¤pusi¤ Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Har BabyBjørn Aktiv som eg har brukt bare noen ganger. Snuppa er nå 6 mnd og 8 kilo. Blir litt tungt å gå turer i skogen med den. Hadde en meitai fungert bedre til dette formålet? Og isåfall hvilken meitai??? Noen synspunkter?
Yo&La+spire Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Skjønner godt at hun blir tung, Mei tai er definitivt bedre ja:) Den er bedre å bære med og barnet sitter ergonomisk riktig slik at det ikke får uheldige belastninger på hofter og rygg (slik de desverre kan få med BB). Meitai er rimelig lett å få på og siden barnet sitter tett inntil kroppen din kjennes h*n ikke så tung ut. Meitai kan derfor brukes leeenge, til barnet er 3-4 år. Selv har eg bare sydd egne meitaier, så eg kan desverre ikke svare deg på hvilken du skal velge, men visst du går inn på tettinntil (når siden begynner å fungere igjen) så kan du lese produktomtaler av mange ulike meitaier der (og finne linker til sider som selger). Eg vet at mange er fornøyd med babyhawk da....selv om den kansje ikke er den beste, så er den visst veldig god og den er ganske rimelig også....men som sagt har eg ikke prøvd den selv, bare hørt hva andre mener....
Gjest Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Ergobæresele er også knall goe å bruke... Den kan også brukes til barnet er 18kg... sitter ergonomisk riktig i denne også . og når babyen er så pass stor som det din er, kan du ha henne på ryggen i ergoèn.... jeg har ergo, både Emilie og meg elske den )
Gjest Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 Jeg har også ergo og er superfornøyd med den:-) men jeg har ikke prøvd noe annet enn den og elastisk sjal..
3tøffetyper Skrevet 5. juli 2008 #6 Skrevet 5. juli 2008 Jeg bare lurer litt på hvordan man kan si at meitai er ergonomisk riktig, og ikke gir skader? Hvor kan man finne dokumentert seriøs forskning på akkurat det produktet? Jeg synes nemlig at meitai ser helt unaturlig ut når det gjelder stilling for barnet. Beina presses veldig langt ut, og da må det jo bli belastning på skivene i ryggen?
Audacious Angel Skrevet 5. juli 2008 #7 Skrevet 5. juli 2008 Har du sett en baby med freikaspute? Alle babyer som har hoftedysplasi får en pute som de må ha på hele døgnet i minst tre mnd og i denne sitter de helt likt som i en meitai, sjal eller ergonomisk korrekt formsydd bæresele. Om du legger babyen din på ryggen på gulvet eller i senga når han hun er helt avslappet eller sover hvordan ligger beina da? Begge mine ligger hjulbeint, så dette er nok en veldig naturlig stilling som ikke belaster.
3tøffetyper Skrevet 5. juli 2008 #8 Skrevet 5. juli 2008 Ja, jeg har sett barn med pute. Men det er barn som er født med feil på hofte og jeg regner med at det må ekstra belastning til når de skal rette på dette. Det er vel ikke argumentet for å sette friske barn i samme stilling? Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg tror det er mye gjetting angående dette temaet. Det er mange år siden jeg fikk min første,og da ble vi anbefalt Babybjørn. I dag er ikke anbefalingene like sterke i den retningen. Man vet aldri hva som skjer med meitai o.l. produkter i fremtiden hva anbefalinger gjelder. Jeg ser av et annet innlegg at det var en dame som fikk pes fordi hun mente at bærerne i Afrika stod foroverbøyd med sjalene i åkeren, og at det derfor ble annen belastning på barna. Men grunnen til at de bærer mer på disse kontinentene er jo nettopp fordi de av , ihvertfall historiske grunner, gjorde det av nødvendighet. Barna var , og i enkelte tilfeller i dag -er, med på jobben. Personlig tror jeg at dersom det er bevist at det er mindre hofte og ryggplager i disse landene, så kommer det av livsførselen generelt,-de er mer aktive, går mindre på hardt underlag osv. Men som jeg skrev først, har til gode å se dokumentert forskning.
Yo&La+spire Skrevet 5. juli 2008 #9 Skrevet 5. juli 2008 Det som er viktig for at et bæretøy er ergonomisk riktig er at knærne til babyen er høyere enn rumpa og at bæretøyet går helt ut til knærne. For at dette skal vere mulig må babyen sprike litt, men det har de ikke vondt av;) Det er naturlig for dem. Det er lett å se at en meitai eller f eks ergo er ergonomisk riktig og at BB ikke er det utifra disse to kriteriene. (du kan google ergonomisk riktig så får du opp mange gode undersøkelser som viser dette). Grunnen til at de skal sitte slik er at vekten skal fordeles mest mulig slik at ikke all belastningen kommer på ryggen og hoftene. Hva tror du er mest behagelig/ikke belastende; å sitte på en stol med hele rumpa eller å sitte på en treplanke? Når beina til babyen ikke får skikkelig støtte kompenserer babyen med å anstrenge rygg og hofter for å holde seg "stabil". (uff, vet ikke om du skjønte hva eg skrev, men prøv å finn en link som forklarer litt bedre!)
¤pusi¤ Skrevet 5. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. juli 2008 Takk for synspunkter jenter! Kanskje eg skal få prøvd en ergo. Har forresten en ringslynge også, prøvde den når snuppa var ca 2 mnd. Men det ga eg opp! Fikk det ikke til. Kavet og stresset og det endte med noe ufine ord! :-)
3tøffetyper Skrevet 5. juli 2008 #11 Skrevet 5. juli 2008 Jeg skjønte hva du skrev, og det høres jo logisk ut: ) Jeg bærer ikke barna mine i noen sele, fordi jeg selv har en ryggsykdom. Jeg har derfor lest veldig mye om rygg, og vet at uansett stilling - når man sitter, belastes skivene. Men da er vel hele cluet,- alt med måte! Dere får bære dere som kan, men man skal ikke bli for opphengt i dette utstyrshysteriet som følger med når man får barn i dag. Ta i bruk de produktene man synes man trenger og eventuelt trives med, men ha fokuset på barnet,- ikke på å gjøre alt "riktig" i forhold til hva i omgivelsene, og eventuelt motene måtte mene. Det at vi har pest oss igjennom gjennomsnittlig ni måneder med diverse plager, og en tøff fødsel burde være status nok!!: )
Audacious Angel Skrevet 5. juli 2008 #12 Skrevet 5. juli 2008 Her kan du lese masse :-) http://www.barnvedhjertet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=100
Yo&La+spire Skrevet 5. juli 2008 #13 Skrevet 5. juli 2008 Du har jo selvfølgelig rett i at uannsett stilling så belastes ryggen, derfor er det viktig å finne en måte å bære/ha med seg barnet sitt på som ikke belaster unødvendig mye. Ryggen tåler jo og er skapt for endel belastning (som også resten av kroppen), men tåle kansje ikke feil belastning....Eg bærer jenta mi mye, bruker ikke vogn, derfor blir det kansje noen timer per dag, og derfor synes eg det er viktig å finne en måte å bære henne på som er ergonomisk riktig og dermed ikke belaster ryggen og hoftene på en uheldig måte. Derfor bærer eg i sjal og ergo. Også det å sitte i vogn belaster jo ryggen til barnet (til og med å ligge i vogn belaster litt), men som du sier; alt med måte;) Ingen barn bør sitte i bæretøy elller vogn 24 timer i døgnet. De må jo selvfølgelig få vere i andre stillingen i løpet og dagen og natten! (det er jo også de fleste, f eks når de søover om natten, ligger og leker osv.) hmm....poenget mitt er vel at det finnes bæretøy som er ergonomisk riktig og dermed ikke belaster rygg og hofter FOR MYE, og det finnes bæretøy som man skal bruke begrenset fordi det kan belaste for mye, (og man skal selvfølgelig alltid ta hensyn til barnet først;) I vårt tilfelle elsker snuppa å bli bært og vi elsker å bære henne, og det er det mest praktiske for oss. Uavhengig av hva alle andre måtte mene....men det er en grunn til at dette har blitt "mote" nå da. Bæring er jo fantastisk!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå