Gå til innhold

Expat eller noen andre som er flink med amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet samme mail til ammehjelpa. Håper noen kan ta seg tid til å lese og gi meg råd...

Sønnen min tok puppen veldig bra samme dag han ble født, men på dag 2 fikk jeg (som normalt) mye brystspreng og han hadde problemer med å ta tak i puppen. Jeg lå på barselavdelinga og ringte på til sykepleieren/jordmor som var på jobb for å få hjelp, hun ga meg da ammeskjold og sa det skulle bli lettere for han og få tak i puppen (hun ga meg ingen andre tips for at han skulle få tak eller hjalp meg) . Siden jeg var i ammetåka og lykkerus tenkte jeg ikke noe mer over det og syntes det var en fin idé. Dro hjem fra sykehuset med et skriv om hvordan jeg skulle avvenne med ammeskjold, og strevde enormt med å få han til å suge uten, men han forsto ikke hvordan han skulle gjøre det. Så det endte med at vi fortsatte med ammeskjoldet.

Da han var 1 1/2 måned gammel begynte han gradvis å hylskrike med en gang jeg la han i ammestilling eller "fristet" han med melk. Dette varte i 2 uker før han plutselig begynte å spise igjen. Han spiste greit i vanlig ammestilling og liggende i 2-3 uker før han begynte å styre igjen. Spiste godt om natta og ingenting om dagen... til slutt fikk jeg faktisk ikke i han mat på dagtid. Fikk en gutt som skreik dagen lang av sult og ble enda surere hvis jeg tilbydde han puppen. Kan legge til at jeg aldri har pressa han til puppen og jeg nileste hjemmesiden deres for å finne ut hva årsaken til at han gjorde dette var, men fant ikke svaret. Da han var 2 1/2 måned ringte jeg ammehjelpa på barselavdelinga, fikk time noen dager etter. De trodde grunnen til at han skreik var fordi han hadde kolikksmerter og forbant amminga med luftsmerter. Jeg prøvde å tilby han puppen der og viste de hvordan han var, han hylskreik i 1/2 time før de la han i tvillingstilling og da spiste han som han aldri hadde gjort før. De ba meg kutte ut smokk, ligge å amme, bruke tvillingstilling og holde hodet hans hardt mot puppen. Dro derfra med en god følelse på at endelig var det ordnet, men da vi kom hjem begynte han på samme viset som før, det eneste som fikk han til å spise var å ligge å amme. Så i 1 1/2 måned har jeg måtte ligge i senga å amme han (ca hver 3 time), det er tungvindt men så mye betyr amminga for meg. Men nå de siste dagene har han begynt å hylskrike med puppen igjen og jeg forstår ikke hvorfor. Jeg fullammer han ca hver 3-4 time døgnet rundt og han en fin vektoppgang.

Kan legge til at ingen på helsestasjonen har ville hjelpe meg fordi de mener han legger på seg det han skal. Men det er jo ikke det som er problemet, jeg bruker all min energi på å få gutten til å spise. Og jeg vil ikke slutte å amme, så håper dere kan hjelpe meg. Har vært hos kiropraktor med han for å sjekke evt. låsninger, men han fant ingenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er jeg Troika!

Får du mensen? HAR du smakt på melka di? (for da kan den smake rart!)

Ellers gjør du det veldig rett! Du er flink!

Det kan godt hende han får tenner nå. Han er omtrent tre mnd? Se nederst i midten, der kommer det oftest. En kald bitering/klut kan hjelpe, og dette man smører på for tannvondt (som jeg ikke kan nevne ved navn ;) ), apotek.

Har han ellers noe synlig i munn? Tett nese, vondt i hals? Trekk i ørene, har han ørebetennelse?

Skrevet

Jeg har ikke fått mensen enda, så det kan ikke være det. Nei, jeg har ikke smakt på melka, kan pumpe ut litt senere å smake. Men jeg vet jo ikke om den smaker rart, for jeg aner jo ikke hvordan morsmelk SKAL smake ;-)

Han er 4 måneder den 9. Juli... Han har hendene hele tiden i munnen og sikler, men den er ingen tegn til at det er tenner på vei fordi han er ikke hoven eller noe i munnen. Han har heller ikke trøske (ammehjelpa sjekka det på sykehuset). Jeg kan prøve å kjøpe en kald bitering eller dentinox for å se om det hjelper, skader jo ikke å prøve.

Kanskje jeg skal ta han med til legen for å få en grundig sjekk om han har hals- eller ørebetennelse? Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre lengre. Og sitte å amme det går ikke uansett, så snart jeg prøver å legge han ned i ammestiling så skriker han til. Ikke tar han flaske heller, så her må det grundig planlegging for å komme oss ut.

Alle sier at jeg burde slutte å amme. Selv har jeg ikke lyst til det, men hvis han synes det er så forferdelig å die så har jeg ikke lyst å tvinge i han melka.

Skrevet

Tusen takk for at du tar deg tid ;-) Jeg vil tro det er en grunn til at han ikke vil die, problemet er bare at jeg ikke finner ut hvorfor.

Skrevet

Bare et tips: sønnen min hadde kiss, eller skjevstilling i nakken som gjorde at ammingen virkelig ble tullete slik du beskriver. Jeg lå og ammet i 5 mnd! (Jeg burde fått medalje)...

Jenta mi på 2 mnd har holdt på slik du beskriver i noen uker nå, og hun har synlig skjev nakke. Skal få rettet henne opp med manuell terapi.

Lykke til iallefall. Kiss kan du lese om på kiss-kidd.no.

Skrevet

Skal få sjekket det opp. Begynte han å spise i vanlig ammestilling etter dere hadevært hos m.terapaut?

Skrevet

Nei, det gjorde han ikke, han hadde rett og slett lagt seg til vanen med liggende ammestilling. En riktig uting, en blir forferdelig isolert sånn sett. Ikke overalt det er mulig å ligge og amme:( For oss var til og med de liggende ammestundene en kamp.

Etter behandlingen var ammestundene roligere og vi kunne slutte med ammeskjoldet etter et par behandlinger.

Skrevet

Okei. Har bestilt time nå men de hadde ikke time før i september!!! Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Har prøvd flaske på han før, men nå la jeg han i vogna og ga ha flaske når han lå på rygg og da gikk det!!!

Så det kan ikke være melka mi som han ikke liker, det må jo rett og slett være ammestillinga?

Skrevet

oi da. Ferietid og sånn.. Hvor i landet bor du da?

Skrevet

Har du forsøkt å bruke bæreslynge mens du ammer? Gå og amme? Ammepute? Du kan ha ham liggende på rygg på senga og stå over ham på alle fire og amme! Ikke så stilig på tur kanskje ;)

Skrevet

Jeg har ikke prøvd bæreslynge, har ikke det. Og gå å amme går heller ikke, for han nekter å ligge i ammestillinga uansett, med en gang jeg prøver å legger han ned i den stillinga så skriker han til. ;-(

Hehe, nei, tror ikke den stillinga er så stilig på tur. Men jeg får bare innse at puppen ikke er det beste han får, det viktigste er han får mat (og jeg pumper meg jo, så han får jo mm).

Han nekta og ta puppen ikveld når han skulle sove, så han spiste 170 ml av flaska (mm), og idét han sovna stappa jeg puppen i han, og da spiste han en del fra den også.

Hva synes du? Skal jeg gi opp amminga (jeg vet jo at det er min avgjørelse, men er fint om noen som kan om dette kan si sine meninger)? Tenk at han spiste så mye, ble helt sjokkert. Gutten min må jo ha gått rundt å vært sulten :-(

Skrevet

170ml er ikke SÅ mye. Du gir sikkert så mye av puppen og når han dier. Hva med pumpinga da? Går det greit? Å leie eller kjøpe en ordentlig dobbeltpumpe er fort igjenbetalt i forhold til å kjøpe mme.

Ellers kan du få låne bæreslynge fra tettinntil.com sin bærehjelp.

Skrevet

Ja, men han hadde spist 200 ml 1 time før....

Ja, det går helt fint å pumpe...Synes at hvis jeg har melk i puppa så skal han få det, uansett om han får det med å die eller på flaske. Kanskje er mme en enkel løsning, men jeg vil gi mm.

Jeg forstår virkelig ikke hva som plager gutten, han spiser så fint fra puppen når han legger seg for natta og på natta... ;-(

Skrevet

Hvordan er vektøkningen, og hvor ofte spiser han på natta? Samsover dere? Det er ikke mulig at han har snudd spisedøgnet da? At han faktisk er opptatt og mett på dag for han har spist hele natta? Det ER standard ekkel brystvegring dette her. Det at han spiser når han sover er standard på det. Om han sover på dag, bare la ham sove litt før han "må" spise, ta ham opp og la ham die. Du kan gjerne da dele opp søvnen i måltider! Om han sover tre timer nå, så del det i tre dupper?

Skrevet

Det var det ammehjelpa på sykehuset også sa til meg at de trodde han hadde snudd døgnet! Så sa de at jeg måtte gjøre slik at han sov mye mer på natta uten å spise så mye, slik at han kunne spise mer på dagtid, men ikke hvordan jeg skulle klare det.

Jeg har ikke veid han på 1 måned (skal på hs om ei uke og veie), men han går jo opp kjempefint...har gått opp 1 kg i måneden siden han ble født. Vi samsover ja, så kan hende han lukter melka mi? Men han spiser en del på kvelden når jeg ikke sover i senga.

Håper bare jeg klarer å ordne dette :-( Føler meg helt håpløs...

Jeg forsto ikke siste del av teksten, kan du forklare mer? Hva kan jeg gjøre for å få snudd døgnet?

Skrevet

For å snu døgnet på du amme mindre på natt. Maks en gang kanskje? Det blir HARDT siden du ammer så masse på natt nå. Du har jo fyllt ham opp bra i kveld, hva med å tilbringe natta på sofaen?

La pappan ta en tørn i natt? Gi det ihvertfall seks timer mellom siste mat og første mat i morgen tidlig. Ta'n opp før du legger deg nå. Og ikke pupp før om seks timer. Da bør han være helt skrubb i morgen tidlig og du er godt i gang!

Det kan GODT hende at han ikke behøvde mat på dag slik dere har gjordt det den siste tiden. For vi går jo uten mat på natt ikke sant? Han spiser hele natten...

Skrevet

Ok, det skal prøves ut ;-)

Så snill du er som hjelper meg, og ikke minst flink når det gjelder amming ;-) tusen takk.

Skrevet

Hei igjen!

Jeg har snakket med ammehjelpens største brystvegringsekspert. Send meg en pm med eposten din så sender jeg deg hennes!

Skrevet

sånn. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...