Alba44 Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Prøver variere og lar han smake på det meste, men hadde vært fint å høre hva dere lager til de små ) Her spises det kokt torsk, stekt laks, fiskeboller, fiskekaker, kjøttkaker, litt pølse, tomatkjøttsaus, lapskaus, de fleste grønnsaker (gulrot, brocolli, rødløk, gulløk, blomkål, tomat, mais, squash m.m.), ris, pasta, poteter og sauser. Han liker best når maten er "fuktig", så bruker mye hvit og brun saus + sparer på grønnsaksvann og blander i maten. Så dib-mødre; overøs meg med supre middagstips for våre små! Varmen har slått meg ut i dag og aner ennå ikke hva jeg skal finne på... )
*mamma*til*markus* Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Gutten min på 14 mnd elsker pasta og pastasaus faktisk:) Sikkert ikke det aller sunneste i boka, men vi alle liker det:) Fiskegrateng er populært(vi spiser desverre lite fisk her) Ris og berne saus går det mye av, med kylling til.. Pølser i lompe.. Hm, det var det jeg kom på i farta:)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Alt er ferdigmat og ingen grønnsaker? Smak og behag er det vel, men jeg syntes disse middagsrettene hørtes helt forferdelig ut.
*mamma*til*markus* Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Det blir desverre mye ferdig mat... Men det betyr ikke at vi aldri spiser grønnsaker og sunn mat, men skal ikke juge og si det er ofte..
Alba44 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. juli 2008 mamma til markus: Det ble en pastarett her i dag, men i motsetning til gutten din så er ikke gutten min så veldig glad i det. Men; kan jo endre seg det ) Flere?
*mamma*til*markus* Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Da er det ikke bare oss...) Pasta er jo utrolig godt og ofte veldig populært.. Det trengs ikke være så usunt heller hvis man velger de rette ingrediensene:)
Alba44 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. juli 2008 Med 30 grader både ute og inne, så måtte jeg lage noe raskt Lagde saus med skinke, løk, gulrøtter og mais, så vil ikke si det er så usunt, nei ;o)
Mamma til to tette Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Hjemmelaget pastasaus med karbonadedeig, gulrot, løk, squash, tomatboks, sopp andre grønnsaker vi har for hånden som brokkoli er stor hit her. Han elsker pasta og kan gjerne kosespise kun pasta penne til dessert. Laks i alle former er godt, gjerne i en pastasaus, eller med poteter og grønnsaker til. Tradisjonell mat som fiskeboller, fiskekaker, kjøttkaker er også populært. Ellers prøver jeg å lage varianter av vår mat, vi har alltid likt veldig sterk mat med f.eks chilli så da legger jeg f.eks av kyllingfilet og lager det kun med tomatsaus og grønnsakene. Han er ikke så glad i frukt og grønt hvis det blir presentert som hele på tallerken så det må skjules i maten. Kjedelig at han er så kresen men det betyr ikke at han ikke smaker og prøver, han prøvde nylig 3 ganger å få i seg et jordbær som han tydeligvis fant veldig fristende..men altfor surt ,-) Han kan også overraske og elske ting jeg ikke trodde han ville like som cous-cous og brokkolipurè Hmm det var litt av det vi spiser, ellers gir jeg også glass på travle dager.
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Her i gården er det vegetarmat. Ikke lett å finne i lettvint mat, men det er like greit for han spiser ikke ferdigmat/glass med samme "innlevelse" =) Det som er ekstra populært er søtpotet- og grillet paprikastappe med chevre og brokkoli (pappa'n oppskrift). Min grønnsakslasagne er også poppis Pleier å gi en tallerken med diverse grønnsaker + bønner slik at han kan sitte å sise i fred uten søl
Stolt_mor_til_2 Skrevet 8. juli 2008 #12 Skrevet 8. juli 2008 Middag er mareritt her i gården... lillegutt på 14 mnd. vil ikke spise noe annet enn brød. Heldigvis er han glad i frukt og youghurt, men spytter ut fisk, kjøtt, ris, pasta og grønnsaker. Blir helt fortvilet! Storesøster på 3 år spiste alt på den alderen, men denne karen er skeptisk til alt nytt. Hver dag blir han tilbudt det vi selv spiser til middag, men han vil ikke ha og da blir det brød. Synes han er for liten til og bli sendt til sengs uten mat. Andre med samme erfaring?
noLadyjustME Skrevet 8. juli 2008 #13 Skrevet 8. juli 2008 lillegutt her spiser alt jeg serverer-ja, aalt,hehe:-D så prøver å variere og være kreativ, fisk står ofte på menyen i alle former; kokt,stekt,boller,pudding(også fiskepudding på brød),den nye laksepølsa var suksess-sammen med kokt potet,gulrøtter og litt smelta smør.. Eller fiskeboller i hvit saus m/am.bla og litt karri.. er jo så mye å lage når de begynner å bli stoore
Yo&La+spire Skrevet 8. juli 2008 #14 Skrevet 8. juli 2008 Da jenta mi var 1 år begynte hun å spise middag sammen med oss og spiste da selvfølgelig det samme som oss (krydrer vår mat etterpå om nødvendig, så hun ikke skal få i seg for mye salt osv). Hun elsker pasta (bruker grov pasta med grønnsaker til, så det er jo sunt), spesielt f eks lasagne, pasta bolognese osv (alt med tomatsaus), pølser liker hun (men det har vi ikke sååå ofte), asparges, mais og tomat er favorittgrønsaker og alt som er gratinert med ost;) (lasagne, grønnsaks/kjøttpai osv). Hun spiser det meste da, men disse er helt klart favoritt;) Lager all mat fra bunnen av så det er alltid en god porsjon grønnsaker i og vi lager ofte vegetar.
Yo&La+spire Skrevet 8. juli 2008 #15 Skrevet 8. juli 2008 hehe....såg det gikk litt i samme bane her når eg bare sa favoritmaten hennes;) Hun spiser det meste og vi lager ofte - suppe (greit og raskt og du kan bruke opp grønnsaker og ting du har liggende) - wok (enda raskere,.....) med ris til - pai (her kan du jo også putte i det du vil) - pasta med ulike sauser, og bruker også pasta i suppe - fisk ("rein" fisk, eg er ikke så glad i pudding og sånn selv....da med poteter og grønnsaker til) - den klassiske kjøttkaker/kjøtt/pølse med poteter og grønnsaker - gryteretter (bruker mye bønner og linser her, også istedenfor kjøtt) - salat, visst det er varmt og vi har litt dårlig tid, f eks med pasta, mozzarella, tomat osv osv og brød (hjemmebakt;) ....nå ble eg sulten visst;)
Alba44 Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #16 Skrevet 8. juli 2008 Takk for mange svar ) Virker som våre små liker mye av det samme. Spennende å prøve ut nye matvarer.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #17 Skrevet 9. juli 2008 Blir imponert over dere jeg :9 Gir så mye forskjellig til de små! Blir inspirert og må skjerpe oss.... klarer ikke tenke ut nye retter og står fast ved mye av det samme.. :/
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #18 Skrevet 10. juli 2008 Hold kjeften på deg Anonym 19:29. Er så lei av folk som deg. Du kan gi barnet ditt det du vil, men du har ikke noe å gjøre med hva andre gir barna sine. Jeg håper huden din blir orange av alle de gulrøttene du spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå