Gå til innhold

Parkett eller laminat???

fruen♥medtojenter-des06+jan10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi fått med oss prøve hjem, en parkett og en laminatt, og fått prøvd oss på den. Parkett fikk tydelige merker med en gang etter et slag med brusflaske, mens laminaten er like fin. Så det burde egentlig sagt seg selv hva vi bør velge, men likevel er vi i så tvil.

Synes parkett er generelt penere, men kjedelig hvis man får mye merker, noe som er lett med barn i huset. Vi skal legge nytt gulv hele leiligheten så det er jo et ganske viktig valg å ta.... Og med tanke på ved senere salg, er vel parkett folk foretrekker?

Hva har dere? Deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i restaurerte et rekkehus som vi flyttet inn i februar. Vi tok parkett i stue og kjøkken. Og oppe i 2 etasje har vi laminat. barnerom, gang og vårt sove rom.

parkett kan man jo pusse ned etterhvert.. er jo varmere enn laminat.

Men jeg syns begge er pene jeg egentlig ;)

Skrevet

Vi har både parkett og laminat i huset og jeg er absolutt mest fornøyd med parketten (selv om den er nesten like gammel som meg). Vi slipte den da vi flyttet inn (4 år siden og en 3åring) og vi har fått noen "sår" men ikke noe du ser om du ikke leter etter det. Det er viktig å lakkere godt også, mye av den lakken som den kommer ferdigbehandlet med er altfor tynn, da vi slipte fikk vi skikkelig tjukt lag med lakk som brukte flere dager på å tørke. Og så, når ungene er over den verste herjealderen så sliper vi det en gang til og har "splitter ny" parkett nok en gang :o) Dessuten er det lunere å gå på; laminaten er iskald!

Skrevet

Vi skal ha "stein"-laminat på kjøkkenet. Men resten av leiligheten skal helst være likt.... Derfor kan vi ikke ha laminat et rom og parkett et annet rom. Ellers hadde vi jo hatt parkett i stua og gangen, laminatt på begge soverommene...

Skrevet

Likt ruler! Vi holder gradvis på å bytte ut gulvene i huset etterhvert som vi tar rommene for oss og har nå parkett på alle soverom, stua og gangen oppe.. Hadde ikke gjort noe annet tror jeg. Ser at laminaten på kjøkkenet ikke er så fin lenger, akkurat som om "mønsteret" (det er fake eik) har forsvunnet litt :o/ Men det er det nok store kvalitetsforskjeller på!

Skrevet

Ja, har egentlig hele tiden tenkt parkett, men når jeg så hvor mye merker det allerede ble på den prøven vi fikk med oss hjem (parketten altså).... Mens laminaten har ingenting ennå, så blir jeg såklart i tvil.... Kjedelig å legge nytt gulv overalt,. og så etter en uke er det allerede merker.... Har jo en liten jente på snart 19 mnd som herjer!

Skrevet

Parkett - helt klart. Om dere ikke skal ha varme under da? Laminat er iiiiiiiskaldt for små barneføtter.

Men...hvor mye koster den parketten dere har fått en prøve på? Syns det hørtes rart ut at det ble merke av en brusflaske - her går det tog, biler, bøker og annet "i gulvet" hele dagen, og det har enda ikke satt merker. Eldstesnupp herjer, og det skal hun da få lov til :o) (er 2 år og 4 mnd).

Skrevet

Så klart barn skal få lov å herje ;o)

Parketten kostet 319,- m2 altså.... Dette her var på maxbo.... Ble et par hakk i parkett-prøven vi fikk med da jeg banket i den med brusflaske...

Skrevet

Vi har begge deler og liker begge til hvert sitt bruk. Parkett i kjellerstuen som ikke blir brukt like mye som resten av huset. Har da Alloc laminat ellers, men ikke likt over alt. Det syns vi ble kjedelig.Ikke kalt for verken våre eller banas nakne føtter.

Skrevet

Hvilken laminat har dere sett på? Stor forskjell på det.

Skrevet

Leiligheten er på 60kvm.... Vi skal ikke ha sånn "gulvlist" mellom rommene, men ha det glatt rundt. Så det sier seg selv at det er best med likt gulv pga liten leilighet...

Skrevet

PARKETT!! Laminat er ikke pent (uansett hva alle måtte si)..

Vi har laminat på soverommene og jeg hater det virkelig! heldigvis dekker sengen vår mesteparten av gulvet og på soverommet til snuppa har jeg lagt teppe over så jeg slipper å se på det fæle gulvet.

Vi skulle egentlig bytte ut gulvet, men det viste seg å bli et gigantisk prosjekt så nå må jeg bare leve med det, men skulle jeg ha valgt nye gulv så hadde det blitt parkett ja!

Skrevet

ville valgt parkett i alle rom.. vi valgte desverre laminat på soverommene..angrer på det i dag... er jo såå kaldt... tenker spesielt på barnerommet.

syns også parkett er mye finere..

Skrevet

Vi har tregulv, parkett og laminat. I de rommene vi har tregulv eller parkett er gulvene varme å gå på, mens i de rommene vi har laminat er gulvene kjempekalde. Dette til tross for at det er lagt ullmatte under laminaten.

En annen ting: vi hadde laminat i stue/kjøkken der vi bodde før og alt av støv/småflekker syntes veldig godt, noe som ikke er tilfelle på samme måte på parkett.

Jeg skjønner dette med slitasje, men et parkettgulv blir vakrere og vakrere med årene tross små riper/hakk, og kan slipes når småbarnsperioden er over. Laminat er slitesterkt når det gjelder riper/hakk, men tåler minimalt med fuktsøl som får bli liggende litt før det er skadet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...