Gå til innhold

Spm til dere som har født...

* vannmamma *

Anbefalte innlegg

1) Er det noen som kjenner til eller har erfaring med setefødsel med tvillinger? Eller blir stort sett alle tvillinger tatt med ks når Tv1 ligger i seteleie?

Jeg er 32+1 og fikk vite at begge ligger i seteleie på gårdagens kontroll. Legen sa at det selvsagt er teoretisk mulig at Tv1 snur seg, men at fostrene erfaringsvis har bestemt seg for leie på denne tiden. I og med at jeg er 2.gangs hadde jeg ikke vært redd for setefødsel med bare èn inni der, men er jo mer skeptisk nå... Har ingen problem med å ta ks dersom det er det som viser seg å være det beste, men har jo likevel ønske om å føde vaginalt igjen. Skal til jordmor på Riksen om 1 og 2 uker, for bl.a å diskutere fødselsscenarier, før ny legekontroll om 3 uker. Begge fostrene er store og fine og alt er helt topp (ca 1900 g hver, rikelig fostervann, bra blodtrykk og blod%).

2) Hvilken brystpumpe bruker dere? Manuell eller elektrisk?

Fortsetter under...

Hei! Jeg kan svare på spm 1 ; Tv1 lå i seteleie og min gynekolog på volvat sa at det ble ks hvis hun ikke snudde seg. Dette trodde jeg helt til jeg var på s.hus kontrl i uke 35+3. Da spurte jeg legen hvordan det ble med fødselen siden tv1 lå i sete. Han sa at det var helt uproblematisk og at det ville bli vaginal fødsel. Jeg fikk sjokk og klarte igrunnen ikke si noe mer på den kontrollen. Brukte den uka imellom kontrollene på å lese om setefødsler, og ba om ks da jeg kom på sykehuset uka etter. Jeg hadde en tøff førstefødsel, som endte i vakuumforløsning og revning mm. Legen som jeg hadde fast på kontrollene på sykehuset denne gangen var han som forløste lillemor med vakuum. Og han hadde full forståelse for mitt ønske. Når det er sagt er det jo ikke noe i veien for at man kan føde tvillinger i seteleie. Jeg vet at det er ulik praksis fra sykehus til sykehus. På Haukeland er det veldig vanlig med setefødsler, mens noen steder er det uaktuelt.

Jeg brukte internet til å lese om fordeler og ulemper med setefødsler, og det vil jeg anbefale deg også til å gjøre, Da vet man litt mer hva det går ut på.

Masse lykke til :)

Hallo!

1) Her har jeg ikke mye jeg kan hjelpe til med. Mer enn at jeg selv hadde tv1 med hode ner og tv2 i sete/tverr hele svangerskapet. Når så tv1 kommit ut snudde tv2 seg slik at han også kom med hode først. Legene syntes imidlertid ikke det var helt topp. De hadde heller hatt ham med stumpen/føttene først slik at de hade mer å "dra" i.

2) Jeg har Avents manuelle brystpumpe. Det skal imidlertid sies at jeg ikke pumper hver dag, kun inimellom for å sjekke at gutta har tømt brystene eller da noen av dem sover over et måltid. Syns den er helt grei til dette. Hvis jeg skulle pumpet meg hver dag og for hvert måltid hadde jeg nok gått for en elektrisk dobbelpumpe med flere "flaskehoder". Da vil pumpingen gå raskere og du trenger ikke å vaske og sterilisere "flaskehoder" etter hvert måltid. Pumpen kjøpte ikke jeg før den dagen vi kom hjem fra barsel. Kan være dumt å gjøre det tidligere da det ikke er sikkert at du trenger noen pumpe! :)

Kan bare svare på spm 2) Anbefaler ALLE som pumper mye å leie elektrisk dobbeltpumpe på apotek. Har selv leid Medela, det går superraskt - føler ikek akkurat jeg har mye tid til overs om dagen.. Har også kjøpt Avents manuell pumpe fordi jeg pumper ofte og er ikke alltid like lett å finne et eget rom med stikkontakt. Nå pumper jeg i bilen, på et offentlig toalett etc. Kjøpte den manuelle etter en runde med brystbetennelse...

1) min tv1 lå i sete, tv2 i hodeleie. I utgangspunktet helt greit for Ahus å føde de i slikt leie. Nå så de i uke noen og 30 at tv1 hadde navlestreng og bein forran setet. Dette ville komplisere fødsel, fikk beskjed at om vannet gikk hjemme kunne bein komme først og dra med seg navlestrengen - og dermed gjøre at tv1 ikke fikk tilstrekkelig oksygen. Derfor ble det ks på meg. Om jeg skulle føde sete en senere gang (får nå håpe at det ikke blir flere barn på meg da men... 4 er nok!!) skal jeg hvertfall være sikker på at det er et "rent" sete.

MEN - samtidig... kunne jeg født, ville jeg helst gjort det en evnt neste gang. Føler meg noe "snytt" etter ks.. Selv om det var "kjapt/trygt og kontrollert..." :)

2) anbefaler på det varmeste Medela Swing som selges på apoteket. Kjøpte den en uke etter vi kom hjem, hadde ikke greid meg uten.. Den er elektrisk og kan også gå på batteri. Den er liten og grei å ta med seg. Leie (hvertfall der jeg har sjekket) blir fort like dyrt som å kjøpe.. Min kostet 1112,-. Det er dessuten faktisk veldig lett å selge den brukt.

Lykke t!

klem

Takk for fine svar. Jeg har de siste dagene startet informasjonsinnhenting, som Oftebustat også anbefaler, for å kunne sette alternativene opp mot hverandre. Anser meg selv som en ubekymret person og har også tillit til de på sykehuset som jeg skal konferere med i tiden framover, og jeg har tro på at jeg blir komfortabel med den endelige beslutningen. Fødselen blir som den blir, så det er bare å møte opp og se hvilken vei de to inni der kommer... :-)

PS: Fikk vogna inn døra tidligere i uken, og da gikk det for alvor opp for meg at det ikke er så lenge igjen... Og storesøster går og klemmer og nusser på magen min og sier "Åååhh, lillesøster/-bror..." med pludrestemme. "Smelt" Får håpe det varer... :-)

Annonse

Hei,

Jeg hadde jo KS pga. tvilling 1 i seteleie, men fikk inntrykk av at det er helt vanlig å føde vaginalt også på Ullevål. Hvis du leser på dobbeltglede-forumet er det en poll om dette, som viser at det er mange som har født vaginalt. Tror man blir passet utrolig godt på under fødselen, så det ikke oppstår komplikasjoner. For min egen del må jeg iinnrømme at jeg er glad for at det ble snitt.

Angående 2, så har jeg også leid en Medela på apoteket.Super pumpe, men nå pumper jeg ikke så ofte lenger så jeg har tenkt å levere den tilbake og gå over til en vanlig liten Medela elektrisk.

Lykke til med siste innspurt :klemme:

Spm 1:

Jeg valgte også keisersnitt da tv1 lå i sete, jeg fikk full forståelse for det av legene på Ahus..jeg er veldig fornøyd med valget i etterkant selv om jeg på en måte litt føler meg snytt for en fødsel. Sjansen for akutt keisersnitt ved vanlig fødsel var opp mot 70 % sa en av legene..og det er jo grunn nok til å "safe" det...

Spm2: Jeg har også leid medela "dobbelpumpe" på apoteket og er veldig fornøyd med det, jeg pumper også mye og den er veldig effektiv! Koster litt penger på sikt men føler alikevel at det er greit.

Lykke til!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...