lillesøster skal bli storesøster Skrevet 4. juli 2008 #1 Skrevet 4. juli 2008 Lillemor er 2 år og 8 mnd, hun spiser enda utrolig mye sand, tørket henne akkurat etter do besøk,og var nødt til å vaske henne i vasken for ikke å skrape opp rompa hennes pga sand. De sier i barnehagen og at de synes hun er altfor stor til å spise så mye sand som hun gjør. Hvor gammel var deres små da de sluttet med å spise sand? Har dere noen forslag hvordan jeg skal få henne til å slutte? hun er jo så stor, snakker og forstår jo alt, har jo sagt til henne hun ikke må spise sand fordi hun får vondt i magen, men hun fortsetter jo bare. Er ikke sånn at hun bare smaker litt, er heller sånn at munnen er full av sand hver gang.
Gjest Skrevet 4. juli 2008 #2 Skrevet 4. juli 2008 Mine barn har aldri spist sand. Er det vanlig å spise sand da? Klart det kanskje har kommet litt inn i munnen ved lek, men aldri mer enn de klarer å spytte ut.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2008 Er det ikke vanlig? kan ikke huske at eldstemann gjorde det i noe særlig grad, men lillemor derimot...
Snupi27 Skrevet 4. juli 2008 #4 Skrevet 4. juli 2008 selvfølgelig er det vanlig at barn spiser sand. men det er jo forskjell på hvor mye de spiser =) emilie er 11 mnd og spiser ikke så kjempe mye sand. jeg er ikke sikker på om det er noe å gjøre jeg.. må vel passe litt på når hun er i sandkassen å stoppe henne før hun putter det inn..?
MintCondition Skrevet 4. juli 2008 #5 Skrevet 4. juli 2008 Hun smakte endel på sanda rundt 1-1 1/2 år, men etter det har hun gitt seg, syns visst ikke det var noe godt lengre
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2008 Saken er jo litt den også at hun er så stor, og pleier å være ute i sandkassa alene mens vi gjør andre ting enten ute eller inne, er egentlig svært sjelden vi sitter der sammen med henne. Hender storebroren sitter der sammen med henne, men han registrer ikke at hun spiser sand. Vi bor i et lite trafikert område, og jeg vet hun ikke går utenfor området, for dib politiet som sikkert vil arrestere meg for ikke å være ute med henne hele tiden.
Silje og Vaniljebollene Skrevet 4. juli 2008 #7 Skrevet 4. juli 2008 Her sluttet hun med sandspising da hun var passert året. Vi gjorde ikke noe spesielt, hun bare brydde seg ikke lenger. Men husker lillebroren min, han spiste sand til han var 4 år gammel. Han også sluttet av seg selv. Vet ikke hva annet du kan gjøre enn å si nei når du ser at hun gjør det.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. juli 2008 4 år gammel, ja... har bare denne sommeren og neste igjen da;) er jo en trøst. Trodde liksom at hun som er "så stor" snakker, og forstår så mye skulle forstå når jeg sier at hun ikke må spise sand, at hun får vondt i magen, og blir skitten og sandete i munnen, men det gjør hun altså ikke.
Kåre Moradi Skrevet 4. juli 2008 #9 Skrevet 4. juli 2008 Jeg ville kanskje hørt med legen eller noen med ernæringskompetanse, og grunnen til det er at jeg har hørt at overdreven sandspising hos barn kan bety mangel på noen stoffer, fks mineraler som finnes i sand. Akkurat som når gravides matlyster kan mistenkes å ha noe med økt behov for et mineral eller vitamin eller ettellerannet. Dette er jo så individuelt fra person til person - og trenger ikke nødvendigvis ha noe med kostholdet å gjøre. Veeeldig usikker, og kanskje er det bare en myte - men verdt å sjekke opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå