Gå til innhold

type 1 diabetikere???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var ganske mange på forige tråd.... Hvordan går det med dere?? Hvor langt på vei?? Hba1c? Vekstavik på barnet?

Jeg er nå 34 uker. Egentlig gått veldig greit hele veien, Hba1c på 5,2. Normal størrelse på ungen..faktisk bittelitt under gjennomsnittet. Alle prøver er så lagt fine, men merker at jeg begynner å bli lei nå:)

Fortsetter under...

Jeg er 18+1 i dag. Hba1c har ligget bra hele tiden, og veldig stabilt. Har så langt ikke trengt å hverken øke eller senke insulindosene. Litt tidlig å si noe om vekstavvik på barnet, men på ordinær UL var alt helt i orden. Jeg har forøvrig selv ikke gått opp noe i det hele tatt, ligger fremdeles på minus 2 kg og har ikke rørt meg et eneste gram de siste seks ukene.

Føler meg veldig heldig som har det så bra. Har ikke hatt noen som helst problemer i svangerskapet så langt. :-)

Jeg er 36+3 og har nå 10 dager igjen til ks. hun ble forrige uke estimert til 32oo gr så hun blir hvertfall ikke stor ;-) så noe riktig har jeg vel gjort. jeg har gått opp 10 kg. sliter litt med bls nå om dagen men det retter seg vel igjen. hba1cn har ligget på 6 tallet

Oj, nesten ferdig du, Juliprinsesse. Masse lykke til:)

Jeg er 22+0 og har HbA1c på 4.9. Har fått beskjed om å ikke ha den lavere, men jeg har nesten ikke noen følinger, ligger bare jevnt mellom 3.5 og 6 hele tiden. Om jeg har topper så er de på maks 9mmol/l. Syns det hele er utrolig merkelig, men nyter det så lenge jeg har det sånn:)

Føler meg som Lemonia utrolig heldig. Har ikke hatt noen plager nesten i det hele tatt. Har gått opp 3 kg, men jeg har litt "ekstra hjelp" der siden jeg tar Thyroxin også og den dosen er veldig økt nå i svangerskapet (da går stoffskiftet på en måte opp, og man går ikke så lett opp i vekt).

Annonse

Henger meg på her jeg. Er 28 uker på vei nå. HbA1c på 5,0, vekstavvik på 6 %. Har det desverre ikke så enkelt som det virker som de over her har, har vært mer eller mindre sykemeldt nesten hels svangerskapet på grunn av diabetesen. Hadde en kraftig reduksjon i dosene, og masse følinger de første månedene, mye siden jeg kastet opp igjen nesten alt jeg spiste. Fra uke 23-24 har jeg måttet øke insulindosene kraftig, og sliter med et veldig svingende blodsukker. I tillegg har jeg bekkenløsning, og en vilter 3-åring hjemme å ta meg av.

Dette ble sutrete, men jeg gleder meg til å få ungen ut :)

Jeg er 15 uker på vei og sliter max. Og jeg begynner å lure på om jeg blir å slite gjennom hele svangerskapet. Jeg har nettopp oppdaget at jeg har deperasjon, og føler meg langt nede. Jeg sliter med blodsukkret, kvalmen og vond nakke. For ikke å snakke om at jeg sliter med å få i meg mat. Og når disse taken kommer så ligger jeg å tenker på på alt ting jeg ikke skal tenke på.. som sette for mye hurtigvirkende... ikke sette insulin i det hele tatt, ikke spise.. osv. Frista til å gi opp hele BL og gå tilbake til vante vaner og drite oppi hele diabetesen min. Men jeg får vel holde ut til i morgen, skal til diabetessykepleieren og snakke om disse tingene før ting går alt for langt...

HbA1c'en min ligger på 7,6% foresten.

• 2 uker senere...

Annonse

Tenkte jeg skulle oppdatere bittelitt, fire uker siden sist. Jeg er straks 23 uker og HbA1C er fremdeles akkurat som før. Hadde forventet at det hadde begynt å øke nå, men det har det altså ikke gjort, og jeg er i grunnen fornøyd med det. Har fremdeles ikke gått opp noe i vekt så jeg satser på at alt dette betyr større sjanse for at alt går som normalt. :-)

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen! Har akkurat fått vite at jeg er gravid :D Det er fortsatt veldig tidlig (nærmer meg 5 uker). Har vært i kontakt med diabetiker legen min og blir overflyttet til Ullevål i neste uke :) Litt spent på hva som skjer der første timen, noen som vet? Og så lurer jeg på når man merker store forandringer på blodsukkeret, sånn ca? Har jo fått høre at insulinbehovet synker en del i starten og at man kan forvente en del følinger.

Hvordan går det med dere andre? Noen har kanskje født allerede?

Du kan nok forvente at det blir en del følinger fremover. Kan hende du må justere ned dosene dine litt. For så å øke etter hvert. Det er vel i siste trimester man må øke en god del, men det variere veldig fra diabetiker til diabetiker når man må øke dosen..

Og så må jeg jo få lov å gratulere deg med graviditeten :D

Det er veldig individuelt når eller om man merker forskjell i blodsukkeret. Jeg hadde overhodet ingen endring i blodsukkeret før rundt uke 28-29, ingen ekstra følinger eller andre problemer. Nå er jeg straks 34 uker og har økt insulindosen med et par enheter. Så for meg har dette gått veldig greit og rolig, ingen bratt stigning og langtidsblodsukkeret har holdt seg stabilt hele veien.

Takk for svar MiLady og Lemonia :)

Har såvidt begynt å merke en liten tendens til flere følinger så jeg har faktisk allerede måttet justere ned basaldosen litt, spesielt om natten. Ellers merker jeg foreløpig ikke så mye til dette på dagtid. Litt spent på første time på Ullevål, aner jo ingenting om hva som kommer til å skje. Har dere vært på Ullevål eller hører dere til et annet sykehus?

• 1 måned senere...

Hei jenter! Hvordan går det med dere? Kanskje noen av dere allerede har født?

I går var jeg på 12 ukers kontroll på sykehuset, det var helt fantastisk å se den lille sprette rundt der inne :))

Har hatt en del følinger i tillegg til litt småinfeksjoner så det å sette riktig basal dose har vært et eget prosjekt :S

Hba1c har vært fin hele veien, i går lå den på 5,7. Har heller ikke vært så plaget av kvalme, den dukker som oftest opp i forbindelse med følinger. Ellers går det stort sett greit med meg og det lille nurket :)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...