Kakebakesøte Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Vi skal til Sverige i sommer med barna og da lurer jeg på hva 2 åringen (2 år 4 mnd) skal drive med underveis. Hun liker bøker så det kan vi ta med. Men trenger flere tips. Til info: hun sitter bakovervendt.
Mammaen til Kevin Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Pauser, gjerne på en rasteplass med lekestativ er et must. Jeg regner med at hun fremdeles har en sove økt på dagtid, så hun kommer jo sikkert til å sove litt også.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Har dere dvd spiller til bil kanskje, så er jo det en veldig grei ting å ha. Ellers masse pauser, gjerne barnecd'er med kjente sanger, leker, bøker osv.
Kakebakesøte Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2008 Jo, hun har en soveøkt fremdeles og hun sover godt i bilen. Regner med å stoppe minst to ganger. Skal sjekke på nett hvor det er ok rasteplasser - det må det da være mulig å finne ut av der. Har ikke dvd spiller, men lurte litt på det faktisk. Vi får se - synes det er litt tidlig med sånn underholdning også. Blir spennende dette her. Tar med meg barnecd og bøker. Så får vi stoppe ofte dersom turen blir helt forferdelig for henne. Takker for svar
heiraa Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Vi kjører ofte lange turer, 5-6 timer, til feriehuset vårt. Etter at vi kjøpte DVD-spiller i fjor sommer (hun er født okt. -05) har turene gått som en drøm! Før måtte jeg sitte baki der og synge for henne i timevis.....Ikke så artig i lengden! Nå koser hun seg med Gråtass, Elias og Askepott og er så fornøyd så!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 for at jeg skal komme hjem til foreldrene mine så kjører vi mellom 12 - 14 timer. på den strekninga er det 5 ferjer, men de er veldi korte da.. sønnen min på 2 år å 4 mnd hører på musikk, ser etter traktorer å leser bøker å sånn. han er veldi flink i bil da.! så snaker mi sammen nesten heile veien. lære han noen nye ord å snakker om alt rundt oss som mi ser å sånn. å så forteller mi hva som venter han når vi endelig kommer fram.. så han kan glede sæ til det!
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 idag skal vi kjøre hjem fra ferie, altså ca 210 mil og over 30 timer kjøring!! lillegutt sover endel, ellers så ser han på film (lenge leve DVD-spilleren!), leker med lekene sine eller sitter og ser utav vinduet. stopper ofte og har minimum 2 overnattinger, så går det helt flott )
minou Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Hvis dere ikke finner rasteplass på forhånd, så stopp et tettsted der man kan finne en rolig gate eller noe hvor det kan springes/hoppes/tulles og tøyses i fred. En bensinstasjon med masse biler som kjører ut og man må passe på hele tiden er skikkelig nedtur (selv om det kan vanke is). Min erfaring er at det er greit å ha matpakke og spise i bilen (er jo også et tidsfordriv) og så kan pausene være rene lekepauser. Et alternativ er et skogholdt eller en bondegård (se på kuer er også stas). Om å gjøre å komme seg vekk fra motorveien.
Barba_mamma Skrevet 11. juli 2008 #10 Skrevet 11. juli 2008 Liten pappkoffert med små lekedyr, biler etc er fin å ta opp når det blir for kjedelig her i huset (eller rettere sagt i bilen). Ellers utstyrer vi oss med masse barnemusikk, rosiner, druer (ting soim tar tid å spise), masse bøker og kjøper noe nytt og spennende til ham (eller noe vi har hatt liggende gjemt en stund) som fanger oppmerksomheten en stund. Sitter ellers i perioder bak hos ham og kommenterer på det vi ser ut vinduet etc. Utrolig hvor oppmerksomme slike små er på traktorer, gressklippere etc - vår sønn ser masse som vi ikke legger merke til. :-)
Madamina Skrevet 11. juli 2008 #11 Skrevet 11. juli 2008 Min elsker å trykke på Fisher Price mobilen samt bøker og bare det å sitte og se ut av vinduet. Beregn 3-4 stopp. Min sitter også bakovervendt. Han slapper veldig av og koser seg på lange kjøreturer.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #12 Skrevet 14. juli 2008 Vi kjørte fra sørlandet og til nordvestlandet med ungene i juni. 12 timers biltur. Vi stoppa ca hver andre time for å strekke på beina, og hadde også en ganske lang pause etter 5t der vi spiste middag, og ungene lekte på en lekeplass ved der vi spiste. Eldste er 4 og yngste 2 år. Gikk kjempefint. 2 åringen sovna i 20 tida om kvelden, og vi var hjemme kl 23.30, og da var det bare å bære henne i seng. Men nå er mine unger vant til å kjøre lange bilturer da, vi er mye på besøk hos mine foreldre som bor 6 t med bil unna. Var dessuten i stockholm i fjor, og da brukte vi 14 timer per vei. Gikk fint det også. Vi har aldri kunne brukt dvd spiller i bilen, pga at ungene blit veldig bilsyke. Men hatt med endel nye leker til turen, samt bøker, kjeks og saft. Min erfaring tilsier at dette ikke er noe problem.Husk å advare om at "nå skal vi kjøre kjempelangt, og sitte lenge i bilen. Da må du være flink å sitte rolig i setet ditt". Lykke til!
Mille** Skrevet 14. juli 2008 #13 Skrevet 14. juli 2008 DVD spiller!! Vi lånte det til bilturen i fjor, da var snuppa 23 mnd. Nå er hun 2 år og 10 mnd og vi har kjøpt vår egen. Ellers hyppige stopp, reisesyketablett, potetgull og leker. Og masse barnemusikk. God tur. )
*jaja* Skrevet 14. juli 2008 #14 Skrevet 14. juli 2008 Har nettopp kjørt langtur med snuppa på 2,5 år. Hun har DVD-spiller og det er helt klart det beste kjøpet hittil Jeg vil også anbefale deg å ha i nærheten en pose med ekstraklær, håndduk, tørkepapir etc etc...bare i tilfellet bilsyke. Jenta mi blir ikke bilsyk, men etter 4 timer i bilen og på svingete veier (pluss boklesing), så spydde hun totalt ut bilstolen. Faktisk så anbefaler jeg å legge en håndduk i bilstolen før dere kjører! Ha også med litt snack, drikke, trykkeleker eller noe slikt God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå