Gjest Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Hva gjør vi ? Han snorker veldig, og er ofte tett i pusten om natta uten at det er snørr. vi har vært til ø/n/h spesialist nylig, og han kunne ikke finne noen medisinsk grunn ti, å reagere. vi var henvist dit siden han også i perioder har hørt dårlig. Dette løste eg da jeg tok noen ørelysbehandlinger, og fikk ut noen propper med ørevoks. ØNH legen spurte om han hadde pustestopp, noe jeg svarte nei til. Jeg har egentlig ikke helt satt meg inn i hva pustestopp ifm snorking er. Etterpå har jeg tenkt mer på dette, og han har faktisk mange slike stopp når han sover. De varer ikke så lenge, men han kan gjerne ha 3-4 i minuttet. Det er ikke noen jevn og rolig pust, som unger pleier å ha. Sambo er helt på tuppa, og klarer ikke ligge i samme rom som han når han kommer inn til oss om natta. Det er nok ikke noe farlig, men jeg er redd han ikke vokser det av seg - men heller at det blir verre. Han har allerede forverret seg veldig det siste året. Spørsmålet er : Hva kan evt. gjøres med barn som snorker og har slike pustestopp ? Han har store polypper - har disse noe med dette å gjøre ?
Expat Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Apne er ikke umulig hos barn, be fastlegen om henvisning til ørenesehals lege igjen så dere får time til vurdering! Polypper og evt mandler (og de sin fjerning) kan hjelpe, det også nesespray med kortison om det er mildt. Hev hodeenden til sengen hans så lenge!
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Søk på søvnapnè tror jeg det kalles.... polypper vil vel ikke hjelpe på i hvertfall.....men om de har noen direkte invirking vet jeg ikke. Har ei lita tulle som også har tendens til å stoppe litt opp i pusten..hun snorker endel, 14 mnd...skal sjekkes for polypper.... jeg har sovet dårlig selv...får jo nerver av det der...
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Min femåring har akkurat tatt polyppene og han hadde akkurat de problemene som du beskriver. I tillegg spiste han lite og la dermed veldig lite på seg. Nå bare en uke etter operasjonen sover han som en drøm, og jeg må sjekke hver kveld at han faktisk puster. Få en ny henvising til spesialist!
Sjokoladekaka Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Høyres ut som jenta mi. Det kom seg då vi fekk fjerna polyppane. Det var visst rikelig av dei, i følge legen:) Det er snorking og små opphold i pust pga det. Kan også gje nedsett matinntak/matlyst. ungen er småtett i nasa heile tida, men det er om natta ein merkar det best.
Gjest Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Tuuuusen takk alle sammen. Jeg ringer direkte til spesialisten, siden det ikke er lenge siden han var der - og har spurte om nettop dette. Jeg skal be om å få polyppene fjernet. Håper han går med på det.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Gutten vår fikk fjernet mandler, polypper + litt ekstra i halsen da han var 16 mnd. pga. hyppige apne anfall hvor han sluttet helt å puste og ikke klarte helt å komme i gang selv. (hadde hatt dette siden han var baby, men sovet med monitor). Gå tilbake til ønh og forklar at du kanskje misforstod spørsmålet/ evt. ikke hadde undersøkt tidligere om han sluttet å puste. Få fjernet de polyppene, så ordner det seg ;-) 4-åringer pleier å håndtere en slik operasjon veldig bra.
Shining Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Dette høres ut som søvapne. Det er et syndrom og ikke noe man vokser av seg. Ta kontakt med spesialist og få utført søvntest, da får dere raskt svar på om gutten har pustestopp. Ubehandlet kan dette føre til hjerteinfarkt/hjerneslag i voksen alder. Barn som lider av søvnapne har gjerne elendig søvnkvalitet, noe som kan medføre dårlig matlyst, dårlig vekst, manglende konsentrasjon osv. Viktig å få dette utredet så snart som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå