Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Det var jeg som for litt siden hadde spørsmål om proteinintoleranse. Igjen tusen takk for supre svar! Nå har vi begynt på dietten, og er veldig spent på hvordan resultatet blir! Kjenner igjen veldig mye av det du skriver om gutten din, så vi håper og tror han vil ha nytte av dette. Han hadde store utslag på urinprøven, spes. var casein HK 1 høy, og den er visst førhøyet ved uro, hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker. For oss er dette "siste forsøk" før evt. videre utredning. Han har tatt en del tester på PPT, som ikke vise noe spes. annet enn at han er en kvikk gutt, med masse ressurser, men som hos dere de kommer ikke alltid "frem" på en positiv måte. Vi føler til og med at det er et problem at han er så kvikk og blir fort ferdig med arbeidsoppgaver etc. på skolen, for når han er ferdig sitter han ikke i ro! PPT ønsker å henvise han videre til BUP, for som han på PPT sier:" jeg forstår meg ikke helt på gutten deres" Vi har avventet henvendelse til BUP inntil videre, men vi skal ta en prat ang det til høsten. Vi har brukt eye Q i ca. 1 år, og synes at han er blitt noe bedre etter det, men vi er ikke i mål. Ellers skal vi også bruke Probiozym. I tillegg til Spektro med jern og skal han i en periode ta sink drink. Har førsøkt muffinsen du anbefalt, og de falt i smak. Ellers er brødmakemaskinen i full sving, jeg tar egg i deigen som du anbefalte. Men jeg synes brødet blir "bløtt", har forsøkt å steke det lenger uten at det hjalp nevneverdig. Har du noen forslag? Hvordan har du gjort det ifht skole og SFO? (hvis han går påSFO da) Har han med seg alt maten han skal spise hjemmefra? Dette ble visst veldig langt, men håper du har mulighet til å svare på mine små spørsmål. Og igjen tusen takk for tidligere supre svar!
skjelvekrøller Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Lykke til med dietten! Jeg håper det hjelper for dere og at virkningen synes fort! Glutenfribrødet mitt har en tendens til å bli litt bløtt innimellom(trøsten er at det da ikke er sahara etter noen dager;-). Det er vel fordi det er så mye væske i oppskriften i utgangspunket, fort gjort å bikke over og måle litt for mye, tenker jeg ,og _det_ må du ta med en stor klype salt altså, for jeg satte ikke mine bein i brødbaking før jeg måtte til pers med glutenfritt, så dette vet jeg veldig lite om egentlig. Fosøk å redusere litt på væskemengden! ca. slik at du får 4dl tilsammen med egget. Du kan jo evt. forsøke uten egget også og se om du liker det bedre da, men min erfaring er at brødet blir veldig smuldrete når det ikke er nystekt lenger. Jeg bakte et par kartonger muffins forleden og hadde i kakao i den ene og kanel i den andre. De smaker godt, men ble litt i tyngste laget denne gangen etter min mening. En oppskrift som jeg har hatt stor sukksess med er denne fra Damms beste oppskrifter på glutenfri bakst(Elisabeth Ekstrand Hemmingsson): Det er er sukkerbrød som blir veldig godt, saftig(til sukkerbrød å være) og luftig, og som jeg blir bedt om oppskriften på stadig vekk: 2 egg 2dl. sukker ca 1 1/2 dl fin glutenfri melblanding 1 dl potetmel 2 ts bakepulver 1ts vaniljesukker 1/2-1ts fiberhusk(jeg bruker maks en halv) 1 dl varmt vann Pisk egg og sukker hvitt, bland det tørre og rør inn i eggedosisen. Tilsett varmt vann. Rund form 22 cm smør og strø - stekes nederst i ovnen 200 grader, ca 30 min. Dette gir ca 22 små muffins hvis man vil ha det i stedet for sukkerbrød. Til 26 cm form ganger jeg oppskriften med 1,5 og til sjokoladekake tilsetter jeg 3 ss kakao ca, steker og fyller med smørkrem av blå melange, melis og kakao eller sjokolade. Vår går ikke på sfo. På skolen har han med seg vanlig niste. Vann i stedet for skolemelk. Skolen er veldig flinke og har bakt litt og laget vafler... (eget vaffeljern innkjøpt for anledningen, selv om jeg er litt redd de skal ha merket det for dårlig og at noen skal bake glutenfritt med melk i det f.eks) og noen ganger drar jeg inn med et eller annet snack hvis det skal være kosestund, men det er ikke mer enn en gang eller to i året. Kanskje kunne jeg vært flinkere til å påvirke dem til å bruke snack alle kan spise, popcorn f.eks(hvis man ikke har maisallergi). I bursdagsselskaper ringer jeg på forhånd og spør hva de har tenkt å servere. Det er litt slik at andre foreldre synes det er vanskelig og de tør ikke helt(noe jeg ikke klandrer dem for) for de vet ikke helt hva det re og er redd for å lage noe han blir syk av. Som regel ender det opp med at vi sender med niste ofte i form av pølser og kaker. Kanskje ender det opp med at de tør etterhvert, man kan jo håpe Jeg vil anbefale boken Eggg av Stein Erik Lunde. Barnet i boken er eggalergiker så det har ikke noen direkte sammenheng med oss, men det er en galgenhumoristisk bok om å ha en matallergi og ikke alltid bli trodd på det. Samtidig som hovedpersonen av og til føler seg litt forstått ihjel og godt kunne klart seg uten all sympatien og trøsten han får når han blir syk i bursdagsselskap ;-) Har du sett nettsiden http://www.utenglutenogmelk.info/ De har også utgitt et par dvd-er, en langversjon og en kortversjon spesielt rettet mot ungdom(litt tabloid/reklameaktig i stilen). Kanskje filmen, fortrinnsvis langversjonen, kan være litt kjekk å ha i forhold til omgivelser, skole, familie, venner.... Her får man litt enkelt forklart problematikken(blant annet av Reichelt selv) og man møter andre med PI og får høre deres fortelling om livet før og etter diettstart. Lykke til iallfall! Og spør gjerne når det er noe, det er kjekt å kunne hjelpe slik som andre hjalp meg da jeg gikk igang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå