Gå til innhold

Har noen spøm ang lånekassen, er det noen her som kan hjelpe? (samme som på skravlesiden)

Gjest ღgulleღ

Anbefalte innlegg

Gjest ღgulleღ

Jeg har ikke studielån fra før av, men jeg har mottatt stipend siden høsten 06. Må jeg søke om stipend og lån f.o.m høsten, eller kan jeg ha stipend i høst og søke om både stipend og lån etter jul? Jeg har termin i mars, og vil jo gjerne fødselsstipend, men er litt usikker på hvordan dette virker. Det er ikke sikker jeg har behov for studielån nå i høst, jeg har alltid jobber ved siden av studiene og satser på at det går greit nå også, men vi er avhengie av litt mer penger når babyen kommer.

Er det noen her som har vært i samme situasjon, eller som har litt mer peiling på dette enn meg?

Var inne på hjemmesiden til lånekassen, men fikk ikke svar på det jeg lurte på der følte jeg.

Får jeg permisjonspenger fra jobben selvom jeg får fødselsstipend? Jeg tokk det egentlig forgitt, men nå har jeg hørt at jeg må velge !?!.. Stemmer det? Hvordan regner man ut permisjonpengene? (Er det det som kalles foreldrepenger??)

På forhånd takkk for hjelpen :)

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Søk om stipend for høstsemesteret, og til høsten (november?) må du søke om lån og stipend.

Permisjonspenger får du selv om du samtidig får fødselsstipend, så sant du ikke tjener så mye at du overskrider grensene for å få stipend i utgangspunktet:)

• 3 uker senere...

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

- at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

- at du bor sammen med barnet

- at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

(fra lånekassen sine sider)

Det stilles ingen krav til at du benytter deg av din rett til stipend og lån, det er nok at du oppfyller kravene for å få det. Fødselsstipendet påvirkes dermed ikke av om du benytter deg av din rett til stipend/lån eller ikke.

Jeg vet ikke om du kan få både fødselsstipend og foreldrepenger, men vilkårene for fødselsstipend sier ikke at det faller bort om du også får foreldrepenger. Du bør nok sjekke med lånekassen og NAV, eller noen andre i samme situasjon som deg. Jeg tror jeg så noen andre her inne som skulle motta begge deler, det er verdt å sjekke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...