Gå til innhold

Expat eller erfarne ammere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på ca 2,5 mnd. Han har næringsvett til tusen og har nå ca doblet fødselsvekten sin.

Minien min har frem til nylig spist ca med 1 -1,5 t mellomrom, og ofte på natta. Periodevis opptil 14 x i døgnet. Hadde i starten flere runder med økedøgn hvor han "hang" kontinuerlig. Så hadde han en liten periode på natta hvor det kunne gå opp til 3 t mellom måltidene. Men så ble det oftere på natta igjen. Kan det ha vært litt mindre intense økedøgn som gikk over litt lengre tid?

Så plutselig snur det og nå kan det gå mellom 5-6 t mellom måltidene på natta og 2-3 t på dagen. Kjempedeilig!!! Men blir redd for å minske produksjonen pga det går så lang tid på natta. Har pumpet meg på natta eller morgenen til nå pga brystspreng. Men hvor lang tid kan det gå mellom måltidene pr bryst uten å miste melk? Nøyer seg med en pupp på natta og tømmer den ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg en erfaren ammer, men kan jo prøve meg ;-) Hehe. Gutten din har nok blitt mye raskere og sluke maten i seg, og får nok i seg det han trenger. Du skal ikke bekymre deg hvis han går opp i vekt, er fornøyd og ikke virker sulten ;-)

Mtp. om du er redd melkeproduksjonen din skal gå ned, så gjør den ikke det. Det som er så flott med puppene er at de tilpasser melkemengden (som oftest) etter hvor mye barnet ditt trenger. Jeg ville ikke pumpet meg om natta, hvis du har nok melk til barnet ditt. Og det høres ut som du har nok i massevis hvis han bare tømmer halve puppen om natta. ;o) Jo mer du pumper, jo mer melk kommer det...

Skrevet

men når man har så spreng på det andre som han da ikke spiser av om natten, så må man vel pumpe?

Når man tror man har fått dreisen på amming, så dukker det alltid opp noe nytt:)

jeg kunne gjerne tenke meg å kutte ut pumpingen på natten, men er det ikke risiko for tette melkeganger og slikt om man får så spreng? Og hvor lang tid vil det gå før det stabiliserer seg?

En annen ting er dette med å tømme brystet hver gang man ammer? Hvor viktig er det? Er ikke alltid like lett i praksis, Barnet vil jo ikke alltid ha samme mengde og kan av og til gi seg før det er tomt, Og da når det skal ha mat igjen neste gang, må det jo nesten få fra det andre brystet som da har fått lang pause og rukket å fylle seg skikkelig opp.

Skrevet

I begynnelsen så kan du pumpe litt ut for å lette på trykket. Men hvis du fortsetter å pumpe puppen tom om natta så vil ikke melkemengden bli stabilisert etter barnet, men etter barnet og pumpa, hvis du skjønner? Hvis jeg var deg ville jeg melka litt ut om natta hvis du føler at det sprenger skikkelig. Hvor lang tid det tar før det stabiliserer seg, det vet jeg ikke. Men regner med det ikke tar så mange dager?

Ang tette melkeganger.... Du vil alltid ha brystspreng i perioder når du ammer, og da kan man ikke pumpe ut alt i tillegg til at barnet suger. Men man kan jo lette på trykket hvis det er ubehaglig ;o) Det har hvertfall jeg gjort, og har aldri hatt tette melkeganger. For jo mer du pumper, jo mer melk produseres det.

Du må ikke tenke så komplisert. La barnet suge på puppen din, ferdig med det. Hehe. ;o) Det er ikke nødvendig å pumpe seg i tillegg med mindre du har for lite melk, noe du ikke har.

Så hvis jeg var deg ville jeg sluttet å pumpe meg, og heller la barnet bestemme når han vil spise. Og hvis det nå er slik at du har ekstrem puppespreng om natta så kan du håndmelke (hvis du får til) ut litt ;o)

Expat eller noen andre ammeeksperter får rette det opp hvis jeg skriver feil nå... Men det er hvertfall det jeg gjør, og jeg har nok av melk i massevis, aldri hatt tette melkeganger heller. ;o)

Skrevet

Har bare ikke lyst til å miste melk så jeg får enda flere runder med økedøgn dersom ikke det er nødvendig. Kan jo gå 8-10 timer mellom han da spiser fra den samme puppen igjen, det som bekymrer meg mest...

He, he har vært vant til at han spiser så jevnt og trutt...

Takk for svar! Ps det anonyme innlegget er fra en annen =)

Skrevet

Ok, jeg trodde det var du som skrev det, men kom bort i anonymknappen ;)

Du vil jo alltid ha økedager... Her kan det også gå opp til 8 timer før han spiser fra andre puppen. Jeg tenker at det er han som bestemmer hvor mye melk jeg skal produsere, hvis du skjønner? Jeg gidder ikke å pumpe meg i tillegg hvis han får nok hver gang han spiser. ;o) For da produserer jeg jo for mye melk (må få legge til at jeg har for mye melk uansett).

Hehe, ja, han får nok i seg den næringen han trenger, tror du ikke? Er han blid og fornøyd ellers? :)

Skrevet

Hi, hi han får absolutt nok- legger masse på seg så det er jeg ikke redd for...Men periodevis tømmer han begge brystene. Han veier nå ca 7,5 og 2,5 mnd. Startet på 3800 gram. Stort sett blid og...

c¨,)

Skrevet

For og si det sånn, jeg ville IKKE bekymret meg...Hehe! Mini her er 4 mnd og veier 6,8 kilo!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...