette ikke plager deg syns jeg bare du skal fortsette å gå henne den kosen det er for henne å få litt pupp om natta!
vimsa;) Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. juli 2008 så godt med mange støttende komentarer jenter:) da tror jeg vi skal forsette å kose oss litt ti!!
spireliten Skrevet 6. juli 2008 #9 Skrevet 6. juli 2008 I følge Gro Nylander så kan man nattamme så lenge mor og barn ønsker dette. Det er opp til hver enkelt å avgjøre dette. Men skjønner godt hva du mener. I dagens samfunn forventer omgivelsene at man skal slutte når babyen er 6 mnd. Vi sluttet da lillegutt var ca 8.5 mnd. Det var for jeg syntes det ble så slitsomt etter han flyttet på eget rom. I tillegg ble jeg så sliten og trøtt på dagtid. Lillegutt spiste også dårlig med annen mat om dagen for han spiste seg opp om natta Dette ble bedre da vi sluttet å spise om natta. Gi pupp om natta så lenge dere vil hvis dere syntes det er greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå