Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjekket dere egen rhesusfaktor før dere valgte donor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjorde ikke det, men har to venninner (gift par), som begge er rh negative, og de valgte en negativ donor for å være på den sikre siden!

Skrevet

Hei

Da jeg begynte hos Stork så spurte jeg, og fikk beskjed om at det ikke hadde noen betydning. Mener at det er slik at hvis du er rhesus negativ og får et postitivt barn så vil de gi deg en sprøyte for å forhindre at du danner antistoffer mot barnet (påvirker potensielt barnet i neste graviditet).....

Skrevet

Jeg er Rh-neg, men dette var ikke et tema ved ins. verken hos Stork heller Nordica. Har i ettertid fått vite at donor er blodtype A +- men vi vet jo ikke om fosteret er rh-neg eller ikke. Jeg fikk en sprøyte (anti-D)etter jeg tok fostervannsprøve, og har nå tatt blodprøve for sjekk av antistoffer i uke 32. Skal ta ny sjekk i uke 36 (de ser da etter om jeg har dannet antistoffer). Når jeg har født vil de sjekke blodtypen til barnet- om den ikke er rh-neg vil jeg få en sprøyte til- er den rh-neg hos barnet trenger jeg ikke sprøyte. Men, det er helt uproblematisk å være førstegangsfødende rh-neg med rh-pos foster i dag- man får sprøyten mhp neste svangerskap.Så dette hadde jeg ikke tenkt noe mer på var jeg dere, det er nok av annet å tenke på:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...