Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi må sette igang med nattavvenning nå.

Dattera vår er 7 mnd gammel og legges ca 19-19.30 - får deretter pupp kl 22 og videre ca hver 3. time natta igjennom. ( ca 01-02 og 04-05). Etter at hun fylte tre måneder har hun imidlertid ofte våknet mellom ammingene og krevd mer. Hun blir rasende når hun får smokken og ikke pupp. Tar i liten grad smokk uansett. Tar fra 15 - 45 min å roe henne. Ofte er første oppvåkning om kvelden allerede kl 20 eller 21. Noen ganger sover hun tre timer da, og det kan være den lengste soveperioden på natta hennes. Våkner kanskje først annen hver time, deretter hver time på morgenkvisten. Kl 5 eller 6 er natta slutt for hennes del, - selv etter at jeg har ammet henne og da er det bare å stå opp. Har prøvd å tilby vann, men det tar hun ikke, da hun ikke tar flaske. Pappaen roer henne ikke bedre enn meg. Vi har vært ganske harde på at det skal gå tre timer mellom hver amming i lang tid, men det ser ikke ut til at hun skjønner det. Hadde deretter planer om å lage lengre intervaller....

Jeg begynner å bli ganske sliten av å ikke få en hel natts søvn, eller iallefall å få sove tre timer i strekk.

Hva med å nekte henne pupp mellom kl 23 og kl 05.00 ? Hun tar fortsatt ikke så mye grøt etter vel 5 ukers grøtspising, men kanskje det er fordi hun drikker så mye på natta? Er det for brutalt å kreve at hun skal være uten morsmelk i seks timer? På dagen går det aldri mer enn tre timer.

Hvis vi gjør dette i ferien - hvor mange dager kan vi regne med at vi bruker på å få henne til å sove mer sammenhengende? Må pappan gjøre alt? Bør jeg legge henne på rommet ved siden av oss?

Trenger alle gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ammer ikke, det kan jeg si med engang.. =)

nattesøvnen hos oss ble bedre når vi gikk over til tillegg (jeg slutta av ulike grunner da vesla var 2 uker gammel..)

nå er hun 3 mnder gammel og sover fra 20:00/2100 på kvelden til mellom halv 4 og halv 6 på morgenen, dette har hun gjort siden hun var nesten 8 uker gammel.. på meste kan hun sove fra 20:00 til halv 6 på morgenen...

på dagtid kunne det da gå 2-3 timer mellom hvert måltid..

så nei, det er ikke brutalt at la det gå 6 timer uten mat på natta....

kanskje prøve tillegg..? eller rett og slett prøve annet enn grøt...? kanskje det ikke er nok næring i morsmelka di (ikke noe vondt ment altså..!! ), siden hun tross alt er 7 mnder...

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har nå i fem uker jobbet med å forbedre søvnen. Det er blitt mye bedre, men krever tålmodig innsats. Jenta vår er nå over 8 mnd. Hun legges kl 19, sovner gjerne halv åtte etter en del grining i senga. Kl 23 ammer jeg, enten hun våkner eller ikke. Som regel våkner hun kl 21 eller 22, men da roer pappaen henne. Så sover hun sammenhengende (jippi) ofte til kl 04. Deretter våkner hun ofte! Jeg har bestemt at jeg ammer ikke før kl 05.30 så det blir ofte mye grining og mange oppvåkninger før det.

Etter ammingen ca 05.30 må jeg stå opp for da gidder ikke vesla sove mer. Tre-fire netter i uka har hun også noen oppvåkninger mellom kl 23 og kl 04.00. Da er det alltid pappaen som tar henne.

Jeg og mannen sov på hvert vårt rom de tre første ukene av ferien men nå sover vi sammen. Får se om vi kan fortsette med det. Begge synes det er litt tidlig å bli vekt kl 04.

Vi vil ikke gi morsmelktillegg til henne, nå da hun er så gammel. Vi jobber imidlertid med å få henne til å spise mer og mer vanlig mat. Spiser en ganske grei porsjon grøt kl 18.00.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...