Gå til innhold

Alle spør

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde folk hadde mer vett enn å grave i historien rundt min graviditet. Både venner (som er greit at spør), bekjente som kollegaer, naboer o.l. spør om bf. "Bf er like glad som deg?" (med en ironisk stemme), "Du har ordnet opp med ***, eller?"

De som kjenner meg vet godt hvordan det har vært med han. Han har to sterke personligheter, en som jeg elsker og en som jeg hater, nå etter at jeg ble gravid er det bare den siste jeg har fått sett. Og han kommer neppe til å ble den jeg er glad i på heltid, lett å leve i håper før virkeligheten kommer opp.

Men jeg skulle ønske folk kunne la være å spør. Mange gjør det selv om de vet hvor ustabil han er, og hvordan han har oppført seg mot meg i alle årene. Er det bare for å såre meg enda en gang?

Kanskje dere lurer på hvordan jeg kunne bli gravid når han er så ustabil, men en må være i situasjonen for å forstå den

Fortsetter under...

Skjønner at du blir såret over at folk graver og spør. Sånn var det for meg også da jeg begynte å offentliggjøre graviditeten. Det første folk spurte om var: "Hvem er faren?". Skjønner at de lurer, da jeg er singel. Men nettopp derfor burde folk skjønne at dette ikke var planlagt og at det er et sårt tema. Men jeg tror faktisk ikke folk ønsker å såre, det ligger bare til menneskers natur å være nysgjerrig...Men at folk kommer med spydige kommentarer skal du ikke finne deg i!

Hei! :)

Jeg er ikke i samme situasjon som dere, men jeg kjenner meg igjen i dette med å bli stillt vonde spørsmål.

Mitt problem er at jeg ikke klarer å bli gravid. Jeg er 31, og alle venninnene mine har barn. Jeg er samboer, og skjønner at alle forventer at jeg bør bli gravid nå snart, eller burde blitt det for en stund siden. Så da skjer det at jeg møter folk som jeg kjenner på butikken som sier f.eks "Nå må du hive deg rundt å få barn, du blir ikke noe yngre! Det er på tide nå", "er det noe på gang?", "Skal ikke du ha barn snart?" osv.

Jeg tenker at de stiller ikke disse spørsmålene for å være frekk eller nysgjerrig, de vet rett og slett ikke bedre! Og når jeg tenker på meg selv tidligere, så kan det faktisk hende at jeg har stillt slike spørsmål til andre, rett og slett av uvitenhet.

Kanskje det kan hjelpe mot slike spørsmål er å ha et standard-svar, og bare svare det og bite i seg spørsmålet, og tilgi dem som spør? Jeg har bare begynt å svare "jobber med saken", så begynt å prate om noe annet.

Men husk at folk spør av uvitenhet og nysgjerrighet, de gjør det ikke for å være frekk eller såre dere.

Lykke til videre i svangerskapet, heldiggriser! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...