Gå til innhold

Hjelp:-( Amming og såre brystvorter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er to uker, ammet og ga MME de første dagene, da jeg nesten ikke hadde melk.

Jeg ble fra dag en KJEMPE SÅR, brystvortene er sprukket helt og de blør..

Etter ca 4-5 dager begynte melken å komme skikkelig men da måtte jeg pumpe meg for å la puppene/brystvortene hvile litt..

pumpet i noen dager, så ble jeg syk..innlagt på sykehuset igjen med infeksjon i livmoren sa de..

Fikk da litt mindre melk, men når jeg kom hjem igjen ble det bra igjen. Har prøvd å begynne å legge

han til puppen igjen nå, men det gjør så umennskelig vondt:-( Jeg sitter å hylgriner, og har mest lyst

til å bare gi opp.. Trodde aldri ammingen skulle bli ett så stort problem:/ Det gjør så vondt at det stikker og svir ned i armene også.. De sier det ikke er sopp.. Føler jeg har prøvd alt, albueskjell, brystskjold,kremer,morsmelk og lufttørking..Ingenting hjelper:-((

Noen som har noen råd eller tips til meg?? Jeg merker jeg begynner å bli skikkelig deprimert av dette..har så lyst å få det til..Gruer meg til vær gang han våkner og skal mat:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakars deg, har fortsatt friskt i minne at jeg satt med tårer i øynene og ammet.

Jeg er ingen ammehjelper, men jeg kan fortelle hva som hjalp meg. Jeg hadde helt svarte, blodige brystvorter en periode. Så gikk jeg til fødepoliklinikken og fikk råd om å ta MYE purelan (1/2 teskje) på en kompress og ha over brystvortene mellom hver amming. Og to dager - vips - skorper falt av og frisk fin hud under. Har ikke vært sår siden.

Lykke til iallefall:) Håper det ordner seg.

Skrevet

En annen ting; noen har utrolige smerter pga utdrivningsrefleksen. Det kan være det som er smertefullt også?

Skrevet

ååh, det skal jeg prøve..har smurt med purelan, men føler det ikke har hjulpet..kanskje det hjelper med maaaaasse:-D

Har prøvd sånn nesespray som skal hjelpe på utdrivningsrefleksen, men føler ikke det hjelper heller:-/

Skrevet

Med utdrivningsrefleksen mener jeg at man har smerter når den blir satt i gang, ikke pga at den ikke kommer. Vasospasmer(?) heter det vel.

Skrevet

La puppene få lufttørke og bruk BH minst mulig. Ikke så lett, men jo mindre som knis mot dem, jo bedre. Purelan i store mengder i begynnelsen. Sov uten BH om natten. Ha heller et håndkle under puppene, eller ligg på flere. Legg tisselaken under lakene ditt dersom du lekker mye.

Purelan er faktisk kjempegod som lipsyl hvis du har sprukne lepper!

Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det, har en baby på 9 dager og det har vært et rent helvete å amme.

Her er tipsene jeg fikk av en veldig flink barnepleier på sykehuset (som hadde blitt kurset av kompetansesenteret for amming/gro nylander). De har hjulpet meg.

1) du skal være veldig forsiktig med å bruke Purelan. Skal kun brukes for å myke opp skorper (has på med q-tips - rene fingre og bruk ikke q-tipsen på salven etter at den har vært på brystet)

2) kjøp Avent sine bryst-skjold på apoteket og sett dem på etter at du har smurt inn med purelan.

Dette er for å lindre sår som allerede er oppstått. Det viktigste er å finne ut hvorfor du får sår. Har du sår rundt knoppen kan det være at ammestllingen er feil og brystvorten dras ut slik at ungen ligger og suger bare på den. Har du sår og skorper oppe på brystvorten kan det være at ungen har sugd på totten inni magen og har feil sugeteknikk. Det har hjulpet meg å alltid sitte å amme i tvillingstilling. Forsøkte i går natt og ligge - sårene tilbake med en gang.

Jeg har hvilt brystene innimellom og gitt henne flaske, sårene gror veldig fort bare de får hvilt litt.

Håper dette kan hjelpe deg:) Vet akkurat hvordan du har det, har grått veldig mange tårer selv den siste uka.

Skrevet

Må bare legge til atdet er bryst-skjold, ikke amme-skjold jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...