Gå til innhold

Vi har urkrefter! Stol på kvinnekroppen

Anbefalte innlegg

Man leser om det i bøkene og det stemmer. Under fødselen av mitt første barn (som gikk uten smertestillende) var det virkelig som om en urkraft tok over. Jeg tror det hjelp en del på forhånd å forestille seg denne kraften og ha tiltro til at den dukket opp. Jeg forberedte meg mentalt lenge før med masse fine bøker.

En annen ting som overrasket meg ved fødselen var forståelsen av smertene. Smertene skyldes muskulatur som strekkes og vev som forbereder seg på å skyve barnet ut. Det er smerter med en årsak og de er ikke farlige ( som ved tortur, store kuttskader, ben som knekker). Å forstå dette hjalp meg til å ha mindre angst for smertene.

Etterhvert som riene kom tettere, var det som om man kom i en transe. Man er sliten etterpå, men smertene er borte (vel, man er jo øm der nede noen ukers tid).

Ikke for å skrøyte, men jeg vil bare si at dersom dere klarer å stole på kroppen deres og få til denne mentale forberedelsen, så går det nok fint.

Dette et råd til førstegangsfødende med angst. Jeg har ikke noe lurt å si til de med fæle fødselsopplevelser fra tidligere.

De fleste norske kvinner er bygd for å føde barn. Og de fleste slipper i dagens samfunn å sette barn til verden før de er ferdig med puberteten.

Så stol på den voksne kvinekroppen din!

Fortsetter under...

Herregud, at det alltid er noen som må putte slik bullshit inn på dette forumet! Wow, tenk så enkelt alt var om det bare var å tenke at kroppen er bygd for å føde barn, urkraften tar over og gudene vet hva, kanksje kan kroppen plutselig fly også om vi bare stoler på den! Gratulerer med troen på at mennesket bare er fysikk! Det er bra. Vi er vel tilbake på steinalderstadiet nå.

Ok, så det du sier er at hvis man bare stoler på kroppen sin så går det meste bra. Jeg har en såkalt "fødekropp" i følge jordmødrene og legene. Og jeg stolte på den hele veien i over 40 timer. Likevel endte det med kaos og en baby på intensiven etter vakum-mishandling fra en totalt inkompetent lege. Merkelige greier - jeg stolte jo på urkraftene mine og så gikk det ikke likevel.

Siden du, HI, tror verden er svart-hvit og alt er enkelt om du bare har selve Innstillingen på plass, foreslår jeg at du kaster deg over dameblader o.a. som forteller deg hvordan du kan gå ned 10 kilo på en uke, hvordan du kan bli lykkelig på dagen om du bare leser den riktige artikkelen, etc. Vidunderkurer av alle slag burde gå hjem hos deg. Vi andre som vet at dette er det reneste vas, trenger ikke bruke penger på slikt tull.

desverre går ikke alle fødsler bra, om man er innstilt på å føde eller ikke... ting kan gå galt. d er uansett ikke grunn nok til at "alle" skal få ks, fordi de ikke føler for å føde......syns mange for lett får innvilga ks fordi de har bestemt seg for at de ikke har lyst å føde...mange uten at de har prøvd å føde engang... d blir litt for lettvint, spør du meg...

tror ikke HI mente noe galt med innlegget sitt. d må da være lov å prøve å motivere litt, vel? selv om d tydligvis ikke hjalp..

Annonse

Å hjelpe meg...stole på urkraften og kvinnekroppen...

Joda, jeg gikk på fødselsforberende kurs, leste meg opp på Lamazemetoden og var kjempepositivt innstillt og stolte på kroppen min. Du vet "positiv smerte" osv.

Vel, fødselen min dro ut i 26 timer, og smertene var av en annen verden. Det endte med katastrofekeisersnitt fordi babyens hjerteslag plutselig forsvant. Fikk fortalt etterpå at dette var fordi kroppen min kollapset på grunn av at det tok så lang tid og hadde ikke mere krefter igjen å jobbe med.

Så jada, stol på kvinnekroppen så går det nok så fint ja......meg en vss plass!

Oj. her var mye sutring. Føler meg priviligert som er litt positiv.

Har en masse venninner som opplevde det samme angående "urkrefter". Noen av dem hadde dessuten ekstreme fødsler uten at de er vettskremte av den grunn. De har født igjen, selv om de havnet på intensiven etterpå eller måtte ha blodoverføring i en haug med timer.

Men klart, jeg tror ikke verden er sort og hvit. Det var ment som en helt seriøs oppmuntring. Skal holde meg helt borte fra dette forumet heretter. Dere får slite i fred. Har visst hatt for mye tid en kveld.

Håper det ordner seg for dere. Får håpe dere får god hjelp.

Du er ikke lite frekk anonym 20:32 (som jeg går ut i fra er HI).

Det du kaller sutring er reaksjoner fra kvinner som har opplevd noe av det verste man kan oppleve og som reagerer på din rosenrødemaling av kvinnekropp og fødsel.

Det er som regel ikke det at man må ha blodoverførig og diverse som gjør en fødsel ekstrem, er heller det som skjer UNDERBEIS i fødselen. Skulle jammen meg tatt 15 blodoverføringer eller sydd i 3 timer, fremfor å hatt en helt jævlig fødsel som man blir traumatisert av!

Hvis det er noen som trenger hjelp her, så må det være du.

Og det du trenger hjelp til er å se utforbi din lille boks.

Ikke alle innlegg av anonym er av meg (HI) her. Bare et siste saklig innlegg før jeg sier farvel til dette forumet for godt:

Jeg skrev i første innlegg at jeg mente dette som et råd til førstegangsfødende, ikke dere som har hatt helvetes fødsler. Stakkar de førstegangsfødende som roter seg iunn på dette forumet. De må jo bli vettskremt. Til og med jeg har begynt å få litt angst av å lese det dere skriver. Dette må være BIM sitt mest pessimistiske og nedbrytende forum.

Klar menneskekroppen klarer mye mer en man tror. Det handler om mental innstilling, og den kan man jobbe med før man skal gå gjennom en fødsel. Det er en del av fødselsforberedelsene. Dette var ikke et tips til de med vonde fødselsbearbeidelser.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...