Gå til innhold

Gravid og overvekt..risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt gravid å lurer på om d er noen større risiko når men er så overvektig som jeg å være gravid...

180cm høy å veier 146kg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulere med graviditeten!

Ja klart det er større risiko å gå gravid når man er stor! -Økt sjanse for svangerskapsdiabetes blandt annet. Det skal vist være større risiko ved fødsel også. Ellers er det jo tungt for kroppen, som har det tungt fra før når man er så tung.

-Men når det er sagt, med god oppfølging fra lege/jm går det helt sikkert bra! Prøv å spis fornuftig (slik at du unngår unødig vektoppgang), vær i aktivitet helt fra starten, selvom det føles tungt. -Skal love deg at når det er noen uker igjen er ALT tungt, jo bedre form du er i jo bedre! Er vistnok ikke noe større sjanse for å miste enn normalt vektige :-)

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer så mye med bebiss i magen. Hvor langt er du på veg?

Det er vel kanskje litt mer å tenke på for oss større enn for dem som er "normalvektige", men som tidligere nevnt. Pass på hva du spiser og at du beveger deg så skal nok alt gå bra....

Det sa legen min til meg i dag...:)

Skrevet

hei og gratulerer med spire, jeg har diabetes fra før av, og måtte begynne med insulin i begge mine svangerskap. ellers har jeg aldri hørt noe om at det skal være så mye tyngre fordet om jeg er tung.. 164cm og 127 kg. sist svangerskap gikk jeg ned totalt 14 kg. og har så langt gått ned 2 kg i dette.. er 21 uker på tirsdag. fødselen var forholdsvis lett, og varte noen timer (fra ca 9-10 om morgenen til 1320)

Skrevet

Gratulerer med spire. :D

Skrevet

gratulerer så mye ...

når jeg fikk første mann veide jeg 140 kilo og det var ikke for ingen ting det blir kaldt risikosvangerskap. Det er en del større belastninger på kroppen med så mange kilo.. og det er derfor veldig viktig å spise riktig og bevege seg i denne perioden. skal love deg at det blir tungt på slutten. i dag venter jeg nr 2 og har 1 uke igjen til termin og veier 120 kilo.. skjønner ikke atte jeg klarte å veie 140 kg med første.. men men du klarer det ... men risiko ja det er det ..

Skrevet

forrie svangerskap gikk jeg opp bare 10kg å gikk ned 12kg etter fødsel`n. å da spste jeg normalt å trente heller ikke noe særlig.. men var da ikke sååå stor som jeg er nå.. var 116kg i begynnelsen i svangerskapet.. men no e æ 146kg.. så er litt urolig om kroppen min tåler d.. at jeg ikke blir helt ødelagt..

HI

Skrevet

Hei og gratulerer med barn i magen,

Jeg ser at det ikke har blitt nevnt, men det er også større fare for svangerskapsforgiftning ved høy vekt ettersom det er større muligheter for å få høyt blodtrykk. Dette er da nok en god grunn til å passe vekten og ikke gå opp mer enn aller høyest nødvendig.

Det viktigste er at du hører på JM/legen din, spiser sunt og beveger deg hver dag.

Lykke til!

Skrevet

takk :)

var på helsestajonen å fikk snakket så vidt med en jordmor.. får henne virket d ikke som om jeg skulle få noen problemer i svangerskapet.. d var litt større risiko når d gjelder høyt blodtrykk svangerskap diabetes.. men ettersom jeg ikke hadde noen problemer forrie gang så skulle d gå bra denne gangen å mente hun.. men hun vet sikkert ikke hvor tung jeg egentlig er.. mange trur ikke at jeg veier så mye som jeg gjør..

men jeg har vært flink å vært ute å gått å spise sunnere.. nå har æ jo kjempe motivasjon til å stå på :)

HI

Skrevet

Hei!

jeg veier 120 kg og har gjort det i de siste to svangerskapene, gikk opp kun henholdsvis 4 og 8 kg. Jordmor sa til meg at det er vektoppgangen de er opptatt av ,ikke utgangsvekta .Men det er klart at det er noe risiko.

selv har jeg hatt lette,komplikasjonsfrie svangerskap og fødsler og ingen av barna var store.Men det er lettere for meg å være bevisst på hva jeg spiser når jeg går gravid enn ellers og heldigvis så mister jeg lysta på søt og fet mat. Av mosjon så passer jeg på å gå en del,men ikke noe mer enn normalt.

Så gratulerer med spiren og lykke til! Ønsker deg et fint og problemfrit svangerskap!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...