Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så lenge du ikke trenger å ta vaksiner for å dra et sted så er det trygt å reise hvor du vil :) Riktignok så er lange flyturer ikke helt heldig, men med støttestrømper og bevegelse en gang i timen så går også det helt greit.

Vi har akkurat kommet hjem fra en 2 ukers seilferie i Kroatia, synes det gikk helt greit i forhold til mat, er jo ikke så mye man må tenke på - jeg styrte unna det som ikke anbefales (bla spekemat og myke oster), men spiste faktisk salat etpar ganger uten at jeg tenkte over det (men de salatene bestod stort sett av tomat og agurk, og agurken var skrelt!).

Skal en tur til Spania i august, er vel spekemat og ost jeg må styre unna der og - begge deler er selvsagt en av favorittene til daglig...

Så lenge formen er bra så er det ingen grunn til å ikke dra på ferie. Men klart, det er varmt svært mange steder om sommeren, og man må huske å få i seg nok væske.

Jeg skal til Tyrkia 31.juli, og det er av de litt mer utsatte stedene man kan dra når man er gravid, i forhold til mat å slikt, er en del såm blir litt plaget med magen der. Pratet med jordmoren min om det, hun sa det ikke var farlig bare jeg tar visse forhondsregler i forhold til mat, og vasker fingrene ofte når jeg er på stranda eller i/ved bassengkanten, holder med å ha med en pakke våtservietter. I tyrkia er faren litt større for å bli smittet av ecoli eller kolere, så jeg har fått en vaksine som er for gravide som skal forhindre denne smitten, i tilegg forebygger den diarè, jordmor sa at diare kan få i gang riene og sette i gang fødselen:-( Ellers sa hun jeg ikke skulle være redd bare jeg passer på, ville jo ikke dratt om hun hadde sagt jeg ikke burde.

Uansett hvor i syden man drar må man jo være spesiellt forsiktig med mat, å det er jo utrolig mange gravide som reiser. Har også kjøpt sånne strømper som strammer over leggene til flyturen:-)

To uker på skikkelig chartertur med storfamilien til Kreta. SYDENTUR med andre ord, hehe. Skal nok gå bra, selv om jeg må holde meg unna gresk salat til lunsj....men, kan alltids ta med meg en tupperwareboks, lage den selv i leiligheten og ta med på stranda! Så syns jeg det er litt rart å reise på ferie uten øl, vin og en røyk etter middag, men men. Tar det neste år.

Annonse

Jeg var i Mexico fra uke 6 til og med uke 8, og det gikk helt fint:) Jeg klarte ikke å styre unna frukt, for jeg ble så lei av maten der nede, og det var jo ikke akkurat like lett å forsikre seg om at frukten var ok med tanke på at jeg fikk den ferdig kuttet opp på restaurantene. Jeg hadde jo i utgangspunktet tenkt å følge alle forhåndsregler, men det var nesten umulig. Men.. som sagt så gikk det bra:) Testa meg for toxoplasmose noen uker etter at jeg hadde kommet hjem, og prøven var helt fin.

En annen ting var jo hva slags frukt jeg spiste. Storkoste meg med papaya, og da jeg kom hjem igjen fant jeg jo ut at det har en svakt abortfremkallende effekt! I asia bruker de det gjerne for å forhindre graviditet stod det på nettet. Jeg fikk jo helt angst, men også det har gått bra:)

vi drar til lesvos om 3 uker, da er jeg 24 uker på vei:) går nok fint det med forhåndsregler og god hygiene:) + å huske å ikke blir overoppheta, leste på babyverden, at man bør sitte med magen i skyggen eller ha over ett kaldt håndkle eller noe. så temp. på fostervannet ikke øker..

blir herlig med ferietur:)

• 2 uker senere...

Hei. Jeg er 22 fullgåtte uker, og har nettopp kommet hjem fra en ferie i Tyrkia. Alt gikk kjempe fint! Legen min mente det var trygt, og fikk ingen vaksine. Jeg fulgte de vanligste ferierådene og matrådene, og hadde en helt ukomplisert tur. Føler meg utvilt og i kjempe godt humør :)

Gått å høre om andre som har vært i Tyrkia uten problemer, jeg drar dit selv om 2 og ei halv uke, er ca 24/25 uker da. Hørt om så mange som blir plaget med magen der nede. Men håper på at det går bra, blir deilig, skal kose meg masse:-)

Skulle vært på en deilig strand i Thailand nå med herlig mat og daglig massasje, men ble syk og fikk ikke dratt :o(

Så da blir det biltur til Danmark i steden...

Er ikke akkurat det samme det, Danmark - Thailand, bob, bob...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...